Avelfrågor/Siamese
Frågan har säkert dykt upp förut.. Hur gammal ska honan vara för sin första kull? Hanen ska ha passerat 1 år va? Funderar på avel någon gång i framtiden med en av mina tjejer.. :)
Vad ska man tänka på när man planerar avel? Både hanens och honans sida.
Vill man ha siameseungar vad ska man välja för hane? Kan det bli siameser även om hanen inte är siamese?
Tacksam för svar.

& just det.. om honan inte är Siamese men syskonen är det bär hon på anlaget?

Enligt SRS rekommendationer ska en hona vara mellan 5 månader och ett år vid första parningen. Det bästa är väl om hon är någostans däremellan.
Viktigt att tänka på är om du har tillräckligt med erfarenhet för att ta en kull. Ställ gärna ut honan så att erfarna personer kan säga vad de tycker om henne. Då kan du även få tips om hanar, ifall hon är tillräckligt bra.
Hanen måste vara siamese eller siamesebärare.
Det beror lite på… Vad har hon för föräldrar? Om ena föräldern är siamese kan du vara säker på att hon bär på det. Men däremot om ingen av föräldrarna var siamese, utan bara bärare, så är det inte helt säkert. Men det finns ändå en stor sannolikhet.
Anlaget för siamese ligger på albinolocuset C.
CC - full färg, cc - albino, cc(h) - himalayan, c(h)c(h) - siamese
Både mor och far måste bära på siamese eller vara det själva för att det någorlunda säkert ska kunna visa sig avkomman. Är inte fadern en säker bärare så finns risken att det inte blir några mesar i kullen alls, även om modern är bärare. En del av kullen får siameseanlag, men inte alla, och det är inget som syns utåt.
Blev fundersam på en sak nu.. sm- och hibärare, hur skriver man genkoderna på de varianterna? Albinobärare är ju Cc, blir det då C(h)c(h) resp. Cc(h) eller vad? Jag har ingen aning, men blev nyfiken nu..
(den frågan kan ju vara intressant även för dig, ladysoul, eftersom du funderar på varianten. Därför ställer jag frågan här istället för en ny tråd, det har ju ändå med det du undrar över att göra)
OBS (h) är upphöjt.. men jag kan inte skriva det här så det fick bli så i stället.

En råtta kan inta bära på himalaya. Det blir antingen albinobärare - Cc eller siamesebärare - Cc(h).
Jag skulle vilja ha två Black eyed siamese, någon som vet någon bra uppfödare? 

SilennA, Tacobelle och Olydia vad jag vet…
#6 tackar 
Jag har en från Absinthe
Och jag visste inte att det fanns!? O_o Kan man få se bild? Snääälla ^___^

#11 åh herrejösses vad vacker hon är!! 

Från absinthe säger du? Wow. Jag är notoriskt cynisk och bitter men nu tror jag plötsligt på kärlek vid första ögonkastet, jag bara måste ha en black eyed siamese någon dag!
ja hon e helt underbar och springer efter mig så fort jag rör mig när hon e ute
faktiskt väldigt vacker ^^ man tänker helt klart på en katt, siames när man ser henne :) hihi
Men herregud! Ge mig!! O_O