hjälp
råtta som satt i halsen, vad kan man göra? det rinner slem o ser ut som hon ska kräkas…
haha där va du ju, såg att du loggade ut på forumet så jag skrev ett inlägg här också, men nu har vi två, större chans att få svar då :-P
Usch, det låter hemskt! Kan du inte ringa veterinär/djursjukhus?
Universitetsdjursjukhuset
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, Ultuna, Box 7018, 750 07 UPPSALA
018-67 10 00
018-67 26 80
018-67 29 50
Bagarmossen
Regiondjursjukhuset Bagarmossen
Ljusnev. 17, 128 48 BAGARMOSSEN
08-505 303 00
Djursjukhuset Albano, Rinkebyv. 23, 182 35 DANDERYD
08-505 304 00
Danderyd Albano har öppet till 22.00
Kontakta dem. Bagarmossen har öppet dygnet runt samma med Ultuna i Uppsala
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

jo men vet ja ringde förut när en av mina gamla råttor oxå satt i halsen o fick inget tips av dem.
#4 Men rådisen kan ju ej ha kvar det den har i halsen om det sitter kvar. Och de kanske kan nu det vet du ju ej.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

verkar gett me sig nu iaf…..tack o lov. men tog en halvtimme innan de blev bra igen…pust va rädd ja blev

men ska väl iaf ringa o höra nån dag om det finns nåt man kan göra om det händer igen
#4 Jag tror inte råttor kan sätta i halsen så lätt (jag tror faktiskt att risken är minimal, för att inte säga att det inte existerar alls, men då blir ni nog arga på mig). Jag vet inte hur många råttor jag haft under mina 25 år som råttägare såhär på rak arm (kan räkna efter), men jag har aldrig sett någon råtta sätta i halsen. Du påstår att du har haft två som gjort det…!!!
Hur som haver! Hur mår din råtta? Får hon/han luft? Kan hon andas?
Förmodligen är det någon form av slemupphostning. Kanske ger du dina råttor någon mat, något i vattnet som är slemlösande?
Min Maskros betedde sig som att han satte i halsen, såg ut som han skulle kräkas och det kom slem ur munnen. Men råttor är gjorda för att inte kunna sätta i halsen och dom är mycket noga med att tugga ordentligt så jag tror inte att det är så vanligt.. Vad som orsakade Maskros andnöd vet jag dock inte, men han fick avlivas akut.
Förstår verkligen att du kände dig maktlös, jess13! När ens råtta håller på att kvävas till döds och det finns inget man kan göra, det är så fruktansvärt..
Men någonting försöker man väl ändå göra? Skaka råttan så det lossnar om man nu tror att den satt i halsen, massera den…
Javisst försökte jag med det, men det släppte inte. Det enda jag kunde göra för honom var att hålla luftvägarna så fria som möjligt genom att hålla honom halvt upprätt, så att han slapp slösa energi och syre på att göra det själv.. veterinären visste inte heller vad man kunde göra, så hon tyckte det var bäst att han skulle få slippa kvävningsdöden..
Man bör väl kanske försöka läsa på lite om svåra andningsproblem & sjukdomar? Kan det bli sådär vid lunginflammation?
Ja det är nog en bra idé att läsa på.. vad heter andnöd eller något liknande på engelska? så kan jag kika runt lite..
veterinären pratade om mykoplasma och tumörer i lungorna, men jag vet inte hur det kan bli så utan att det visar tecken på det tidigare. Maskros hade ju aldrig varit dålig tidigare så lunginflammtion tror jag inte det var för hans del, då brukar de väl bli hängiga och snoriga?
Förresten, kan inte hjärtproblem yttra sig i problem med lungorna? Fast då brukar man få vätska i lugnrona som orsakar lunginflammation, inte akut kvävning vad jag vet..
åh du bytt Avatar, vad fin! jo, när hjärtat inte orkar pumpa ordentligt kan lungorna fyllas med vätska…

Även om det är väldigt ovanligt så dror jag att råttor kan sätta i halsen trots allt. Jag hade en väldigt matglad tjej tidigare som hade för bråttom när hon skulle äta och fick en bit mat i halsen, som tur var så gick allt bra och inget allvarligt hände, men det är läskigt att se dem se ut som att de håller på att kvävas.

De kan sätta i halsen! åk till vet fort!!! min Gizmo satte i halsen å gjorde exakt så som du beskriver…..min vetrinär lät mej komma akut å de sövde ner honom å kollade igenom halsen…å de visa sej att han hade råkat svalt något lite glupskt å fått nå sår….så de blev antibiotika direkt! Men han krya på sej rätt bra sen efter nån dag va han lika pigg igen….stackarn han led så när han satt där å skaka….
#17 Hur var symtomen för den olyckan med Gizmo?

