Råttor iFokus

Råttor

Etikettoklara-artiklar
Läst 317 ggr
Shlbrg
0

Råtta+Hund?

Min familj funderar på att skaffa hund, frågan är om den kommer funka med mina pissnissar? Har någon hund o råtta? Isåfall vilken ras? Skulle jakt-golden, dansk-svensk eller jack russel funka?

Mitchika
0

Det beror helt på hunden. Dock skulle jag personligen stryka dansk-svensk gårdshund och Jack Russell Terrier då speciellt den förstnämnda använts som råttjägare förr i tiden. Jag har för mig att även Jack Russell Terrier använts som det, men jag är inte säker. Det betyder inte att det inte kan fungera för det, men det känns som en onödigt stor risk att ta.

Jag hade en Golden från blandade linjer (jaktförälder och utställningsförälder) som växte upp med familjens marsvin när vi fortfarande bodde hemma. Min Golden älskade marsvinen och såg dom som en del av familjen. Han älskade alla djur, både familjens och andras utomhus (även om hästar var lite läskiga) och gjorde inte en fluga förnär.

Sen skaffade jag råttor i samband med att jag flyttade hemifrån och även om han inte kände samma samhörighet med dom som med marsvin så visste han att det var en del av familjen och dom är man snälla emot. När råttorna tog sig ner på golvet och sprang runt fick dom klättra över honom, hans leksaker, ta hans leksaker och fara runt som illbattingar utan att han gjorde dom något.

Jag hade givetvis stenkoll hela tiden och om han visade att han tyckte det blev för jobbigt med råttorna som skuttade runt honom lät jag honom gå in i ett annat rum och få vara ifred under tiden dom rusade av sig på golvet.

Men som jag skrev innan så beror det på individen. I mitt fall hade jag ju hunden före råttorna så jag visste att det med största sannolikhet skulle gå bra. Jag har känt Goldens som skulle ha käkat upp både mina marsvin och mina råttor på två sekunder om dom fått chansen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Lia
0

Jag har en dansk-svensk gårdshund som jagar möss i uterummet som en galning, finns inget stopp. Vår förra var precis likadan och pappas dödade en hel bur med hamstrar när ägaren hade lämnat buren öppen. Mycket oturligt, men det gäller att vara uppmärksam med dessa hundar. De avlades fram för att vara som en mer sällskaplig variant av katt på gårdagarna och jagade då möss och råttor. Så det skulle nog aldrig gå tror jag. Du behöver i så fall en hund utan ett uns av jakt för att vara på säkra sidan.

Magrat
1

Vi har haft vinthundar (hetsjägare, som jagar med synen, Borzoi och Iggy) tillsammans med råttor, också en katt. De var nyfikna i början men slutade bry sig efter ett par dagar. De var inte intresserade när vi hade råttorna på axeln eller i BH-n, men vi stängde alltid in de andra djuren i ett annat rum när det var utetid för råttorna.

Skulle vara mer försiktig med en ras som är avlad att jaga smådjur.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

monockla
0

Jag har en dansk-svensk som INTE funkar med råttorna. Vi har tränat supermycket på att de bara ska hälsa utan att hunden blir tokig men det går bara inte! Kan verkligen inte rekomendera!!!!!! :(

Med det sagt.. så har vi också en Cavalier King Charles Spaniel som funkar SÅ bra med råttorna!!
Han tittar på dem och sen går han. Helt ointresserad. På sin höjd stannar han upp och nosar lite. Cavalier är en bra storlek, jag behöver inte vara rädd att den sätter sig på råttorna. Jag hade kunnat lämna honom och råttorna i samma rum och inte oroa mig det minsta!
Sen är det ju olika på olika individer, beroende på om det är en valp(vår är 11 år) eller hur bra man är på att uppfostra hund. Kan tänka mig att om man inte är hundvan så kanske det inte är en bra ide alls att låta råtta och hund träffas förens man är helt säker.

