Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 945 ggr
Emmie andersson
0

Trött råtta

På den senaste tiden har min ena råtta blivit trött och hängig. Vet inte vad det är med honom, om det är att han börjar bli gammal eller vad (ungefär 1,5 år) Hur han e nu: Allmänt hängig, vill gå ut o så men leker inte med sin bror som dom gjorde innan. Innan var det han som bestämde över dom, nu är det den andra och Alfons (den andra) kan göra vad som på Bob men han gör inte något (säger ifrån eller liknande som han gjort innan) Han kan också bara ramla när han kliar sig. Klättrar inte i buren Det är lite hur han är nu så om ni har några tips på vad man kan göra eller varför han är så så skriv gärna, e jätteorolig :(

zickan
0

Jag har nog funderat på om det inte är bra att kontrollera råttan hos veterinären. Låter inte som ett friskt beteende. Risk på bakterie, infektion, virus. Något som behöver medicineras.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Emmie andersson
1

Ja tror nog också att jag får åka in med honom så att han kanske kan bli bättre

[134643]
0

#2 Uppdatera gärna hur det går! :)

Emmie andersson
0

Absolut!

Emmie andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer med lite dåliga nyheter 😥 Bob har blivit sämre och jag tror faktiskt att det bästa är att avliva honom :( Är jätteledsen men både för mig (eftersom att jag är orolig), för honom (för han lider) och för Alfons (som är orolig och har tråkigt för han lider) blir det nog det bästa 😔 Eftersom att Alfons inte är så gammal o vill leka och jag själv tycker det är roligt ska vi köpa två små råttbebisar❤️ Men kommer sakna honom så himla mycket, en av dom råttorna jag haft som betytt mest, men för hans egna skull blir det nog bäst så ❤️😓 Inte bestämt datum utan det får ta lite tid så att jag kan mysa med honom och tänka igenom en gång till, men kan uppdatera med er om allt som händer 💜

JohannaMS
0

Gick du till veterinären med honom? Vad sa de isåfall?

Emmie andersson
0

Det var en öroninflammation som hade gått långt, och sen blev det inte heller bättre pågrund att han snart är 2 år. Inte så gammalt egentligen men finns en väldigt stor risk att han skulle dö på operation eller något liknande. Därför tyckte både jag och veterinären att det var bäst att han fick ett lugnt och skönt avslut när han somnar in hos mig ❤️

zickan
1

Öroninflammation brukar dock inte opereras utan medicineras

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Emmie andersson
0

Ja, är inte så insatt men hon sa att han skulle behöva röntgas och då ska dom sövas ner och då finns där risk

Emmie andersson
0

Ja, är inte så insatt men hon sa att han skulle behöva röntgas och då ska dom sövas ner och då finns där risk