Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 347 ggr
mushroomdance
0

Metacam!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För ungefär två månader sedan var jag hos veterinären med mina två rått tjejer för att de rosslade o nös, då fick jag metacam för hund utskrivet (0,15mg per dag i 5-7 dagar). Hon sa även att jag skulle ta det vid behov senare. Min ena råtta påverkades negativt av metacam o började må illa så hon fick sluta ta det men jag tycker att hon har bättrat sig så det kan ha varit en förkylning! Nu har jag börjat medicinera den andra råttan igen för dem har börjat rossla igen men jag vågar inte ge till hon som mådde dåligt av det, så jag vill gärna veta allas erfarenheter eller allmänt om metacam, hur har era råttor reagerat till det? borde jag testa att ge det till henne ändå? veterinären har sagt att dem bara ger antibiotika till extremt sjuka råttor men mina äter och är lika aktiva som vanligt så det är ingen idé att åka dit o kolla:( tacksam för svar!!!

zickan
2

Metacam är antiinflammatorisk och smärtlindrande. Hjälper inte vid bakterier som ofta orsakar rossel. Du behöver bactrim, baytril, vibranord, ronaxan lr liknande

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Magrat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Baytril kan vara krångligt att få om det inte är en råttkunnig veterinär. En av våra töser fick bakteriell lunginflammation och vi fick med oss en jätteliten dos baytril som skulle räcka två veckor. Vi fick ju gå till veterinären och hämta mer eftersom  det slabbades lite också.

Baytril ger väldigt bra effekt eftersom det är en bredspektrumantibiotika men vissa veterinärer är som sagt väldigt restriktiva.

Lilla Lucy Lou

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

mushroomdance
0

#2 vet du något sätt att få baytril för alla veterinärer där jag bor är okunniga on råttor o ger bara antibiotika när det redan blivit riktigt dåligt o jag vill verkligen inte vänta o dra ut på det om hon blir sämre! tack så hemskt mycket för svar också