Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 475 ggr
BlackieSixx
0

Inredning, foder m.m.

Jag har inte haft råttor på flera år, men i helgen tingade jag 2 hanar som flyttar hit i slutet på månaden. 😍 Har gjort en lista på vad jag ska beställa från zooplus, men vill absolut inte glömma något. Så ge tips på vad ni tycker är måste, vad har ni inrett buren med? 😊 Så får jag se om jag behöver komplettera med något. Vilken mat kör ni? Vitaminer ?

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se

Snuttisen79
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har jag gjort. Jag har två honor och jag tror när man har hanar att det behövs lite fler sovplatser än vad honorna behöver. Sen kör jag med jm farm råttkalas foder. Hade en annan sort som var pellets men dom var inte intresserade av det.

fuffe
0

jag blandar eget Torrfoder, dock använder jag även selektiv pellets för att pelletsfoder är berikat med vitaminer och mineraler som kan vara svårt att ge råttorna genom enbart egenblandat Torrfoder och färskmat, många beställer vitaminer från ratrations men det har jag inte provat själv men har tänkt prova det då många rekommenderar det. har precis börjat sy egna hängmattor och flätar rep av fleece, då mina demolerar det mesta. jag brukar be om kartonger i skoaffären eller mataffären att göra hus mm utav och bygger rör av avloppsrör i plast. har även sputniks då en del av råttorna föredrar dessa samt korgar att hänga på väggarna för de som föredrar det.

blondiie
0

Att inreda buren med så skulle jag säga rör, fleecefilt, fågel grejer, katt leksaker bollar tex, rep, sputnik, grävlåda, tidningspapper, hus, korgar och kiss sten i toalådan. Kör jr råttkalas, billig och bra kan ju liksom inte bli bättre! :)

zickan
0

Beror på vilket pris du vill lägga. Mesta kan man göra själv. 
Men köpa foder som har ett bra innehåll. T.ex selectiv rat. Jätte tråkigt pellets foder men det har ett bra näringsinnehåll. Har även en hel del på en utländsk sida jag nu fått hjärnsläpp på vad den heter. Där finns även bra med vitaminer mm. 
Dock om man har ett bra Torrfoder så ska man inte behöva tillsätta vitaminer och mineraler för den normala friska råttan. Äldre och sjuka kan behöva lite mer extra stöd. 

Sedan valet att blanda foder själv. Men det är inte så lätt som det låter. Finns bra artiklar som kommit upp sista åren där man får bra hjälp. Att bara blanda lite hur som kan ge en näringsbrist eller överskott av någon näring som istället för att hjälpa kommer ge problem. 

Inredning som är bra att ha är en toalåda. Inget behov egentligen men rätt skönt om de vill använda den lite mer än hyllplan osv. 
Sedan är det lite smaksak om man vill ha hus mm. Jag föredrar använda hus och mysiga krypin. Mer på vintern än sommaren. Mer hängmattor på sommaren och mindre korgar med filtar. Mest för att de blir så varma och verkar föredra mer öppet under varma månaderna. 
Jag köper mycket på loppisar. Korgar har jag en storfavorit på öb och rusta. Plastkorgar jag hänger upp med S krokar från Ikea eller duschdraperi krokar. Smidigt och billigt. Lätt att städa. 

Vill man ha rör men inte råd köpa eller svårt hitta ferplast rören. Så kan man skära av ändarna på läskflaskor och trä ett byxben eller su en snabb tunnel och trä insidan och över på utsidan. Väldigt smidigt. 
Samma med avloppsrör mm. 

Många gillar att klättra. Så knyta egna rep eller köpa. Hampa/sisel/bomulsrep är att föredra om man gör själv.

tröjärmar, byxben mm från gamla kläder kan snabbt bli billiga tunnlar och hängmattor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.