Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 767 ggr
Amfibie
0

Provår

Hello!

Jag har haft råttor av och till i 8 år, och känner nog att jag har en ganska bred kunskap, dock inte inom avel. I alla fall inte i praktiken, läsa kan man ju alltid, och det har jag gjort men det gör ju inte mig till en uppfödare, så jag undrar nu hur man går till väga? Ser att många är under provår, hur fungerar det? Jag vill verkligen bli uppfödare en dag med inriktning på först och främst temperament, men kanske senare lite mer avancerad avel. Så snälla hjälp mig, ni som vet. Vart vänder man sig?

Daydreams
0

Svenska råttsällskapet dvs SRS

EmmaG
0

All info bör finnas hos SRS som sagt www.rattsallskapet.se Men innan man kan göra det skriftliga provet & gå provåret måste man vart vanlig medlem i minst ett år innan

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

wintermynta
0

Du ringer och pratar med registratorn för det är hon som har alla pappren. Det kostar även en engångsavgift på 300kr.

Amfibie
0

#2 Men är det inte så att man måste varit medlem i minst 1 år innan man får registrera sig som uppfödare, men provår får man väl ändå gå?

Någon som vet detta säkert?

Allamej
0

#4 du måste ha varit medlem 1 år innan du får gå provår *vet*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Amfibie
0

Okej, vad synd. Ska skicka in min medlemsavgift på fredag, har inte ett öre just nu, så då får jag vänta ett helt år till alltså.. Var ju inte aktuellt just nu ändå, men hade väl tänkt mig lite tidigare.

Men den som väntar på något gott..

Allamej
0

Men var medlem ett år, sen påbörja provåret… Varför stressa?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TacoBelle
0

För att få registrera sin uppfödning måste man alltså ha varit medlem i minst ett år. Sen måste man klara det skriftliga uppfödarprovet och betala avgiften på 300 kronor. Därefter påbörjar man efter godkännande av registratorn sitt provår. Under provåret måste man göra en del "uppgifter" som ska godkännas. Efter provåret får man besked om man blivit godkänd eller ej.

Amfibie
0

Du missförstod mig nog, jag menade bara att det känns lite vemodigt att vänta ännu ett år, jag har velat detta länge men visste inte att det var 1 år som gällde för provår, jag har fått för mig att det var 1 års medlemskap som krävdes för att få registrera sin uppfödning. Jag hade missuppfattat lite, och därför skapade jag denna tråden för att få reda på hur det låg till.

Med "den som väntar på något gott" menade jag att man aldrig väntar för länge, det är ett ordspråk Räcka ut tungan

Allamej
0

#9 eftersom jag avskyr att vänta så tycker jag att man alltid får vänta för länge!

Amfibie
0

Haha, det är visserligen sant, men tyvärr så är det ju det enda jag kan göra :/

Grodan
0

För några år sedan ville jag upphäva provår och några regler ang hur svårt det är att bli uppfödare i SRS och skrev en/ett par motioner till årsmötet.

Det blev lite pinsamt… Ingen höll med mig, alla medlemmar som var närvarande var så nöjda med SRS hårda regler och provår…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

Tänkte på de där provet o provåret och att allmänt bli dömd av andra. Hur många gånger får man misslyckas, eller e de första gången gillt som gäller?

Stephanie
0

Jag tycker att det är bra med provår och koll från SRS. Då slipper man få nybörjare som direkt vill bli uppfödare osv… Fundersam

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

När jag blev uppfödare fyllde jag bara i ett papper. Kravet var bara att jag var medlem och hade varit i minst 6 månader.

Provet har jag gjort när det infördes.

En varning har jag fått: för att jag avlade på en för gammal hane (2år 8mån) - övre åldersgräns fanns! - som avlivades innan kullen föddes (inte av mig).

cosmonita
0

Det jag kan tycka är jobbigast är kravet på x-antal utställningar. Jag gillar inte utställningar öht. Tycker att miljön är obehaglig och har en liten släng av social fobi i sådana sammanhang.

Ställer gärna upp på krav på kunskapstest och provår.

Någon expert (domare?) kan ju komma hit och kolla på mina tilltänkta avelsdjur och tycka till under samma premisser som råttorna döms vid utställningarna, dvs dagsformen (Förstår att de inte kan åka land och rike runt och göra det, men det var mer en utopi…).

Öht är det mycket svårt att bli registrerad uppfödare inom SRS.

Andra djur, som är mer vanligt förekommande i vårt samhälle, har knappt någon kontroll alls. Syftar på katter och hundar. Att bli godkänd uppfödare där så krävs bara att man hittat på ett fantasifullt namn och har en rashund eller raskattuppfödning :)

Nåja, jag ska inte bråka om reglerna, jag nöjer mig med att vara icke registrerad uppfödare eftersom jag inte vill ställa ut. Men jag reggar alla råttor i SRS och följer deras andra krav.

Grodan
0

Man ska bara ställa ut sina tilltänkta avelsdjur med godkänt resultat. När du gjort de behöver du inte ställa ut mer.

Tycker itne alls utställningar är en hemsk miljö, det enda som är hemskt det är att det kan vara hemskt tråkigt!!!

[Driva]
0

#17 vad menas med godkänt resultat?
Måste den få klass 1 i standard, eller a i pet?

Grodan
0

Första kvalitet och A-Pris!

Sammanfattning alltså, för att bli uppfödare i SRS

• Varit medlem 1 år i klubben
  • Vara minst 16 år gammal
  • Kontakta uppf.registratorn o meddela intresse att bli uppfödare
  • Göra provet
  • Betala in uppf.avgift (engångssumma)
  • Klarar man provet påbörjas provåret från datum uppf.reg meddelar
  • Fylla i papper (grundkrav etc)
  • Registera samtliga råttor (om man inte gjort det)
  • Ställa ut tilltänkta avelsdjur
  • fylla i 4-mån.rapporter

mm

Nutiz
0

Om man som Cosmonita inte vill vara på utställningar, kan inte någon annan ställa ut de tilltänkta avelsdjuren åt en?

Grodan
0

självklart

Nutiz
0

Isåfall skulle jag gärna ställa ut Cosmos råttor, ifall hon skulle vilja det =)

Babbett
0

Jag tycker inte det verkar svårt att bli reggad uppfödare, jag har faktisk uppfödarprovet här hemma….har inte bestämt mig för om jag VILL bli reggad uppfödare dock. Det måste ligga och mogna en stund…tills jag bestämt mig!!