Hindra förstörelse
Hej! Jag hade råttor för ett par år sen och de är bara de underbaraste små djuren, så jag saknar att ha råttor så himla mycket. Nackdelen är bara att de förstör så himla mycket, mina råttor hade sin bur öppen i princip hela tiden så att de kunde gå ut och in som de ville, men de rev sönder tapeter, bet hål i min madrass osv. Finns det något sätt att kunna ha dem lösa utan att de förstör så mycket?
#0 Ja, de är ju gnagare så de gnager😉…det hör ju liksom till.
Inte alltid det roligaste…men det är ju inget man kan göra något åt direkt.
Det man kan göra för att i alla fall minska "problemet" är att ha ett speciellt "råttrum" alternativt en hage (som de inte kan gnaga sig ut ur, hoppa över eller dylikt förstås). Då får de ju ett utrymme där de bara har tillgång till sina egna saker och därmed bara förstör det som är deras (inte för att det alltid är så kul det heller, haha…mina älskar burbottnar😂).
Sen kan man ju välja hanar också, inte för att inte hanar gnager (har fått en del förstört av gossar också), men enligt min erfarenhet så gnager de i alla fall mindre än honor. Honor är ju mer energiska (generellt) och de har ju mer av "boa-instinkt" också…så då blir det lätt "gnag-monster" ❤️
…eller så får man helt enkelt förklara för de som hälsar på eller så att man kör med inredningsstilen "Shabby chic…the next level"…haha.
Sen är ju allt relativt också, jämfört med papegojorna…så känns råttorna inte som det största "gnag-marodörerna" här hemma liksom 😉 (och då är mina gojor ändå små).
Mvh/Chinesecrestedlover

Plocka undan det du är rädd om och var med och lek med dina råttor när de är ute. Mina hanar dödar flera hängmattor och så vidaren än mina honor 🙈. Men en massa grenar i buren och tidningspapper brukar hjälpa 🙂
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad