Varför ska du ta bort henne?
Råttungar blir könsmogna vid cirka fem veckors ålder, så alltså ska hanungarna sättas i en annan bur vid den tiden.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vid minst fem veckor. :) Helst ska de gå med mamman längre - förutom hanarna då - eftersom ungarna lär sig väldigt mycket under sin barndomstid. De lär sig bl a hur de ska bete sig och hur vuxna råttor beter sig.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Du har ca 40 råttungar och du har inte bemödat dig med att läsa om hur råttor ska skötas. Det finns så många faktasidor om råttor på internet där det står hur länge ungarna skall vara med sin moder, när de är könsmogna osv. På alla bibliotek finns även min bok att låna! Varför är det så svårt???
Jag blir så himla ledsen när jag ser sånt här! Vad ger det för intryck? Att folk som föder upp råttor har noll koll?
Oki, jag ska inte attackera dig Nasseiller, du har ju i a f sökt dig hit och frågar! Men det är så vanligt förekommande att folk föder upp djur utan att veta ens hur de sköts. Det upprör mig och jag önskar få igång en debatt om saken.

Ja, herregud! Håller helt och håller med dig Grodan. Ska man ha råttungar så får man kolla upp fakta ORDENTLIGT, det är inte några burdjur som klarar sig själv. Framförallt när de är så många som 40 stycken. När min råtta skulle ha ungar så läste jag väldigt mycket om hur de skulle skötas.
men jag ville se vad nasseiller skrev där…
#7 Han skrev "MM?"
//frida
haha… oki, då vet jag…