Råttlukt
Hej,
Provar igen, gjorde förra tråden till en undersökning av misstag. Ber om ursäkt för dubblett.
Ni har nog fått denna frågan ett antal gånger, men när jag läser online så ser jag extremt olika åsikter gällande om råttor luktar illa eller inte, även bland folk som verkar noggranna att hålla rent. En nämnde hur hon till och med var tvungen att ha en handduk i knäet och soffan varje gång hon tog ut råttan för att den skulle markera med urinet.
Funderar allvarligt på att skaffa råttor men detta är nog det som gör att jag tvekar mest.
Tankar runt detta? Är det så pass individuellt med råttorna eller vad tror ni främst det beror på? Vet att man kan förebygga med rätt sorts bur, inredning och även ha honor eller kastrerade hanar, men det verkar ändå vara ett stort problem för vissa.
Jag bor i ett så pass litet hus vilket gör att jag är väldigt tveksam, då buren hade behövt vara placerad där folk befinner sig allra mest. Så jag kan inte direkt ha dem i ett separat rum om det skulle lukta för illa.
Har haft andra djur och förstår att de såklart har en naturlig odör, men jag tänker utöver det.
Tacksam för alla sorts svar
Hm… jag har ju redan svarat. Känns trist att du skapar ny tråd…
#1: Hej Grodan. Av någon anledning kan jag inte se svaren i förra tråden och jag antog att det berodde på att jag av misstag hade lag till en undersökning i inlägget. Ber om ursäkt för det. Jag vet inte varför jag i så fall inte ser svaren.
#2 Ojdå. Då ska jag klistar in mitt svar här. ( och passar då på att fixa till texten lite…)
Jag har aldrig störts av att råttor urinmarkerar. Tycker att mer de får vara ute och med, desto mindre behöver de markera. Urinmarkering används för många olika saker. För att kommunicera med andra råttor, samt för att känna igen sig - hitta hem osv.
Det är mest vanligt att dominanta, unga och aktiva hanar markerar en del. Honor markerar betydligt mindre. Vissa inte alls.
Mina mjukaste flocksmartaste råttor markerade bara lite på armarna på nya människor. I övrigt höll de sig till toalådor
Jag hade rejält många toalådor i burarna, och de kissade faktiskt gärna i de som var placerade högt upp precis bredvid hängmattorna.
Att lära råttorna gå på toalåda får bukt med en stor del av luktproblemet. Jag upplever att det som luktar är råttans avföring. Och råttor är duktiga på att göra det behovet i en toalåda. Så ha många toalådor som du byter i kontinuerligt så får du bukt med lukten rätt bra.
Kisset får du spola bort från bur och inredning då och då. Har du otur kissar de i hängmattan. Då måste du genast byta till en ren.
Om det luktar kiss på ett ställe, så kissar råttorna där, vilket kan leda till att hängmattor blir ett ställe där de kissar istället för att sova ihop i en mysig hög.
Å andra sidan kan du manipulera dem att kissa där du vill genom att lägga sånt som luktar kiss där.
#3: Super, bra information som jag inte hittat tidigare. Tack så mycket! Det blev ju genast lite mer intressant igen.
#4 Fråga gärna om det är något speciellt du vill veta mer om.
#5: En sak jag funderar över är väl kanske vad som är bäst att ha i toalådorna och botten av buren? Har för mig att jag har läst någonstans att till exempel tidningspapper på botten av buren kan lukta mer än vissa andra material?
#6 Absolut. Tidningspapper fungerar bara om råttorna går på lådan. I lådan ska du ha strö som suger upp bra. Jag körde sist med träpellets blandat med hampaströ. Träpellets för att det sög upp och hampaströ för att mjuka till det, då träpellets är mkt hårt. Billigt alternativ också.
Inget kattsand rekommenderas då det torkar ut råttornas hud och tassar för mycket.
- Redigerat 2020-12-21 00:09 av Grodan
Den tråden du hade råkat göra till undersökning, hade det räckt om du hade valt det alternativ som går att rösta på.
Då syns kommentarerna för dig automatiskt.
Till nästa gång, så skulle du kunna fråga inne på iFokus support.
- Redigerat 2020-12-21 00:23 av [Moon AppleGrey]
#7: detta ska skrivas ner, tack för svar.
#8: Ah okej, bra att veta. Tack.
#10: ja, det är inte så lätt att veta alla gånger. 🙂
Ingen orsak.
Tänker tillägga att honor och kastrerade hanar inte doftar mindre än okastrerade hanar. Honor och hanar har dock olika lukt på sitt urin. Det är individuellt person till person om man tycker att hanar eller honor luktar bättre/sämre. Om du ger bra och nyttig kost till råttor så kommer även avföringen att lukta bättre.
En sak som är en riktog stinkfälla är hyllplan. Strunta i hyllplan och sätt/häng istället ut 1-3 utvalda toalettlådor/hyllor etc. inte en massa onödiga hyllplan då råttor ofta trivs bättre om deras inredning är mer utmanade t.ex. rep, grenar, korgar, nät , sittpinnar, andra klättersaker m.m.
En till sak som bör nämnas är att råttors revirmarkerande ligger i deras naturliga instinkter och det går INTE att få bort. Markeringarna kommer dock inte bidra till lukt eftersom de består av några doftlösa droppar.