Agility
Tänkte bara höra med er hur många som kör agility med sina råttor? Vi har nyligen börjat =) Tävlar i klass A, men tränar redan på trix inför klass B ;)

fin bild. skulle tycka det vore kul men har inga hinder :/

Vilken söt och duktig agility-råtta. ;)

Det är bara fantasin som sätter stopp;) Antingen får man använda sig av det som finns i hemmet, eller så är det bara att spika ihop nått halvkreativt. 

jag spikade ihop några hinder i helgen =) det blev; slalom, ett hopphinder och en vippbräda. Det var väldigt kul att snickra eget och inte alls svårt. och oj va roligt alla tre tycker att de är ;) =) kan försöka lägga upp bilder på hindrena sen

Det viktigaste i den agilityform som jag skapat i SRS är KONTAKTEN mellan råtta och förare. Råttan skall även vara nyfiken och framåt och vilja gå runt en bana.
Så det lilla extra som gör att man klarar att tävla i agility är kontakt, kärlek och förtroende för varandra. För att få det måste man lära känna varandra. Så de två basgrejerna för att lyckas i agility är
- umgås med varandra
- låt råttan springa lös i hemmet och undersöka, klättra etc så att hon/han lär sig hur världen funkar (saker kan välta, saker är olika höga etc)
tycker jag…
<--- drömmer mest om agility…. gääääääsp
jättefina hinder förresten em4404… Tips: hitta på nya hinder! det är alltid väldigt kul med nya saker!!!

Grodan: Tackar tackar =) Jo, min fantasi är såå stor, men tyvärr så har jag inte byggg möjligheter där jag bor så får bli när jag åker ut på landet. Just dom här hindrena smällde jag ihop snabbt just bara för att jag ska visa i tv hur agilityn går till =)
ah, men du kan designa hinder, sen kan nån annan bygga! (titta inte på mig, jag har inte en enda grej att bygga med längre)

.
låter jätte kul med agility men tror knappast det skulle funka med mina råttor, vet inte heller hur jag skulle få dom intreserade
.
tror inte kötbullar skulle funka :/

Skulle inte någon kunna lägga upp en liten filmsnutt, så man får se hur det går till när man tränar och tävlar i råttagility? Själva träningen måste ju vara superbra stumulation för råttorna. Är inte så tävlingsinriktad (tyvärr ibland), men vill gärna "jobba" med mina råttor.
Jag skulle också vilja pröva agility. Det verkar roligt.

första gången jag prova på över huvudtaget var på en inofficiell tävling, alltså en tävling då råttan å du inte behöver vara medlemar i srs för att få tävla. Jag lät de andra deltagarna köra före mig för att jag skulle få se hur de gick till, hur mycket man fick ta på råttan hur man locka på ett bra sätt.
Det underlättade betydligt att kolla. För innan trode jag att man inte alls fick ta i råttan.
Domarna dömer ju efter samspelet mellan råtta och förare, så behöver du putta och ta mycket i din råtta talar det om att ni har dålig kontakt, råttan vill inte och du är något otålmodig - det ser heller inte speciellt snyggt ut och blir knappast ett vinnande ekipage.

inte så jag mena =/ De gick alldeles för fort för att jag skulle behöva putta på henne
, jag bara höll händerna breve hene så hon förstog att hon skulle springa rakt fram :P
ja, jag vet… men talade ändå om det… det är ju så härligt som domare att se när det bara flyyyyyter fram och ekipaget har kanonbra kontakt… då blir man lite tårögd å lycklig! Så mer sånt!!!
Förresten någon sa något med film… jag har en agilityvideo (VHS) här som Cia Brändefors gjorde, samt några andra snuttar… tyvärr har jag själv ingen TV längre… men man kanske kunde ha en agility-videoafton hos någon som har TV och video?

låter som en toppen ideé!!!

bra då ses vi hemma hos dig Grodan på lördag kväll ;)
#18 Hur gick det med den saken Grodan?