Frontline
Hejsan! Är det någon här som vet om frontline biter på skabb?
Har för mig att frontline (fipronil) är en big no no för råttor. Hittar visserligen bara studier där det getts oralt men då har det inte alls varit bra, så jag hade inte vågat använda det. Stronghold eller ivermectin baserad behandling vill du ha! :)
Biter inte på skabb. Är för viss ohyra/löss och nån mask art. Är inte för råttor. Råttor har dött av att få det i sig. Jag har en som dött av allergisk reaktion pga frontline. Råttan svullnade upp inom halvtimme till en boll i ansiktet och skuldrorna. Klarade sig inte. Min hund på 23 kg fick allergisk reaktion med frontline. Feber, skakningar ich kräkningar. Akta preparat ej gjort för råttor. Gå till veterinären eller beställ svag ivermectine på online sida. Typ ratrations. Dock är receptfria medel inte hundra att fungera om det sitter ordentligt. Bästa är veterinären och stronghold.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 ja har provat för löss och de verkar ha försvunnit, märkte inga biverkningar på råttorna och sattes där de inte kunde nå att tvätta sig. Har du provat ivvermectin från den hemsidan? Och vilken isåfall? Är det ok att beställa därifrån?
#1 har bara läst bra saker om frontline att använda på råttor, och därför prövade vi det. Vi valde spot-on för katt och tog lite på tops i nacken. Många säger att frontline ska fungera minst lika bra som stronghold😄
#4 Jag är fortfarande tveksam till att använda frontline till råttor. Det får ju t.ex inte användas på kaniner. Men skönt att det gått bra för dig tidigare. Harka mectin från ratrations funkar bra! Däremot så är frakten dyr, ca 300kr men det är samma frakt upp till ca 28 kilo så om man beställer mycket annat samtidigt blir det mer värt det.
Ratwarehouse slipper man dyr frakt för samma preparat som på ratrations. Frontline tar fortfarande inte den formen av ohyra som skabb. Är det skabb behövs medel som tar skabb. Frontline är även ett starkt nervgift som inte ens får ges till hundvalpar osv under viss vikt/ålder. Med många rapporterade fall av biverkningar
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för hjälpen zickan! Men frakten på ratwarehouse blev ändå 24£