Blind råtta?
Hallå!
Jag har 3 rått tjejer varav 1 har blivit väldigt dålig på kort tid.
Det började med att hon ramlade när hon klättrade men hon var ändå pigg & som vanligt annars. nu har det gått så långt att hon vickar omkull medans hon går.. hon äter & dricker inte som vanligt & hon börjar se sjuk ut eller vad man ska säga. Hon vandrar mycket i buren & går runt runt hela tiden, hon gör lika när dom är ute ur buren & hon håller sig helst efter väggarna. Jag tror ju att hon blivit nästan helt blind men kan det påverka så pass mycket att hon slutar äta & tappar balansen? Tillägger att hon är 1år & 4månader ca.
Jag har kollat igenom henne efter knölar samt kollat tänder & öron, kan inte hitta något konstigt mer än att hon ser sliten ut..
Jag ska såklart kontakta veterinär men frågar här också om någon varit med om samma & kan tänkas veta vad det kan bero på?
Är kroppen rak i övrigt. Inte att huvudet lutar/tiltar lite åt sidan? Isf kan du ha t.ex öroninfektion som ger en s.k. snedskalle. Känner ingen konstig lukt eller klegg från örat/öronen?
Men ja råttor har sämre syn än andra djur. Nått syskon kan ha sämre syn i en kull, de kan även få sämre syn med åldern. Mest vanliga är att rödögda råttor ser lite sämre och har tendens att kunna få sämre syn med ålder. Men även svartögda kan se sämre.
Däremot inte vanligt att de ramlar/vickar omkull när de går. En råtta kan bli helt blind utan att det påverkar hur de rör sig. Förutom att de kanske rör sig försiktigare.
Några teorier. Hon har infektion i innerörat vid balans nerven, som vi människor kan få. Ofta ser man snedskalle, men inte alltid.
Kan va inflammation/infektion även tumör som trycker på och skapar balans problem.
Kan även fått en mild stroke. Många klarar sig gott efter men kan behöva lite anpassning.
Skulle rekommendera rådfråga eller besöka veterinär ifall att det är något som behöver medicineras.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#0: Hej, vi har varit i exakt samma situation. En av våra tjejer tappade motorik och vi insåg att hon blivit blind. Jag försökte rehabilitera henne lite. Sedan märkte vi att hon tappat mycket i vikt, vi såg att när hon försökte äta tuggade hon bara sönder maten men fick inte i sig den. Då bestämde vi oss för att avliva då vi inte tyckte att det var ett värdigt liv.
Håll mycket uppsikt, se ifall hon har problem med att äta. Förhoppningsvis så klarar hon sig fint och får leva vidare :)
#2 låter som hon var sjuk, problem med tänder eller fått en stroke.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2021-10-11 18:22 av zickan