Hoppas ni hittar en ras och individ som funkar!

zickan
0

Oftast lite vad man lär hundarna från början. Min hund har lite kort stubin i perioder, här hemma har hon hållit sig i nu snart 11 år. Bullterrier med noll jakt instinkt om de inte skulle springa iväg med en pinne.
Kan hugga mot råttorna om det är att hon försöker sno mat som står framme, eller om de biter henne i tassarna mm. Hennes hugg mot är harmlösa, men hålls ändå alltid under uppsikt ifall att. Skulle det ske utomhus på nått djur inkl hund så hade risken varit skyhög att hon inte bara högg i luften eller varnade, utan att det small eller hon bet ihjäl en råtta eller annat djur. Annan respekt och uppfostran om djuren i hemmet.
Men hon får aldrig va ensam med lösa djur utan överbevakning om det nu inte är kanin för de adopterar hon så länge de har en puls. Där är det tydligt att hon inte skulle göra nått, men hon tål inte Torrfoder så kanin är även en del av hennes middags meny.

Här är det krav att hunden skall vara lugn, får inte leka när de andra djuren är ute då får hon inte vara med i samma rum. Allt för att minska att hon skulle börja busa och råka bita för hårt eller bara trampa på en råtta iom betongsugga till ras. Har fått rädda ett par i soffan när hon ändrat ställning i sömnen och fått en råtta under sig för den valt sova nära henne.
Men ändå när hon är lugn, med i soffan och inga djur springer runt över henne och inge mat i närheten så är hon även gudomligt snäll.
Massa varningar innan jag köpte henne och långt efter. En del terrier i sig men rätt uppfostran och tur nog har hon ingen lust att jaga djur. Så har det gått bra med massa smådjur och massa andra djur.

Dock om man vill va mer på säkra sidan så aktar man just mer jakt hundar som i grund är avlade till smådjursjakt. Eller va beredd på att ha mer koll. Säker bur som inte kan vältas eller komma in i. Ingen hund i samma rum som råttorna är lösa.

Jack russel är från början avlad för rävjakt men användes flitigt till råttjakt att hålla efter i hem och stallar från råttor. Rasen föds upp och används än i dag för diverse jakt. Så den biten kan va stark hos en del individer och mildare hos andra. Mött en ägare med 3 jackrussel och råttor. De var konstant stressade och skulle på burarna om de kom åt. Hade nån råtta kommit lös i det hemmet hade hundarna tagit den. Men det lär inte betyda att alla är så. Lär gå att träna bort om man får en hund med mycket jakt instinkt i sig. Speciellt om man har råttor under hundvalp tiden. Borde bli enklare om de vänjs från början. Men vet inte, hade själv varit mycket försiktig.

Vad jag vet så är inte jaktgolden nån direkt jakt hund överhuvudtaget. Utan mer används i jakt som apportör av redan skjutna djur. Främst fåglar. Om jag inte mins fel är goldens från början avlade just att apportera, inte ren jakt.

Dansk svensk vet jag inte hur de är förutom att de verkar populära inom agility. Mer okänd ras för mig. Vet bara att det är en gammal gårdshund som förr användes till råttjakt, vakt och sällskapshund.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cacsaw
0

Alltså hund i samma hus bör inte vara något problem. Bra att ha råttorna i ett eget rum med dörr som går att stänga för utetid eller tvärtom att hunden är i annat rum med stängd dört under råttornas utetid. Skulle aldrig rekommendera att ha råttor IHOP (som i att få träffas utanför bur) med annat djur, vare sig hund, katt, kanin osv. En olycka inträffar snabbt och ofta utan förvarning, t.o.m. med djur som ägaren säger sig "lita på". Råtta och hund får ut nada av varandra och att låta dem träffas är att ta otroligt onödiga risker då du kan stå med aningen en skadad råtta (biten/trampad på etc.) Eller en skadad hund ifall råttan bitit. Hund i samma hus som råtta?: Ja. Hund och Råtta ihop utan galler eller stängd dörr emellan?: Nej.