Köpa råtta
Hejsan!
Jag är ny här och en förhoppningsvis blivande råttägare. Där jag bor finns det tyvärr inga uppfödare i närheten och jag har därför varit i kontakt med en djuraffär som tar in råttor från Imazo. Vill verkligen ha ett par råttor men känner mig samtidigt tveksam inför att främja grossistverksamhet. Hon i butiken sa så klart att råttorna är uppfödda enligt svenska djurskyddsregler men det behöver ju inte betyda att de haft en bra start i livet tyvärr. Men grossistuppfödning kanske inte måste vara så negativt som jag befarar? Är det någon som vet lite mer om detta och kan informera mig? :)
Hej!
Kul att du vill bli råttägare, de är verkligen underbara små varelser. Här hemma finns just nu nio stycken (fem grabbar och fyra töser) så är möjligen lite partisk, haha.
Undvik butiker är mitt råd, de råttorna avlas bara för att få fram fler råttor, det finns ingen tanke bakom på ex. hälsa, livslängd, temperament osv. Du kan såklart få underbara små vänner även från en butik…men det kan också bli väldigt fel.
Bara för att det inte finns uppfödare i din närhet så betyder det inte att du inte kan få hem råttor. Just nu i dessa tider så kan det såklart vara svårare (corona ställer ju till det) men annars brukar det inte vara omöjligt att hitta hjälp med transporten. Har fått hem råttor (och annat) från diverse olika platser i landet och jag saknar körkort.
Kanske kan du även hitta råttor som behöver omplaceras i närheten av där du bor? Att de behöver omplaceras behöver absolut inte betyda att de är gamla eller så. Tyvärr finns det många som skaffar djur bara för att kort efteråt inse att det inte passade in i deras liv av olika anledningar, vilket gör att även ungar eller ungdomar kan finnas för omplacering.
Att ta hand om omplaceringar är ett mycket bättre val än att köpa från en zoobutik. Då stöder du inte den dåliga aveln som butikernas grossister står för (även om det såklart kan vara så att råttorna kommer från en butik från början och därmed kan ändå nackdelarna finnas där).
Lycka till!
Mvh/Chinesecrestedlover
Tack snälla för svar! Då var det som jag trodde då.. får tänka om lite helt enkelt och kika runt efter uppfödare inom rimligt avstånd eller omplaceringar :)
//Lisa
Inlägg borttaget då sidan ej stödjer naken avel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.