skabb sår
om en råtta får skabb, är det vanligt att de kan tappa päls just vid såret då? Anledning att jag undrar e för en av mina nu förmodligen fått skabb, fått tid hos vetten idag. Tyckte ba att hans såg så konstiga ut,eller så kliar han sej väldigt mycke just där,för nu nä ja kollan innan han fick frukost idag så såg de så mycke värre ut :( så nu hoppas jag ju att de e skabb å inte nåt jättefarligt…Tur att ja ska ti vetrnärn idag….
Såren och avsaknade av hår kan bero på att råttan kliar sig pga skabbat och kliar då också sönder huden. Skabb behandlas med recept belagd skabbmedel, oftast är det Stronghold som är ett medel man kan droppa inacken.

Sådär nu har vi besökt vetrinärn! :) Fille har nu fått behandling,vetrinärn tyckte dock inte att de verkade vara skabb, möjligen nå svamp eller mjäll kvalster,så nu har han fått antibiotika å medel mot skabb i säkerhetsskull sen ska ja ge honom en inflammatorisk medicin morgon å kväll i 7 dagar,den va tydligen lite besk så han tyckte ja skulle ge honom den med nåt sött ex saft. Så förhoppningsvis e han snart helt kry igen! *lycklig*

Tog veterinären skrap prov på skabb?

Näpp, de gjorde han ej för han va säker på att de ej skulle vara skabb,va fler som kolla pån å ingen tyckte de verka vara skabb utan någe annat kvalster…å jag går alltid till denna vetrinär för han e så himla bra! så jag litar på honom.ska se om ja kan få filel å sitta still så kan ja lägga upp en bild på hans sår…..

Tyvärr tycker jag inte han låter som särskilt kunnig när han avfärdar skabb utan att ens ta skrap prov. Som du beskriver det låter det extremt mycket som skabb och tycker det är lite synd att råttan ska behöva gå på en starkare medicinering i onödan.

fick du stronghold?

Mjo de har du rätt i…så jag hoppas att han blir bra nu….ville inte gå till nån annan vet än heller eftersom de alltid funkat bra hos denna.

men istället för att trycka i Fille antibiotika, kan du inte testa att sätta en droppe stronghold i nacken på honom och vänta ett par dagar, skabb brukar försvinna snabbt när det blivit behandlat?

antibiotika har han desvärre redan fått,fick han där på plats…..de jag ger honom morgon å kväll e för att de såg infekterat ut….behandling mot skabb har han åxå redan fått nu…..

Jag tyckte inte att de fans nån tid å vänta eftersom de kom så snabbt….kollan igår kväll….å imorse va han jättesårig å såg jätteinfekterad ut….

Ja jag förstår dig, blir bara så trött på veterinärer som inte ens tar skrap prov.

jo fan då….känner ja mej dum me ju…borde tjatat mer om de….men jag hoppas att fille blir bra nu bara….man blir ju så jävla orolig när sånt där kommer så snabbt, naw…nu ligger han å sussar *le* blev väl helt slut nu plutten…..måste ringa hans uppfödare åxå, kan ju va bra fö dem å veta…..

ujuj…vilken dag….puh……helt slut……tog ledigt resten av dan för å se att fille inte reagerar på nåt av medicinerna…..han har aldrig blitt behandlad såhär tidigare…..hoppas han inte får dåligt me päls framöver där dä han har kliat bort…..

en vecka har gått sedan fille va till vetrinärn å nu är alla sår borta….pälsen börjar redan ludda sej ut igen! å han e piggare än nånsin å skuttar runt å busar hela tin! kliar sej inget alls!*lycklig* lite smått sur eftersom ja nu inte e säker på exakt vad det var eftesom han fick medicin mot både ohyra å inflammation å grejer…hrmmm…måste fan ringa veterinären ändå …..
//tog bort en svordom-grodan
Skönt att han är på bättringsvägen!

#16 tackar….
va e detta:
//tog bort en svordom-grodan ????
ja har inte skrivit de…..

Hon glömde ta bort fan i allafall så vad skrev du som var så mycket värre än fan?:O

men jag skrev bara fan…..hrmm…

fölåt för FAN… isånna fall….

men man bli ju sur på vissa vetrinärer….

haha

jag ändrade andra saker också nä nä nä nä nä 
funderade på om jag skulle strunta i att skriva att jag hade gått in å ändrat, men jag visste att ni skulle bli lite nyfikna…

jasså

Vilka svordomar är tillåtna då, fan är tydligen ok i alla fall?

lika bra å inte svära alls! :) man får säga attans å dra åt fanders el nå istället ;)

sak samma tycker jag.
Men det är ingen hjärtefråga för mig, jag klarar mig lika bra på sjuttsingen som på j*!@#r!! Förresten är för mycket svordomar bara ett tecken på ett fattigt ordförråd 

mja själv använder jag de no bara för å fatta mig kort….tar en väldans tid annars…..

Jag e bara så oerhört glad å lycklig över att min Fille är piggelin igen!

vilket var denna tråd handla om….Min Fille…..

ja just det ja! Grattis till Fille och dig!! :D

#33 tack! *Fille hoppar å skuttar här runt tangentbordet*