Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1127 ggr
Ninja
0

Hjärtproblem?

Har funderat lite.. Man läser ibland om råttor som fått lunginflammation utan att ha blivit nerkylda. Råttor som blivit slöa, tappat aptit m.m.

Kardiomyopati kan ge sådana symptom; trötthet, hosta eller andra ljud från lungorna (fungerar inte hjärtat som det ska så kommer det vätska i lungorna, som i sin tur kan ge lunginflammation), viktförlust osv. Arytmi kan göra att en råtta trillar ner från exempelvis en hylla, ungefär som att den svimmar.

Hjärtsvikt ger liknande symptom. Förutom ovanstående är även kalla och bleka öron, fötter, svans pga dålig blodcirkulation (kanske dyker bumblefoot upp då?), nedsatt aptit.. Ja, en hel del finns det som man kan hålla ögonen öppna på. Står ju massor i länkarna, och googlar man lite så hittar man säkerligen ännu mer.

Ja, vad tror ni? Kan våra råttor ha mer hjärtproblem än vad det talas om? Kanske en råtta som dör knall och fall fått en hjärtattack?

skojvivi
0

Hur vanligt är det att en råtta har hjärtproblem då? Ungefär alltså, för jag antar att det finns ett stort mörkertal främst pga okunskap. Men jag tror absolut att det KAN vara mer hjärtproblem i råttvärlden än vad det talas om. Men främst för att man som råttägare inte obducerar råttan eller att hjärtproblem är inte det första en veterinär skulle anta att det är.

Om man nu får vara "dum", så kan väl råttor få lunginflammation även om de inte blivit nerkylda? Med tanke på att de tydligen kan få förkylning pga brister i skötseln.

Ladyinred
0

min bästa vän har kardiomyopati *snyft*

Stephanie
0

Kanske du har en väldigt bra poäng där! Kanske vi är helt fel ute när vi säger att det är myco alltid?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

#0 Verkligen! Det tror jag. Jag tror att hjärtproblem är vanligare än att råttan sätter i halsen, men att symtomen är otroligt lika.

Det har hänt flera gånger att ägare tror att deras råttor satt i halsen och frågan är - vad gör man åt det? Vad är första hjälpen på dessa symtom?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ninja
0

Håller en råtta på att kvävas eller på annat sätt blir sjuk, så kan man diskutera detta med veterinären och fråga vad bästa behandlingen borde vara. Första hjälpen vet jag faktiskt inte alls hur man ska göra..

Även när råttor får svårt att andas, antingen andas ansträngt eller får akuta andningssvårigheter, kan det inte vara astma då? Så att kortison kan hjälpa råttan att öppna luftvägarna?

Grodan
0

astmamedicin…hm

minns en gång när jag fick ett anfall av panikångest/astma (kan få det ibland när det är för varmt, glömmer bort hur man gör när man andas o drar bara in luft) då gav min kompis (RIP kattjohan) mig brickanyl o det räddade nog mitt liv…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Marreme
0

Jag hade en råtta som hade ett förstorat hjärta som satt helt fel i kroppen. Det satt som på katter som ramlat på hög höjd då hjärtat flyttat på sig. Han hade inte ramlat..Jag var inte ganska mycket hos veterinären med han för att lösa problemet men fan inget. Han borde inte leva enligt veterinären. fick gå gratis då dom sparde all info dom fan, men kom inte något??

Ninja
0

#6 otäckt! Man vet aldrig, kanske även händer råttorna om de får svårt att andas någon gång?

#7 Hur konstaterades det? Röntgen? Vad visade han för symptom?

Marreme
0

Han både inne på röntgen och ultraljud. Dom trode det var lunginflamtion från början då han andades tungt, han hostade och ran ur nosen på han.Han fick antibiotika och då det ine gav någon verkan fick han oxå kortisol spruta för andningen. Annars så var han som vanlig ända in på slutet då han blev sjuk över natten. Han blev obduserad med dom kunde inte komma på vad det var som hade orsakat det hela. Dom gissade på aveln…vet inte.