Aggressiv råtta.
För ett par veckor sedan hämtade jag hem fem st killar. Fyra st två månadersgrabbar & deras pappa. Alla är jättesnälla mot varandra och busar och brottas, pappan är hur tollerant som helst mot killarna och bryr sig inte om att de löper amok inne i buren dygnet runt.
Men en sak som papparåttan verkligen inte kan tollerera är min pojkvän, så fort han (råttan alltså) får vara ute med ungarna samtidigt som pojkvännen är här så hugger han honom i händerna. I början brydde han sig inte så mycket om att pojkvännen var här, men nu går det inte att ha honom ute utan att han attackerar. Det är inte bara att han nafsar heller, utan senast idag började han fräsa jättehögt och sprang mot honom och högg tag i handen och vägrade släppa. Vi har försökt att blåsa, lägga honom på rygg etc. men det fungerar inte, och jag vill självklart inte behöva avliva honom när det i princip bara är pojkvännen som han har problem med, mig har han bitit en gång men det var nog mest ett misstag och det var inte i närheten av samma intensitet som när han högg killen. Vad kan det bero på att han beter sig såhär? Han uppvisar även lite konstigt beteende i övrigt som jag gissar beror på någon form av snedskalle eller epelepsi, vissa dagar är han "vingligare" än vanligt och så fort han går emot någonting på sidan så rullar han omkull, det händer inget när han bara går, men om han går emot mitt ben eller något annat så trillar han (ska uppsöka veterinären för det).
Vad ska man göra med honom, vore synd att avliva när han en så snäll pappa och frisk och kry i övrigt, han hade tydligen fina föräldrar etc. också, hans pappa hade blivit runt tre år och varit frisk och kry i princip hela livet.
Hm… han har bara bitit dig en gång… *fniss* alltså det är ju tyvärr en gång för mycket!
Låter bra att du tar råttan till veterinären, kanske är det något allvarligt fel på honom, eller flera…
Hur gammal är hanen? Kommer han från Hagsätra zoo?

Uppenbarligen är han sjuk och du gör rätt som uppsöker veterinär. Sen så är råttor väldigt lik oss människor, det handlar om personkemi och han kanske är helt enkelt svartsjuk på din pojkvän. Men jag skulle inte acceptera ett sånt beteende och oftast så hjälper inte kastrering heller när en råtta väl blivit aggresiv mot sin ägare eller nån annan familjemedlem.
Oftast när det kommer till svåra beslut försöker jag sätta min vilja åt sidan. Ställer mig frågor som: mår råttan bra? är det ett beteende som jag/vi kan leva med osv. Då brukar det bli lite lättare att besluta för i slutänden så handlar det om råttan inte vad jag vill. En råtta som mår dåligt psykiskt kan må lika dåligt som en som är sjuk fysiskt. Tycker det är så svårt att ge råd över nätet eftersom jag inte fått sett råttan och kan i princip ingenting om den. Men jag skulle avliva den utifrån din beskrivning. Skulle inte riskera att nån i min familj blev av med fingrarna.
ta han till vetten först och främst och se om dom kan ta reda på om han har något fel, som sen kanske kan åtgärdas, om det är något som man kan göra något åt villsäga.
Har han bitit dig för att han är sjuk eller haft ont så är det ju förståligt, annat om man bitit dig för han är elak, då är det ju inte acceptabelt, jag menar, alla råttor som bitit en gång behöver ju inte avlivas på stört för att dom bitit, man måste ju ta reda på "varför" Jag tror säkert att många här blivit biten av en råtta och insett att det var ens eget fel, råttor har ju rätt att säga ifrån dom med och det gör dom genom att bitas eftersom dom inte riktigt har det fördelen som vi har att kunna säga, "aj, jag har ont där" eller "Shit fan va du skrämde mig" :-P
men det där med pojkvännen låter ju inte bra. men sålänge han är snäll mot dig och mår bra med dig så kan du väl ha honom ute när du är ensam och låta han vara inne när pojkvännen är där. du kan ju ta ut ungarna två eller tre itaget och låta pappan va inne me en eller två av dom och turas om när din pojkvän är hos dig kanske?

