Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 405 ggr
MartyochStuart
2020-07-17 11:03
0

Bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har Två råttor som heter Marty och Stuart. Dem har en bra bur men jag är lite osäker på vilka saker man ska ha i dem. Jag har ett hjul, två rör, ett hus, en gungbräda och vi ska bygga ett till hus då dem båda inte får plats k det jag har nu. Jag ska även köpa en hängmatta eller något sånt som de kan hänga i. Är detta bra saker? Här är även en bild på Dem tillsammans när dem äter. Den gråa lite mindre med Större öron är Marty och den större svarta är Stuart! Tack på förhand!

Bebblan
2020-07-19 00:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Till mina pojkar har brukar jag växla mycket i inredningen, men det man ska tänka på är att låta dem ha gott om möjligheter att gömma sig, krypa in och bädda om sig i olika saker. Tillexempel flera hängmattor är alltid bra att ha, hyllplan/våningar, rör, broar, stegar, hus, sputniks, massa tidningspapper/bäddmaterial, leksaker i olika former, googlar du på t.ex ”burinredning råtta” och kollar bilder får du massa tips. Såhär kan det se ut i grabblyan här hemma☺️

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

fuffe
2020-07-19 23:01
0

Vad du ska tänka på är att råttor behöver ha ett bra dammfritt spån som inte är av barrträ i botten på buren, så att de får möjlighet att gräva. Bra spån är tex alspån och aspspån. Sen om du har hjul till råttorna ska det vara 16” (ca 40cm) annars kan råttornas ryggar ta skada. Jag skulle även rekomendera att inte ha trähyllor då de kommer lukta mycket inom en snar framtid samt att råttor är bra klättrare, åtminstone så länge de är unga och friska så plastkorgar, sputnik, rep (av material som inte trådar sig) och grenar (tex äpple, hassel)som du skrubbar med vatten och sen antingen kör i ugnen, frysen eller häller kokande vatten på). Hängmattor kan du göra av fleecefiltar som du klipper lagom stora bitar av. Toarulle (med papper kvar) kan du hänga upp så de kommer åt änden så har de något kul att göra en stund sedan kan de bädda med det också, tomma toarullar med invikta ändar eller en äggkartong med godis i så får de något att roa sig med en stund. Ju mer aktivering och saker att göra råttorna får desto bättre!

Magrat
2020-07-20 09:48
0

Jag vill bara tillägga att hjulet ska bort. Råttorna gör illa ryggraden av att springa i hjul.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

MartyochStuart
2020-11-12 20:19
0

#2: Okej Tack så mycket. Har bytt bur nu och våningarna är i plast, har även annat pellets

MartyochStuart
2020-11-12 20:19
0

#3: Tack så m yrket för hjälpen, Dem springer inte i den nu dem ligger bara under den, jag har koll:)

MartyochStuart
2020-11-12 20:20
0

#1: Tack så mycket! Jag ska köpa massa nya leksaker nu. :)