Filt eller spån?
Hej!👋
Jag har 3 honråttor som snart blir ett år. Det jag har problem med är doften jag har redan alspån och har sett att vissa har filt så jag undrar om det är bättre?. Jag har också läst att trä hus/leksaker är bra utan att man bara ska ha plast osv.
Hej! Råttor måste få gräva så skulle du byta till filt så räcker det inte med att "komplettera" med en grävlåda utanför buren utan Råttorna måste få ha strö på en yta som är minst lika stor som den minsta lagliga burbottenytan för det antal råttor som bor i buren. 3 råttor skulle behöva en låda på t.ex. 30*60cm. Jag skulle rekommendera att du har kvar allt spån då jag personligen tycker att tyg, speciellt fleece luktar riktigt illa när det kommer kiss på. Har du toatränat dina råttor? Om inte så rekommenderar jag det. Du införskaffar två/tre lådor som kan agers toa och lägger i annat bottenmaterial än det du har på själva botten samt en rund, platt sten lika stor som din knytnäve på ett ungefär i vardera låda. Sedan lägger du all avföring som kommer utanför i toaletterna, byt inte toan innan de första dagarna då råttorna lär sig bättre om de luktar. En annan sak att kolla är om lukten kommer från bitten eller om du har hyllplan. Hyllplan blir ofta kissfällor så dem kan du ta bort och istället hänga tid broar, rep och andra roliga klättersaker. Plasthus, är det jag kan rekommendera i plastväg, såsom sputnikar. De är enkla att diska. Annars kör jag på ganska mycket trä i min bur, träbroar, grenar, sittpinnar av trä, andra klättersaker i trä. De håller sig fräscha ganska länge hos mina damer. Rep kan du med fördel göra själv. Där är fleece ett bra material då du kan tvätta repen i maskin vid behov. Även fall/skyddsnät i fleece är både bra att klättra på och kan vara en säkerhet om du tar bort hyllplan.
Tack för tipsen 😉
Det ska jag omedelbart göra !
Har aldrig hört att råttor gräver
Abbedude - I så fall borde du läsa ett antal tjocka böcker om råttor, alternativt bra artiklar på internet. Att råttor gräver är ett naturligt beteende och det finns som sagt lag på att de måste få ha tillgång till strö.
Inte heller hört om att råttor måste få gräva men isåfall kan du pröva kattströ (dvs inte sand utan papperströ som i ex. "Toalätt").
Gjorda för att absorbera lukt eftersom de annars används i kattlådor :)
#5 spån absorberar bättre än toa-lätt - Allmänt angående att dem gräver, det står rätt tydligt bara man går in på vilken sida som helst typ Wikipedia att råttor gräver: "Rats are known to burrow extensively, both in the wild and in captivity, if given access to a suitable substrate. Rats generally begin a new burrow adjacent to an object or structure, as this provides a sturdy "roof" for the section of the burrow nearest to the ground's surface. Burrows usually develop to eventually include multiple levels of tunnels, as well as a secondary entrance. Older male rats will generally not burrow, while young males and females will burrow vigorously." Det är vanligt att inte ge jätte mycket substrat till tamråttor till viss del bara för det har blivit mainstream men också pga deras väldigt känsliga luftvägar, men man bör absolut inte utesluta strö helt.