Spyr?
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1691111&p=0#lastpost
Läs tråden, Vet att råttor inte kan spy men vad kan det vara som hände med råttan? Hon är helt normal idag också. (Jag är Maria_AB i zoonen)
orkar inte (gå till det där sega stället och) läsa tråden, vad hände med råttan?

eftersom hon inte svarar så gör jag det:) är också lite nyfiken faktiskt..
"Gav mina råttor ett ägg (kokt) som de fick öppna själva och då började som knuffa varandra lite, Dom var lite uppjagade och stressade och tog skall och ägg i munnen. Sen började det rinna någon gul slemmig vätska ut ur Daisys mun (råtta) jag fick panik och började tvätta bort de och de kom mer och mer, Plockade ut matrester i munnen på henne och det slutade sen. Skulle leka med dem nyss då började det igen, fast nu har det slutat helt. Det såg ut som spy, när hon spydde såg det ungefär ut som när en hamster ska ta fram något ur sina påskinder"
folk hade teorier om att det var äggula, men ägget var genomkokt.. "spyan" var dessutom skummig..
Kanske satte en bit ägg i halsen?

varför kan inte råttor spy? har dom ingen kräkreflex? :S vad händer då om dom ätit för mkt eller sätter i halsen?
#2 Tack! Jag kanske var elak 
jag har hört talas om råttor som "hostat" upp en massa slem - det har sett ut som skum… äggula kan väl ha den effekten ibland, att det retar i halsen lite?

#5 hi hi.. näe tycker jag verkligen inte! orka gå in på en länk egentligen.
med hon syftade jag på Maria.. men det kanske du fattade..
#6 mmm… ja e lite lat… jaja, klart ja fattade…

Jag har också funderat på om råttor kan spy. Har nämligen en kompis som bestämt hävdar att hennes råtta spytt när hon åkt bil.

"Råttor är kända för att ha en svagt utvecklad kräkreflex"
http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Gifter.html#Ratt
då har de väl lite kräkreflex:)

haha men va dumt :p alltså att dom inte har någon "kräkreflexandvändning"
synd om dom små vildråttorna ute, om giftet då skulle vara av söt smak..hehe
Nä, enligt rönen kan råttor inte kräkas. De kan hosta upp slem och saker som är på väg ner eller fastnat i halsen.
Att råttor inte kan kräkas är ju en stor fördel som Anticimex drar nytta av för att utrota dem.

jag funderade på detta häromdagen..
Pancra har en tendens att bete sig som en hamster när det är någonting extra gott, typ pannkaka.. då menar jag inte främst att hon samlar i en hög, det gör hon också, utan när hon trycker in allt i munnen och springer iväg med det.. hon ser ut som en orm med jättegap! igår när hon var ute fick hon in två och ett halvt majskorn(det tredje ramlade ut.. ha ha)
jag bara väntar på den dagen hon sätter i halsen.. fast skinnflikarna bak i svalget kanske hindrar detta??
bara en fundering..