Viftar på svansen
Hej! En av mina råttor nugget (född vecka 4) har börjat vifta lite med toppen av svansen ibland när jag gosar med honom. Har googlat runt lite och mest landat i att folk säger att det är ett "aggressivt" beteende vilket jag har svårt att tro eftersom nugget är hur mysig som helst och har aldrig visat något tecken på aggressivitet förut. Han fastnade med magen förut och inte ens då när jag skulle få ut honom bet han mig eller visat tecken på aggressivitet. Vad kan det vara? Tacksam för svar :)
Ge din råtta utrymme. Du förstår väl att råttan försöker säga dig något och antagligen vill väl råttan in i sin bur med tanke på hur du beskriver i inlägget. Din råtta försöker kommunicera med dig och det rätta att göra är att låta din råtta vara isåfall. Mina råttor har gjort så när dom vill in i sin bur och vara ifred och dom kan absolut vifta på svansen (säga nej) utan att bita dig eller fysiskt skada dig. Din råtta försöker kommunicera med dig så visa djuret respekt och låt råttan vara ifred om hen vill det. Dom är ju våra vänner och det är ju bäst att behandla dom väl så som vi behandlar vänner. Lycka till!
Och skulle rekommendera att du låter råttan gå ut ur buren på egen hand och aldrig dra ut din råtta ur buren med tvång om det inte är absolut nödvändigt som vid till exempel veterinär besök och liknande.
Vifta på svansen kan betyda flera olika saker. Du har rätt att det inte bara är aggressivitet/varning. Kan även vara motsattasen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 #2 #3 tack för svar, ska tänka på det! :)
Exalterad var ordet jag inte kom på när jag skrev.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mina gör det när de är lekfulla samt keliga. Allra oftast när de sitter högt upp och tittar ner på andra råttor.