Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 683 ggr
gulzebra
0

Råtthane omplaceras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Björn (s/ag ir mm) fungerar inte alls ihop med en av de andra hanarna och skulle behöva flytta, gärna till någon med bebisar där han blir äldst eller till någon med väldigt snälla och lugna hanar då han helt enkelt är rädd för den andra hanen.

Björn är köpt på Djurmagazinet i Borlänge, ålder är okänt, förmodligen typ 4-6 månader gammal skulle jag tro. Han fungerar bra med resten av flocken. Är väldigt änglig av sig och när jag introducerat hanen han är rädd för (som är för dominant och fick bo själv ett tag) har han visat en del dominanta tendenser, vilket la sig efter ett tag. Det verkade mest vara ett sätt för honom att hindra Leffe från att hoppa på honom igen men jag kan ha fel. I övrigt verkar han iaf inte det minsta agressiv eller dominant utan han är en liten mes.

Han kan få med sig en eller två hanar till som han fungerar bra med om man vill det. Båda är ag hu ro, dumbobärare. Födda här den 20/12-06 efter en tjuvparning, har inte världens bästa bakgrund men de är snälla och goa iaf.

Björn ska självklart inte bli ensamråtta eller gå i avel.

Råttorna finns i Borlänge, transport kan ev ordnas.
50 kr/råtta

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nicciz
0

En jättedum fråga kanske.. Men varför ska du omplacera honom om Du har hanar han fungerar med??

Varför delar du inte själv upp dem och låter honom bo kvar, istället för att flytta honom när han som du säger är ängslig?

Grodan
0

kontaktinfo (email, telnr el dyl) saknas!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Ingen av grabbarna är förresten reggad än, utan de ska bli det så snart som möjligt.

#1: Jag har inte tid för en till flock. Plats finns bara till en för liten bur och jag vill helt enkelt inte ha råttor i en så liten bur som det finns plats för.

Flytta kommer han få göra oavsett iom att jag flyttar i februari. Då blir det visserligen mer plats så det funkar med tillräckligt stor bur, men då har jag ännu mindre tid istället…

#2: Justja, glömde Skrattande
gul_zebra@hotmail.com kan man kontakta mig på.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

dutti kicka Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nicciz
0

Hmm jaja, Har säkert bara en dålig dag…  

Men kan inte låta bli att fundera på hur det kan bli mer jobb med en flock till? Det är väl ändå samma antal??? Och så tycker jag tjuvparning eller inte så har man ett ansvar för ungarna som kom till.. Man kunde ju ha tagit bort dem om man inte vill/kan ta hand om dem????

Och om ngn/ngra andra plötsligt skulle bli elaka mot varandra hur gör du då????

Och det är faktiskt så att hanar är dokumenterat svårare att omplacera, även om du flyttar så har dem ju dig och flocken kvar samt den doft som är hemmets egna som alltid följer med en oavsett om man flyttar….

Enligt mig köper man inte nya djur om man inte kan/har råd (tänker på ny bur)/tid/lust/ork med de man redan har

Moderatorerna får plocka bort mitt inlägg om det anses stötande.. Jag är bara frågande till den egentliga anledningen till en till synes onödig omplacering???????

Ninja
0

#5 Hanar dokumenterat svårare att omplacera? Vem har gjort den studien? Räcka ut tungan
Man måste tänka på att även om det är samma antal råttor så måste de ju ändå ha olika utetider. Kanske är ena flocken ute några timmar, honflocken är ute några timmar, och har hon sen ännu en flock så måste ju de vara ute sina timmar. Det blir mer tid, även om det är olika flockar. Sen skrev hon ju faktiskt att hon inte har platsen för en till flock heller..

Bullerbytjejen
0

alltså, det blir dubbelt så mycket tid även om det e lika många råttor, som ninja sa så måste man ha dom ute olika tider lika länge var = dubbelt med tid, sen har man två burar som måste städas =dubbelt så mycket tid och det kräver dubbelt med plats. det e ju ganska logiskt.

Nicciz
0

#6 &#7.. Ok.. jag utgick ifrån mig själv. Och det var väl dumt eftersom alla inte tänker likadant?!

Ber om ursäkt över om det verkade elakt. Men jag tycker det är MÅNGA som omplacerar/säljer sina djur utan att egentligen fundera igenom alternativen först.

Jag har tre olika han grupper, och en hon grupp. I samma rum. Tidigare hade jag tre olika hon grupper och 2 olika hangrupper.

Jag skulle aldrig ha tagit in djuren i mitt hem om jag inte visste att jag skulle ha tid/råd för hur det än skulle gå med att introducera dem till övriga. Man måste tänka hela vägen när man åtar sig liv.

Inte ens som jourhem fyller jag alla befintliga burar utifall det behövs dela på befintliga grupper. Och skulle jag göra det så ser jag till att ha råd att köpa fler burar.

Jag jobbar ändå fulltid och anser mig ha tid med dem jag åtagit mig plus barn,stor hund och sambo. Visst han hjälper till med städning av burar och så, men inte hantering.

Jag har bara fått en känsla av att många köper upp sig på massa djur och tänker sen. Och det är något vi har försökt motarbeta bland nyköpare, varför inte då påpeka det bland dem som är gamla i gamet??

Om någon reagerar och funderar över det som jag skrivit så känns det bättre även om Gulzebra var den som blev "slaktad" på vägen dit.

Trodde alla försökte höja tamråttans status. Inte dämpa bebissjukor och köpbegär. För vissa köper oxå bara fler och fler för att känna att dem gör något gott. Men är det slutet gott allting gott när dessa inköp slussas vidare av olika mindre goda ursäkter?

Så missförstå mig rätt. Det var inte för att vara elak mot Gulzebra. Utan för att påpeka ett ökande problem. Bland djurägare i stort.

#6 Dokumenterat var kanske fel ord. Upplevt bevisat kanske är mer rättvisande. Eller ja.. fast jag antar att studier och uppföljningar från jourhem inte räknas. Men för att komma till rätta med vad som faktiskt är upplevt då. Bland många som arbetar med omplaceringar av råttor så upplevs det "svårare" att omplacera råtthanar speciellt i kritiska åldrar och framför allt om dem flyttas själva till nya miljöer och nya flockar. Sen finns det självklart undantag. Mycket beroende på arv och stresstålighet, tidigare trauman osv.

Ooops så långt det blev……

gulzebra
0

#5: Tiden är som Ninja och Bullerbytjejen skrev :P
Grejen är att jag egentligen skulle kunna ha tid och har haft det innan - men nu ska jag börja plugga efter nyår så det skiter sig.

Tjuvparningsårttorna har inget med saken att göra egentligen. Jag har tagit mitt ansvar för de och behållit de, och om Björn får ett hem utan nån av de så kommer de stanna här också. Enda anledningen till att de kan flytta med Björn är att de går bra ihop med honom och att jag inte är lika fäst vid de som med de andra råttorna, så det gör inte mig till eller från om de får flytta sålänge det är till ett bra hem.

Dyker det upp fler problem i flocken så får jag lösa det då på bästa möjliga sätt, precis som jag försöker göra nu.

Om du tror att jag vill omplacera så har du missuppfattat rejält kan jag säga. Mina djur köps för att stanna och det tar emot rejält att omplacera, även när det gäller djur som jag inte fäst mig vid riktigt. Men är det det som gäller för att djuret ska få ett så bra liv som möjligt så gör jag det också, för mina djur sätts alltid i första hand.

Håller med om att det är många som köper på sig en massa djur utan att tänka efter (eller bry sig, vem vet) för att sedan omplacera och kanske rätt av köpa nya djur osv, men jag måste ändå be dig ta det i en egen tråd… Dels för att det här var tänkt som en annons och inget annat, och dels för att det kan vara en intressant diskussion som folk missar om de inte läser under annonsen vilket jag inte tror att alla gör :P

(Ang kön så varierar väl det? Minns att hanar var väldigt poppis för några år sen, men nu har det vänt och blivit honor som är mer poppis istället, som jag uppfattat det iaf)