Tumör?
Hej, Har upptäckt att en av mina flickor har fått en stor knöl ganska långt ner på magen, strax ovanför bakbenen. De är är ca 2-2 1/2 år gamla. Hon beter sig lite annorlunda än i vanliga fall. Hon har dock alltid varit den blygare av dem två, men häromdagen gömde hon sig bakom en bokhylla i flera timmar och vägrade att komma ut. Hon verkar äta och dricka som vanligt i alla fall. Bifogar en bild där jag försökt få med knölen, men som ni alla säkert vet är det smått omöjligt att fotografera de små liven. Vad bör jag göra? Detta är mina första råttor. Evigt tacksam för alla tips/råd. =)
Jag hade tagit råttan till en kunnig veterinär.
Där kan du då få hjälp med att se vad det är för något och vad som går att göra.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tyvärr ett vanligt område för tumörer och åldern är också inom ramen för mer vanligt av tumör. Så den risken kan tyvärr va stor. Enklast är som ovan skriver. Kontrollera hos en veterinär och se vad de säger. Mest troligt kommer veterinären bara berätta vad det är. Pga hennes ålder är det lite större risk med operation och omårdet kan va känsligt beroende på hur den sitter. Så ren gissning kommer de inte vilja göra något åt det om hon inte verkar ha toppen bra hälsa och den sitter väldigt bra till.
Så troligen kommer hon få gå med knölen tills ni märker hon får svårt att röra sig eller verkar ha ont. Och då få låta henne somna in.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jo verkar dessvärre vara en tumör :/ Får ta en dag i taget och sen åka iväg med henne när det blir dags. Vad ska jag göra med den andra råttan? Hon är ju frisk. Känner mig inte riktigt redo att skaffa nya så kort inpå, men vill ju inte att hon ska vara ensam heller :(
se om någon behöver en kompis till sin äldre råtta och omplacera eller ta emot en äldre råtta som behöver omplaceras hon ska ju inte behöva vara ensam som du skriver
Kolla efter annonser av nån äldre go hona eller kastrerad hane som kan va sällskap. Råtthjälpen kanske har inne som akut behöver permanent hem. Eller kanske va jourhem åt nån för dom som sällskap tills din går bort. Vet inte om de gör det på råtthjälpen. En del uppfödare erbjuder ibland att sätta på foder hos någon som sällskap till sista för att sedan ta åter deras råtta när hemmets egna går bort.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.