Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 169 ggr
Ziera
0

Bitande råtta

Hej.
Är en ganska ny råttägare. Skaffade för ca 1 månad sedan 2 råttor. Köpte dem lite spontant av någon som ville sälja dem på en fb sida. Han sa att dom var 6mån gamla.
Mer vet jag inte om dem.

Ena av råttan är väldigt skygg men snäll (bits bara ibland om man håller på med fingrarna i buren) men funkar om man har godis.

Den andra råttan däremot vill bitas ganska ofta. Brukar ha dom i soffan som "ute lek" och ibland brukar den nypa till i fingrarna (halv hårt) har testat o ignorerat det och se vad som händer men då fortsätter den o biter hårdare o hårdare tillslut hugger rejält så det nästan rinner blod (hänt 3-4ggr att den bitit så pass) har okså försökt att markera på olika sätt t.ex blåst på råttan när jag ser att den tänker bita, men då blir han jättearg och i ca 1-2 min försöker han leta efter fingrar att bita . (Brukar knyta nävarna ibland när han klättrar runt, då brukar han inte försöka bita så ofta)

Behöver lite tips på vad jag kan göra, testat att pipa okså när han biter men det har ingen effekt.

Båda piper rätt mycket när man ska lyfta dom okså (vilket jag försöker undvika att göra men ibland behöver jag sätta dem i buren igen) har dock ställt buren så dom kan gå från soffan och buren själva när jag öppnat buren.

[Sinta]
0

#0: Om hanen inte är kastrerad kan det spela in i bitningarna, googla lite på hormonal rat etc