Utbrytare
Man blir arg..
Det är inte roligt att bli överlistad av sina djur gång på gång.
Mellan Burdörren och toalådan är det ungefär en decimeter. De har kommit på att om de knuffar ner den stora mysiga filten från översta våningen, knökar in den mellan toalådan och burdörren och pressar sig mellan så kan man öppna burdörren! "Yay!" tänkte dom!
Nu är det väl ingen större fara att de löper amok i sovrummet. Men det är svängdörrar på den buren som "stänger sig själva". Så om de tar sig ut så kan de inte ta sig in igen och blir utan mat och vatten. Så nu får jag ha en skål med mat och vatten utanför buren för säkerhets skull innan jag löst utbrytarproblemet.
Älskar mina stora små vänner..
Oj vad smarta råttor du har! Kan du inte sätta fast burluckan med en liten karbinhake eller nåt? eller en säkerhetsnål så länge? eller vända på buren så att luckan står in mot väggen så att den inte kan åka upp… :P

Haha, ja, de är otroliga! Speciellt Sizzla.
Jag trodde inte de fattade först men när jag lade tillbaka filten så knuffade hon ju ner den på en gång och var i farten igen. Det var säkert en slump från början som hon lärde sig något av.
Jag borde försöka stimulera hennes problemlösaranda på något sätt.. Har funderat på om man skulle bygga nån labyrint eller så där hon får bryta sig in och ut med olika hinder och godis.
Det är ett ombyggt vitrinskåp. Så det går inte riktigt. För tillfället har jag ställt lite grejer för luckan. Men det känns inte 100% säkert. Ska köpa en hasp och limma på dörren tror jag..

Men gud vilka smarta! En skulle du ha döpt till Smartiee eller når :P

Haha hon heter Sizzla. Men jag kallar henne för Sizzel Pyssel för att hon alltid pysslar med något lurt. :P

haha.. aa, det passar ju! :D
Hur går det, har du lyckats hålla henne bakom galler?

Jag bytte till en tunnare filt och nu lyckas hon inte! :P Fast hon kan säkert komma på ett nytt sätt snart.
Nä men jag har ju planer på att bygga en större bur snart så det löser sig. Då ska jag ha utbrytarfaktorn i bakhuvudet.
kan du inte sätta hänglås på dörren då?

Jo det var ju tanken.. Men nu när det har varit lugnt så har jag låtit det vara. Det står för säkerhets skull iaf alltid en skål vatten och mat utanför buren.