Råttor iFokus

Råttor

Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttägare
Läst 266 ggr
Tg2008
0

Bits råttor

Som hamstrar bits råttor och gör det ont har ni blivit bitna

Karmatarerskanise
1

Dom kan bita och det gör jävulskt ont.

Chinesecrestedlover
1

#0 Som alla (eller nästan alla) andra djur…så kan de bitas och precis som #1 skriver så kan det göra rejält ont.

Som svar på frågan om jag har blivit biten: Ja, ett antal gånger (tar mest hand om råttor som omplacerats…och en del har inte varit sådär jätteglada i människor). En råtta som hugger är inte roligt…speciellt inte om det "tar illa" som typ. i en fingerled eller så.

Sen har jag ju visserligen blivit biten av det mesta genom åren😂(det konstigaste var nog en slamkrypare)…inte mina sköldpaddor, min horngroda eller min fågelspindel dock (peppar, peppar…)…och det tänkte jag fortsätta försöka låta bli att känna på.

/Chinesecrestedlover

cacsaw
0

Råttor bits inte som hamstrar. Tamråttor är i grund och botten vänliga djur som inte biter människor utan istället visar kärlek och nöje att umgås med sin människa. De är dock kapabla till att bita och som ovan nämnde så gör en råttas bett mer skada än en hamsters. Råttor bits oftast i situationer där de känner sig trängda och otrygga, blivit misskötta och har dåligt självförtroende och inte litar på människor(dålig miljö), om de har ont eller om en hormonell aggression uppstår. Sistnämnda ligger genetiskt och fixas för det mesta lätt med en kastrering (vanligare på hanar men förekommer på honor också) och köper man från en seriös uppfödare så får de sällan sådana problem i deras linje.

swirling
0

Jag har blivit biten så jag fick sy en gång, men det var ett misstag från råttans sida. Råttor brukar inte bitas generellt sett, oftast är det av misstag, som att de ser dåligt och fingrarna luktar mat, eller man sticker fram handen när två råttor bråkar. Eller om det är en osäker och arg/rädd råtta eller som är sjuk.

Karmatarerskanise
0

Råttorna jag blivit biten av var en rescue, som förmodligen inte hade bra erfarenhet av människor och en som från en dag till nästa blev aggressiv både mot människor och sin bror. Uppfödaren trodde på tumör.