Jag trodde att min råtta Oscar satt i halsen.Vid 2 tillfällen åt han bananchips.Ringde till bagarmossen …
Men för ca 2 veckor sedan blev han konstig igen med rinnande saliv och rycker med bakhuvudet och öronen.Tror att han har svårt att andas-försöker att kräkas.Men han hade inte ätit något denna gång.Nån sa att det kunde vara elepsianfall.Pratade med Ahlbergs djurpraktik och de sa att det var nog elepsianfall han fått.
Jag undrade om det kunde vara det, för du beskrev att han hade något slags anfall med att han sedan lugnat ner sig. Jag uppfattade det som att under anfallet var han "borta".

ja de börja med att han gömde sig i ett av husen i buren,inte likt honom eftersom han alltid kom fram så fort man va i närheten….så jag kikade in i huset å då satt han lite hopkurad å va helt slemmig om munnen å så gapade han då å då,såg ut som om han försökte få upp nåt, han såg så plågad ut,va jättehemskt,å de blev inte bättre….så efter en timma ringde ja vetten å fick komma på en gång,min pojkvän hade ju bilen såklart, så de blev till å ta taxi! Vetrinären hitta inget i halsen men han va svullen så han gav honom antibotika å nåt utvidgande för luftvägarna.Vetrinärn trodde att han kan antingen ha svalt nåt som han gjorde illa sej på el om han svalde nån matbit som vart lite för varm å bränt sig…..så när jag tänkte efter så hade jag ju faktiskt tinat lite bröd som de hade fått tidigare den dagen,men ja tyckte inte de va varmt nä ja gav dem de….men kan ju hända att mikron tina lite ojämt åså fick gizmo en varm bit……hursomhellst så blev han bra! va lite dålig på å äta första två dagarna men sen va han sej själv igen :)
Jag har aldrig haft en råtta som har satt i halsen, däremot en råtta som har kräkts för ett par år sedan. Det såg ut som om hon höll på att kvävas. Hon ulkade och sträckte på huvudet sådär som hundar gör när de spyr. Efter en liten stund (jag med henne stående i handen och hjärtat i halsgropen) spydde hon upp halvsmälta räkor så att det stank spya i hela sovrummet. Jag trodde ju att hon höll på att kvävas, eftersom s k kunnigt råttfolk långt tidigare hade sagt att det är omöjligt för råttor att spy. Nu vet jag ju att det bara är svammel, men då var jag väldigt, väldigt orolig. (Däremot tror jag att det är oerhört ovanligt, vilket kanske är anledningen till varför folk säger att det är omöjligt. Dock; Man ska aldrig säga aldrig..)
För att återgå till det första inlägget, det kan inte vara epilepsi eller något liknande i krampväg?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det är inte svammel!
Här kan du läsa mer:
http://www.ratbehavior.org/vomit.htm
Finns många vetenskapliga källor till påstående att råttor inte kan kräkas, vilket är beviset för att det inte är svammel.
Vad som hände din råtta har jag ingen aning om, jag är ingen veterinär. Vad hände med råttan sen? Hur länge levde den efter händelsen med räkorna?
Jo, jag kallar det svammel. Jag har frågat både veterinärer och biologilärare angående detta, och de tycker att det låter helt knäppt att inte råttor kan kräkas. Det står det på den där sidan (jag har haft den sidan som bokmärke i flera år :) ), men eftersom min helt och hållet kräktes - för att spya ska lukta spya, så ska maten ha hunnit nå magen - så är det helt klart att råttor visst kan kräkas. Hela rummet luktade magsjuka, och min mamma stod bredvid och såg på medan Loppan som hon hette, kräktes. Då hon kräktes var hon cirka fem-åtta veckor gammal. Hon avlivades vid drygt 1½-2 år, d v s för cirka en månad sedan p g a en tumör som växte rekordsnabbt och gjorde att hon tappade både päls och livslust.
Just innan hon spydde såg hon hängig och slö ut - som om hon mådde dåligt. När hon kräktes såg hon ut precis som en hund gör när den spyr, och just efter händelsen mådde hon bra igen.
Räkor vågade jag dock inte ge henne igen förrän ett år senare, och då gick det bra. Ingen av de råttor jag hade då (15 st) förutom Loppan reagerade på räkorna. Inget dåligt mående, inget krig i magen eller liknande. Hennes 5 syskon (ej egen avel, köpte och tog hand om en högdräktig hona och födde upp kullen) mådde inte heller dåligt för fem öre. Vet ej vad som gjorde att Loppans mage revolterade så häftigt.
Det är som jag säger, man ska aldrig säga aldrig. Allt kan hända. Onormalt eller inte, men man kan inte säga att det är totalt omöjligt att råttor kan spy, för det kunde min lilla kicka. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor