Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 810 ggr
Daydreams
0

halv yay

Såg 2 vildråttor ikväll när jag var ute med hunden. Ena kom springande med en hel brödskiva i munnen, den andra satt några meter bort och mumsade på ngt annat. Dom är så himla söta och inte alls skygga utan verkar knappt bry sig om att man går förbi. Förra året fanns det en massa råttbebisar som kunde springa typ bara en meter ifrån mig när jag stod still på kvällarna och bara tittade på dom. Sen kom ju så klart Anticimex och dom försvann, har inte sett råttor sen dess förrän ikväll.

Blev glad och tänker INTE skvallra för Anticimex.

Har ni sett vilda råttor där ni bor?

Grodan
0

Ja, visst är det skoj att se vildingar. Jag har en eller ett par som jag matar vid en cykelverkstad. Det är säkert förbjudet, men vattdefack lixom… vad ska de äta där? gamla cykeldäck?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nicciz
0

Här där jag bor finns det ganska många.. som grannarna matar med råttgift med jämna mellanrum… men inne stan vid mitt jobb finns det massor gööörsasöööta.. brukar stå och röka och titta på dem när dem springer omkring.

För några veckor sen var det råttrace på västerlånggatan.. en stor fet hane som jagade en mindre lycklig hona… Skrattande

Grodan
0

o var hade du din kamera då?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
0

När jag ser vildisar hägrar drömmar som, vad skulle hända om man fångade in, friskontrollerade och avlade med tamisar…

Skulle man efter en massa generationer kunna få fram bättre sällskapsråttor som inte dras med myco och tumör problem?

Lever vildråttan längre, skulle man kunna föra det med sig till tamråttan?

Ni behöver inte oroa er, det är bara drömmar, men jag ska nog ta och studera vilda råttor både live och forskning så mycket jag kan, för att se om det skulle vara en möjlighet nån gång i framtiden…

Nicciz
0

#3 såklart inne på jobbet och inte i fickan… dem brydde sig inte det minsta om mig.. sååå gulligt dem bara sprang förbi mig med kääärlekslystna och skräckslagna blickar *hahaaa

#4 det är jättekul att studera vildråttor.. jag var med i en grupp som studerade en flock vid Liljeholmens tunnelbana bla. Men den forskning som finns just nu visar att vilda råttor inte lever längre. Sedan kan man ju iofs väga in varför….

skojvivi
0

Vi har bara många vilda möss i närheten, det är ganska vanligt att man ser dessa runt omkring. Men inga vildråttor än så länge

zmulan
0

Har aldrig sett en vildråtta i hela mitt liv… =(

skulle va kul… men däremot möss…. dom får gärna va ute men inte i mitt hus… =(

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

lolaisdenied
0

Första gången jag såg levande vildråttor var när jag var ute och gick med Happy, Daydreams. I en liten buske som de inte hade sånt gallerstaket runtom. Jag blev rätt hyper och Anna bara skrattade åt mig för jag bara "WOW WOOW TITTA WOOW":D

LeTigre
0

Jag bodde på irland en massa år och då jobbade jag på en nattöppen (snabbmats)restarang i city, och när vi satt och väntade på vår taxi hem vid fem på morgonen (efter festfolket dragit vidare och innan arbetarfolket/städpatrullerna kommit igång) brukade vi roa oss med tävlingar om vem som såg flest/fetast råttor. En del av dem var fanimej stora som GP-råttor..seriöst. Ofta kunde man se en tio styckna samtidigt ränna förbi skyltfönstret och moffa chips och hamburgare som låg kastade på gatan där ute.

LeTigre
0

ska lägga till att i sverige har jag aldrig sett vilda råttor där jag bott, dock i mina kusiners lador  och stall :D

Bim
0

Jag har aldrig sett en vildråtta.. :( Det finns inga här i sundsvall verkar det som..

LeTigre
0

#11 Det finns råttor ÖVERALLT. De är bara extremt skygga och dessutom nattaktiva.

Här har du några sundsvallsråttor: 

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=687685

Bim
0

haha okej, får gå ut i skogen på natten då eller nåt ;P

cosmonita
0

Jadå, jag har åtminstone hört vildråttor och sett vad de åstadkommer. För ett år sen hade jag vildråttor som gnagde i väggen. Till slut gnagde det ett 10x10 cm stort hål i taket! Var rädd att hitta vilda djur i mitt råttrum som kunde smitta mina egna råttor med otäcka råttsjukdomar, så det var mindre trevligt det hela. Jag tog hit skadedjursutrotare som lade gift på stället där råttorna kom ifrån och sen fick en snickar laga hålet i taket. Efter det har det varit lugnt men risken är ju att nya råttor kommer nu när det blivit kallt ute.

Trots att jag gillar råttor så vill jag inte ha de vilda brunråttorna för nära! Flört

camilla85
0

Hörde på nyheterna imorse att det var jätte mycket råttor på ett ställe i västerås. Tror de sa att folk hade sett 100 råttor springa omkring runt biblioteket. Nu skulle råttgiftet fram och lösa problemet.

Engagera
0

När jag var och handlade med pojkvännen vid hemköp i Eskilstuna så såg vi en jätteråtta när vi gick till bilen. Den var lika stor som en vuxen katt och sprang över vägen och rätt in i en buske.
Jag försökte locka fram den.. men jag tror inte den ville ha någonting med mig att göra Gråter 
Fast ärligt talat är det ju också lite läskigt med enorma råttor. enligt mig ^^ Räcka ut tungan

Engagera
0

15# Shit.. måste ta en extra promenad förbi bibblos och kika dårå!

Terato
0

Ååh jag vill också se vilda råttor!

#1 hehe, istället för att mata duvor!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

Jag såg en utanför vägverket när jag satt å väntade på att köra upp, jag satt vid gavleån p´å en alkisbänk tidigt en sommarmorgon och helt plötsligt poppade det upp en dyblöt jätteråtta över kanten, han hade väl tagit sig ett morgondopp antar jag, var riktigt kul att se, bautastor va han, och pälsen helt flikig och blöt efter badet, så satt han på grusgången och ruskade av sig och tvättade sig. Jag satt och höll andan tills han pep iväg, ville inte skrämma han…eller genera honom..hihi

dorkey
0

Jag har sett en vilding i hela mitt liv.. Och det gick fort också. Var ute och sprang på gräsmattan i Utansjö, jag var kanske 10 år. Helt plötsligt sprang det en stor mörk råtta mellan buskarna, shit vad rädd jag blev. Sprang in och berättade för alla, ingen verkade bry sig så den hade det nog bra där :) såg den aldrig igen dock, den kanske bara var på genomresa..

Min första tanke var, är de så stoora? den var enorm.. Som en 800g hane kanske, och då snackar jag "massa" och muskler inte fett.

Daydreams
0

Jag har sett massvis med vildisar, vi har affärer som drivs av invandrare och dom gör sig av med allt bröd och liknande som blir över genom att slänga ut det på trottoarerna och "mata fåglarna". Så här ser man råttor jämt. Och ALDRIG har jag sett ngn jätteråtta stor som en katt. Jag måste säga att jag tvivlar på att det finns så stora vilda råttor, tror ni sett uttrar eller katter eller ngt istället. Enligt skadedjursbekämpnings firmorna väger den vilda brunråttan max 500 g och så stora är sällsynt. De vi har här ligger nog snarare runt 3-400 g trots extremt god tillgång på mat.

Engagera
0

haha nej jag är säker att det var en råtta :)
Kanske överdrev lite men som en katt var den iaf!
^.^

Lells
0

Det finns ju råttor sora som katter :o Jag kollade i någon gammal naturbok nångång över svenska djurarter och där fanns en stooor, alltså gigantisk rått-art. Typ stor brunråtta nånting. Såg en död sådan en gång också..

dorkey
0

#21, hmm.. min farfar var för några år sedan.. väldigt många år sedan och sköt råttor vid en gammal "sopgrop" som man använde på den gamla tiden. Han berättade att råttorna där var enorma.. och vidriga.. Så fort han sköt en råtta så ser man hur det grävs ett hål precis under den döda råttan och den dras ner i hålet för att bli uppäten.. mysigt.

Daydreams
0

Undras om inte din och min farfar var polare för han berätta nyligen om liknande "nöje" när han var ung:S

Allamej
0

New York är som bekant en av världens råttätaste städer, och dom har anställda som inte gör annat än att ha ihjäl vilda brunråttor. Ett tv team har som uppgift att följa dessa mindre trevliga typerna när dom far ut till "stora angrepp" Man får höra om råttor stora som katter, hundar, grisar mm. men när dom dräpt boven är det en stackars liten en på max 350 gram…

Största råttan som Matt Brash hade sett vild var en råtta han träffade på när dom skulle sätta spårsändare på råttor i england, den vägde 450 gram och var antagligen alfahanen i flocken.

Så när det kommer till vildråttor så tror jag att det är som när karlar far ut och fiskar…. Långa spännande hitorier om hur dom kämpade mot den vildsinta fisken och sen lyckades dra upp den men mycket sjå i båten…. Då förväntar man sig en öring på 10 kilo… Man blir inte bara lite besviken när dom visar upp en spigg.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

Men kan inte brunråttor bli väldigt stora under bra förhållanden? Så som kloaker o soptippar… För det e väl endå inte nån annan sort?

Daydreams
0

jo stora som 500 g

Ladyinred
0

Men e de dom som folk syftar på när de pratar skräckexempel på råttor som e stora som katter. Slår vad om att vi inte har en hemlig vild stam med gp

Daydreams
0

lol hade varit kul om vi hade men nej jag tror bara det är en överdrigt när folk beskriver dom stora som katter

dorkey
0

Men… hmm.. Jag har alltid haft för mig att dessa "kloakråttor" är stora som katter och fräser och är allmänt äcklig av sig..

Så allt är bara en stor fet myt?

Nu ska fan alla få höra.. :P

dorkey
0

Berättade detta nyss för min kompis och hon säger att både hennes mamma och lådsaspappa har sett råttor stora som katter, och att jag inte ska tro på allt jag hör.

Finns det alltså inga som helst enorma råttor?

Vad är det då så många har sett? en annan ras? aliens?

LeTigre
0

Enligt den här artikeln i sydsvenskan har de här människorna stooora råttor som kommer in genom avloppsrören. Det står att genom användandet av råttgift dödades en fyrtio centimeter lång individ. Låter som kattstorlek om du frågar mig..?

Daydreams
0

40 cm, ja du 20 centimeter kropp och 20 cm svans…

dorkey
0

#34, hur vet du egentligen att det verkligen inte finns några enorma kattråttor? jag menar, källkritik.. Det är så fruktansvärt många människor som har sett dessa monster.. Alla kan väl inte överdriva?

Inte för att jag egentligen tvivlar på att du har rätt, men som sagt, källkritik.

LeTigre
0

Alltså jag har naturligtvis inte mätt de råttor jag sett men jag kan inte tänka mig att de råttor jag så ofta såg springa var så "små" som 20 cm. Oftast var de på andra sidan vägen, en bra bit bort mao, ändå såg man dem tydligt och de satt ju ofta och åt på den mat jag serverat under kvällen så jag hade möjlighet att jämföra dem med hur str tex hamburgarna de höll i var. Och de stora individerna skilde sig avsevärt från de mer normalstora. Nu snackar jag visserligen inte råttor stora som min feta hankatt på 5-6kg men väl dubbelt så stora som de tamråttor jag haft. Jag tycker väl ändå att jag som redan då var erfaren råttägare och inte alls rädd för råttorna inte borde överdrivit deras storlek. Dock hade jag som sagt aldrig chansen att springa ut med måttstocken.

