Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1500 ggr
Bim
0

Bada i badkar?

Kan råttor bada i badkaret? Får dom bli blöt om öron/ögon? är det nåt som man måste tänka på? Tacktack. :D

Daydreams
0

Jag badar aldrig mina råttor. Jag har tvättat av dom nångång. Jag är alldeles för orolig att dom ska bli förkylda. Jag vet att en hel del låter sina råttor simma i badkaret och att en del råttor kan tycka det är kul.

Om råttorna verkligen är smutsiga/riktigt stinker så är det kanske dags att tvätta av dom. Men man ska nog inte göra det särskilt ofta då hudens naturliga återfettning kan torka ut.

Bim
0

Okej tack för tipset. Men om man får en råtta som älskar vatten då? Kan man ha en vattenskål i buren med lite vatten i så dom kan doppa tassarna i om dom vill?

Tulo75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar låta mina bada i mitt badkar men de tycker inte om att bara de vill hela tiden hoppa upp ur det. brukar bara tappa upp lite vatten så att de kan nå botten. (tyvärr lite dålig bild)

Daydreams
0

Ja jag har haft det fast bara ibland och en kortare stund.

izze
0

Jag har låtit mina banda x antal gånger dom gillar det inte värst men det är att dom blir nervösa i början sen lugnar dom sig rätt fort.

Bim
0

men man kan ju ha en stege eller nåt så dom får gå upp och ber när dom vill. Eller?

lolaisdenied
0

Tror inte de frivilligt går ner (såvida det inte är en råtta som gillar att bada, vilket är rätt ovanligt tror jag).. Annars kan de ju ha lite ärtbad så de kan dyka efter ärtor mm :D (inte för mina råttor dyker efter ärtorna utan bada sitter vid kanten av tex baljan och försäker nå dom med tassen/munnen)

Babbett
0

Jag badar mina inför utställning, badkaret är kanon! Använd rätt så varmt vatten, varmare än ljummet iaf. Råttor har högre kroppstemp. än oss och fryser om vattnet blir för kallt!!

annelie-h
0

jag tänker lite som daydreams(#1) det var ett tag efter att jag gett dem antibiotika (som de hatade, med all rätt) då de var nästan ingnuggade med urin.. blää.. men eftersom de inte var friska var bad inget alternativ.. efter ett tag var lukten borta och nu luktar de mys igen:) så jag kommer nog helt undvika att bada dem, för jag tror att det är alldeles för jobbigt att få dem torra!

Essen
0

En råtta ska helst inte bli blöt om ögon eller öron eftersom vatten svider i ögonen och kan orsaka att råttan blir blind, vatten i öronen kan orsaka att den blir döv.

Mina råttor älskar att bada dvs så fort jag sätter igång kranen så ska dem springa igenom den som om det vore an vattenspridare. Bada i badkar är enbart bra om man vill att råttan skall få simma och få sig sim-motion men man ska också tänka på att vissa råttor gillar inte att bada och blir stressade av vatten, ett badkar är också oerhört halt och råttan kan lätt halka.

Bullerbytjejen
0

en stege kanske inte är så bra, dom fryser ju lättare än oss, så om du badar dom i badkaret så ha, som andra skrivit lite varmare än ljummet, och bada dom och schamponera in dom och skölj av, men sen bör dom kanke få komma upp å bli torkad och värmd tills dom e torra så dom inte blir förkylda, kanske inte ska springa runt blöta efteråt eller vara uppe ur vattnet för länge innan dom torkas.

jag har badat mina en gång, sen tog jag upp dom å torkade dom, sen fick dom ligga i en handduk på elementet under blom..eeh vad heterdet, fönsterbrädan, tills dom blev torra..Det tyckte dom va mer mysigt än att bada hihi..

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag badar enbart mina råttor om dom ska ställas ut, eller om dom är väldigt smutsiga. då brukar det bli ett dopp i badkaret :) men dom avskyr det :/

Bim
0

Okej, :) Men kan man torka dom med en hårtork? Det var en film på youtube när en tjej torkade sin råtta med en hårtork och den såg ut att njuta.

Babbett
0

Att råttor blir döva och blinda av vatten vill jag gärna se någon källa på. I mina öron låter det som någon typ av myt… Råttor lever som vi vet utomhus i vild tillstånd…..ute regnar det! + att råttor kan simma!

Essen
0

Även en hund eller en katt kan simma men dem får absolut inte få vatten i ögon eller öron om man badar dem. Ny syfftar jag inte på vanligt bad utan när en kran är igång eller duschen. Strålarna från duschen och kranen är hårda och får dem det i ögon eller öron kan dem bli blinda lr döva liksom andra djur kan.

AnnaL
0

#13 Jag tycker det borde vara jättemysigt för råttorna att bli torkade av hårtork, men samtliga mina höll på att dö av skräck. Inte av ljudet kom vi fram till, utan av värmen!? (Vi höll förstås en hand emellan så vi kände själva att det inte blev för varmt.)

Jag är övertygad om att det bara beror på att våra råttor var konstiga eller att vår hårtork skickade tusen-rått-nålar.

Bullerbytjejen
0

#15 ja men nu snackade vi inte om att duscha råttor utan att bada dom, och det vanntet e knappast farligt för dom att få i ögon och öron, hundar kan inte heller bli blinda eller döva av att få vatten i varesig ögon eller öron, kanske om man sprutar med en stark stråle, man spolar ju både ögon på hundar så det är inte någon fara..

1korn
0

når ja har badat min råtta så torrkar ja han noga…

Engagera
0

Annars kan du bada dem & tvätta av dem i handfatet :) det är nog inte lika läskigt !!! skulle inte jag tycka om jag var råtta iaf Cool