Bitande råtta
Har tagit över två råtthanar på 7 månader, som är jätte trevliga. Eller iaf den ena som är jätte lugn. Den andra är lite mer vild, Första dagen vi hade dom så bet han frun i fingret när hon skulle klappa honom. (Det kunde jag förstå eftersom att det säkert var stressigt att flytta.) Sen efter det var han trevlig och man kunde stoppa in händerna i buren och han luktade och naffsade lite, lyssnade när man sa till att det vart för hårt. Nu har det gått några dagar och dom har vart ute ett par gånger. Problemet nu är att han biter när man släpper tillbaks honom i buren 🤔 När man släppt ner honom och ska in med hans bror, så vill han ut igen och jag höll för med handen och då högg han mig ganska bra i fingret, sen efter det försökte han bitas genom gallret. Tycker att det är märkligt då han vart snäll innan, på väg ut ur buren och utanför. Men när han får gå igen är det som att han blir arg? Någon som har nå bra förslag på vad det kan handla om och tips på åtgärd?
Han är i åldern när de börjar känna att de behöver ta reda på vem som är störst och starkast.
När han nyper, ta ut honom, lägg honom på rygg och prata strängt (typ, monotont och bistert, inte aggressivt). Så fort han slappnar av och ger sig släpper du upp honom, gosar honom och visar att det är "no hard feelings". Han behöver känna att du är bossen, men samtidigt att ni är kompisar och att du är rättvis.
#1: Okej, för hon som vi köpte dom av tyckte att det var jättekonstigt för ingen utav dom hade någonsin bitit sa hon. Nu ett tag efter incidenten så provade jag att stoppa in handen och klappa lite. Då låg han bara i hängmattan och verkade helt obrydd. Jag antar att han är den dominanta utav dom två då han jagat sin bror ganska duktigt den första dagen dom var här. Får prova att plocka upp honom när och om han biter igen. (Reflexen är ju att ta bort handen från det som gör ont). Men man vill ju ha bort beteendet då vi har två barn på 4 och 5 år 🙈
#0: Har din råtta ont någonstans? Råttor har dålig syn så dom använder munnen för att se efter vad det är. Ung ålder o ja dem ö som ungdomar/tonåringar. Behöver råttan kastreras. Låt råttan komma till er inte tvärtom, råttan säger nej. Lär barnen att vänta, min son på 2,5år har fått lära sig att djuren kommer till honom, mata inte genom buren, stoppa inte in fingrarna mellan gallret. Det är väldigt nytt och ni behöver skapa band mellan varandra o det tar tid.
#3: Hej, det verkar inte som att han har ont. Han hoppar omkring massor både i buren och när dom har vart ute, det underliga är att det är ändå han som kommer fram som att han ska hälsa. Sen från ingenstans verkar det som att han får för sig att bita🤔 hans bror kommer fram och luktar och lägger sig för att bli klappad på istället. Vet inte om den bitska herrn kanske vaktar buren eller så, men är ju inte roligt att bli biten så man blöder när man stoppar in händerna för att göra något 😕
Nyfiken på vilken uppfödare de kommer från. Vi hade nämligen samma upplevelse (bet helt utan förvarning/från ingenstans på ett lynnigt sätt) med några månader gamla råttor från en uppfödare i Stockholm. Fick liknande svar från uppfödaren som du fick. Jag kände mig aldrig trygg varken själv eller för barnen givet att beteendet var så lynnigt. Det fanns inget annat att göra än att lämna bort dom. Vi tog sen två nya från annan uppfödare vilket blev helt fantastiskt bra.
Misstänkte starkt att det avlades på icke lämpliga individer….