oseriös blocket-uppfödning?
Jag gjorde en tabbe i vintras och köpte en råttunge av en blocket-uppfödare som jag i efterhand insåg snabbt var lite oseriös. Råttan var utlovat handtam och det stämde inte någonstans, dessutom kunde den inte gå på låda etc. Nu är den mer normal så allt är lugnt för tillfället, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta den här erfarenheten så kanske någon annan slipper göra samma misstag. Dessutom är jag nyfiken på om någon annan har erfarenhet av den här säljaren? Jag är helt säker på att den har annonser under två olika blocket-användarnamn, kanske flera för det är otroligt många råttungar till salu jämt i det området (södra Stockholm på pendeltågslinjen), men två är jag helt säker på är samma. Mannen jag pratade med och sedan träffade var en trevlig skåning och det är möjligt att han genuint bryr sig om sina djur men bara är skitdålig på det, för han verkade inte ha bra skötsel av vad jag snappade upp. När jag återkopplade med synpunkter på råttan (jag var tydlig med att jag inte ville lämna tillbaka den, den är familj och jag tänker ta hand om den oavsett om den är jobbig) fick jag aldrig något svar.
Någon som har erfarenhet av denna förmodade "rodent mill" eller liknande uppfödare?
Det är troligen grossist/ormmats uppfödaren som inte tillät besök även innan corona kom. Ville inte visa hur de bodde mm.
Sålde ohanterade, osäkra råttungar som tog tid att få tama eller fick temperaments problem. Hör en hel del och tog över två tjejer som en köpt från en sådan kille. De var livrädda. Syns rätt fort när de inte är hanterade mycket alls.
Just blocket bör man va en uns försiktig. Där är det många som försöker sälja av djur. En regel är att se till så djuren har en längre stamtavla men ett par råttor i släkten som har uppfödarnamn. Det är ingen garanti på bra djur. Men det är ofta en garanti att slippa uppfödare som avlar på allt utan att känna till släkten. Ofta de som bara gör det för att tjäna pengar
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1: vi har också erfarenhet av råttor från en uppfödare söder om Stockholm, som ville endast träffas utomhus. Råttorna visade sig vara rädda och inte alls handtama och jag tror i efterhand att de inte ens var 6 veckor gamla.
Men mycket tålamod lyckades vi omvandla de till slut till gosiga tamråttor.
Men jag skulle inte köpa därifrån igen.