Ja absolut, jag vill inte bara bestämma mig rakt av att avlivning är enda alternativet, jag ska ta med honom till veterinären och se vad som kan vara fel, dessvärre är ju aggressivitet inte som en förkylning, det lär ju inte försvinna med lite medicin.
Grodan: Han är runt ett år gammal, från privatperson och inte från zoo.
Jag tycker bara det är så himla skumt att han inte verkar ha några problem med mig, men när pojkvännen var här så började han fräsa och sprang och högg honom i handen utan vidare. Hm, får hoppas på att det finns någon sorts förklaring från veterinären iallafall, och tills vidare får han sitta och skämmas i buren när pojkvännen vill busa med råttorna.
tänkte på om aggressionen berodde på smärta eller något sådant, fast då borde han va lika mot dig också, eller så litar han kanske mer på dig att du inte gör han illa medans din pojkvän kanske inte riktigt har hans förtroende i den utsträckning som du har. fast troligast e ju att han är ond på din pojkvän och inte accepterar honom..men sålänge han inte visar nått mot dig så tycker jag du ska ha honom kvar, det funkar ju att ha honom inne när killen e där :)
jag hade själv en råtta som var riktigt elak, han attackerade också mig, han rusade fram och fräste och burrade upp sig och duttade me rumpan mot mig, en gång fick han tag i min hand och bet sig fast så jag fick slita dän honom, det blev ett riktigt blodbad och när jag stutsade ut i badrummet så droppade det blod överallt och råttan for efter mig och hoppade mot mina fötter, och då struttade jag omkring för att han inte skulle bita mig i fötterna också, det va riktigt läskigt, har aldrig varit med om något liknande han va en kampråtta verkligen, han trodde lätt att han va större än vad han var, ge sig på en människa som står upp lixom?
här kommer en liten bildserie på kaoset…
bild på blodet på golvet och onda råttan där i hörnet också ..

#6 yikes. Det där var ingen bra reklam för råttor :P

Usch, det där såg riktigt illa ut! Vad hände med råttan efter fighten?
Den aggressiva råttan jag har nu, Presley heter han förresten, han har bitit tag en massa gånger, den senaste, och även värsta gången bet han tag i området mellan tumme och pekfinger och verkligen vägrade släppa, tack och lov är pojkvännen råttvan och började inte slänga med handen eller göra illa honom, utan satt helt stilla och försökte få honom att släppa, men det måste gjort riktigt ont för råttor har ju som bekant väldigt långa undertänder som måste ha gått in en bra bit i handen. Dock har det aldrig blivit särskilt mycket blod efter betten, antingen blöder du lättare en vad pojkvännen gör, eller så råkade din råtta pricka in ett perfekt ställe att hugga på.

Han pojkvännen gjort m´något mot råttan så att råtta förknippar honom med något hemskt? *vill inte tro att en råtta kan vara ond*
vill inte tro att en sån råtta är frisk. jag hade inte sett något annat en avlivning, tyvärr. tänk en hund som gjort det, den hade inte haft många sekunder kvar… :(
Nu kanske jag är hård, elak etc men det tar jag.. En råtta som attakerar så blodvite uppstår skulle jag inte ha kvar.
Jag VILL HA en råtta som fungerar i flock och som fungerar med människor. Jag ska kunna låta mina barn öppna buren och ta i dem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag tänkte också först att när en råtta reagerar så pass aggressivt så måste den ha blivit hotat på något vis, men det är i princip omöjligt. Jag har råttorna hos mig, och när pojkvännen hälsar på så är jag alltid med när vi busar med råttorna, och han är dessutom jättelugn och försiktig med dem så det är inte som att han kan ha blivit skrämd eller sett någon antydan till hot från pojkvännens sida.
Dessvärre tror jag att han på något vis är sjuk, och därför ska veterinär få bekräfta detta. Jag ska även diskutera det med tjejen jag fick honom av, eftersom hon sagt att är det något problem så kan jag ta tillbaka dem, och hon har aldrig märkt av någon aggressivitet. Så kanske blev Presley stressad vid flytten eller att det finns någonting här som han bara blir arg på, så isåfall om hon vill ge honom en chans hemma hos henne där han aldrig betett sig illa så känns det ju iallafall bättre än att behöva avliva..
E han arg på alla män eller e de bara din pojkvän? vet att både hundar och papegojor kan ha svårt med just män.
#4 Oki. Jag var nyfiken bara.
#6-9 men usch då…
Jag tror vi måste lära ut hur man UNDVIKER att bli biten och lär sig läsa sina råttor för att hinna undvika att bli biten. Inte alla, men ganska många råttor, visar tydligt när de är sura och då ska man ta den varningen på allvar. Man behöver inte vänta tills blodvite uppstår för att förstå att en råtta är psykiskt labil.

#16. Jag vet faktiskt inte, råttorna brukar inte vara med så mycket män, min bror ibland, men han är lite smårädd för pappan för att han är så stor.
#17. Ja, han gjorde det också och jag hann ropa till att "nu fräser han och är arg, ta bort händerna!", men pojkvännen hann inte reagera i tid.
#11, jag hade honm kvar ett tag och försökte få honom på bättre tankar, men det gick inte så han fick somna in..