Mina råttor bits
För fem dagar sedan hämtade vi hem våra två råttjejer som omplacerats från vanvård. Innan de kom till jourhemmet (sent i juli) var de inte särskilt hanterade. Jourhemmet berättade att de är lite obekväma vid upplockning men snälla vid all hantering, och bits ej (förutom genom gallret). Dock har båda råttorna bitit mig vid varsitt tillfälle, så hårt att jag vid ett av dem började blöda.
Första dagen hanterade vi dem ej så mycket, då de var väldigt skygga och tillbakadragna, främst ena tjejen. Andra dagen testade jag att hålla in lite råttgodis på min hand. Den ena tjejen, den modigare, tog godiset utan problem. Den skyggare nosade lite och bet mig sedan hårt i ringfingret, vilket ledde till ett litet sår som blödde (det har fortfarande inte läkt). Jag var ganska nära hennes lilla hus när det hände, men jag vet inte om det var därför hon bet mig. Hon hade en kull för inte länge sen, innan hon kom hit, men jag vet inte om det har något med bitandet att göra.
Dagen efter detta höll jag på lite med modigare tjejen, som faktiskt två gånger gick upp på min hand och nosade utan problem. Den tredje gången jag höll fram min hand på samma sätt bet hon dock hårt i tummen. Det blödde inte mycket, men två märken är kvar och en skinnflik står upp. Nu hanterar vi alltid den blyga med handske på, den modigare tjejen har nu gått upp på min pappas bara hand två gånger utan problem, dock har har bara hållt fram handryggen, ej fingrar. Den blyga biter fortfarande hans fingrar när han har handsken på.
Har någon tips på hur vi kan få bort detta beteende? Jag vågar inte hantera dem just nu eftersom såren inte läkt helt. Ingen av råttorna gav några synliga varningstecken, betten var ganska plötsliga. De är runt kanske 6 månader, vi vet inte exakt. Jag vill verkligen tro att detta går att få bort, åtminstone på en av dem. Jag vill helst inte avliva, men omplacering kan jag tänka mig om det är nödvändigt. Jag går djursjukvård på gymnasiet och har råttorna där, ingen av dessa råttor har bitit mig hårt alls, trots att jag höll fram fingrar. Det här är mina första råttor så jag är inte så erfaren än, berätta gärna om jag gör något fel
- Redigerat 2020-09-24 14:36 av Gnagartokig
http://www.isamurats.co.uk/confidence-method.html
Du måste gå in med en lugn och säker inställning, råttor känner om du är rädd. Skulle inte rekommendera handske om du inte snabbt måste sära på råttor ifall de bråkar. Bara händer är bättre för har man handske kan man gå in i ett defensivt tankesätt och förvänta sig att bli biten=rädd, otålig eller osäker och det kommer inte hjälpa på dina råttor.
När du ger dem godis så göm alltid biten i fingertopparna så att de inte hugger utan istället måste nosa och slicka först innan du öppnar upp så de kan ta. Testa ge något flytande, råttvänlig såklart på en sked, när de inte biter på skeden utan bara slickar gå då över till att ge det flytande från dina fingrar. Vissa råttor, speciellt vanvårdade, behöver tålamod och kunskap för att rehabiliteras, vissa kan fortsätta att bitas ändå. Om du vill ha hjälp så vänd dig till Råtthjälpen eller gå med i "Råttorna" på fb, där finns det väldigt kunniga människor! Avlivning är inget alternativ för bitande råttor.
Lycka till!
#1: Tack så hemskt mycket för svar! Jag har köpt flytande ”råttmat” (bebismat men utan råttfarliga ingredienser) och tänker börja träna lite idag. Jag förstår att handsken är lite av ett hinder, enda problemet är ju att jag är mer rädd utan handske, då jag faktiskt kan skada mig. Dock verkar ingen av råttorna bita på handryggen med handske, bara fingrarna. Jag ska öva med handrygg så länge utan handske.
Den skygga har börjat bli mer och mer social, även om hon tycker att hände i buren är läskigt, så framsteg görs sakta men säkert. Jag tänkte absolut inte avliva, jag skrev bara till den detaljen eftersom andra råttägare på forumet med bitande råttor fått rekommendationen att avliva, vilket jag inte tänker göra.