Märk väl att min erfarenhet handlar om råttor i Limerick på irland, där blir det aldrig särskilt kallt och finns så gott som obegränsat med mat och skydd. Har aldrig sett något liknande i sverige.

Daydreams
0

#34 och alla andra :P Jag måste ju kolla upp saker, nyfiken som jag är. Pratade nyss med Anticimex och läste deras faktablad om råttor och möss. Faktabladet kan ni läsa här

Enligt mannen jag pratade med som hade 30 års erfarenhet så blir vildråttan MAX 30 cm utan svans och han hade personligen aldrig stött på ett sånt stort exemplar. De största han hade sett var runt 25 cm utan svans och vanligaste storleken var mellan 15-20 cm utan svans. Han ansåg också att myten om jätteråttor var just pga svansen, att kroppen kanske är 20 cm, sen är ju svansen 15 och då blir det ett långt djur…

Ladyinred
0

ja för jag tror inte att kloakråtta e en egen art som många påstår. har även hört vattenråtta…

Så vitt jag vet har vi bara brunråttan i sverige och två isolerade stammar med svartråtta, den ena ska va nere i skåne nån stanns om jag inte minns fel.

Engagera
0

Den kanske var stor som en liten katt… ööh….Räcka ut tungan
så nu ska ni inte vara dumma!

… Kanske är det så att när någonting händer plötsligt & det är lite läskigt kanske man omedvetet överdriver sin blick på saker & ting.
Dessutom är det faktiskt coooolt att ha sett en kattstor råtta! *ler*

Allamej
0

ok… kan det inte vara bisamråttor som satt myterna till liv?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LeTigre
0

det är iofs så att både människans perception och minne inte är en korrekt represetation av våra erfarenheter utan fungerar dynamiskt och konstruktivt och fyller i alla glapp själv. Så det är ju faktiskt möjligt att jag (och alla med mig) som tros ha sett dessa 30cm-råttor egentligen såg feta skogsmöss eller kattungar och fyllde i resten själv!

Personligen föredrar jag nog att tro på anticimex för jag vill inte gärna tro på att råttor som dem jag såg (eller inte såg, vem är jag att säga att råttutrotaren har fel) i limerick ränner runt i min källare..

[Theriss]
0

Många tycker säkert att den råttan de såg ute var lika stor som en bulldog, men jag kan verkligen säga utan att överdriva att jag sett vilda råttor i 30 centimetersklassen, exklusive svansen… Det var helt bisarrt! Och att jag vet att de var så stora var för att jag hittade en död så det var inte bara nåt som svischade förbi, samt såg en och annan på höloftet som inte hade speciellt bråttom att springa från mig. Dessa bodde i ett stall. Massa mums att äta där… Hemma på min uteplats har jag också sett råttor men de har inte varit i närheten av stort. Det har varit små, nätta råttor. Lyckades fånga en på bild förra vintern men har inte bilderna på den här datorn.

Ladyinred
0

Ja jag tror de kan växa till sig ordentligt om de trivs o klarar sig utan stallkatter. Och vilken katt skulle ge sig på en så stor arg råtta?:/

Terato
0

Hmm.. Lite konstigt dock att inte någon tamråtta kommit upp i kolossala storlekar. Jag menar, hos oss blir de ju rejält bortskämda redan från födseln(förhoppningsvis).

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LeTigre
0

Den här brunråttan ser rätt stor ut

http://www.awlwildlife.com/images/BigRat.jpg

Daydreams
0

Har precis stått och tittat på ett gäng vildisar i en timme nu. SÅ himla söta. Dom klättrar runt i ett träd, säkert en fem st i trädet, tror jag måste hänga upp ngn "fågelmat" där:P

Såg en större råtta och massa små som jag antar var ungar. (nej den större var inte som en katt, möjligtvis en 5 veckors kattunge)

De är ju så otroligt söta dessa vildisar, men dumma! Kan dom inte vänta med att visa sig så mycket tills senare på natten. Nu ser ju folk dom :(