Skaffa kompis?
Hej! Köpte på råttpojkar på djuraffär för 4 v sen (har förstått att det inte var mitt smartaste drag, men mängden uppfödare i närområdet gjorde att det fick bli så) nu ville de sig illa att våran lilla Elis blev sjuk, vi tog både honom och kompisen pixel till vet. Igår, där de konstaterar förmodad mykoplasma, fick antibiotika, metacam och näringskost, behandlade igår kväll och idag. Elis verkade piggare idag, men han fick som ett krampanfall sen var han borta :( nu till frågan om man ska våga skaffa en ny vän till pixel, eller om han ska få vara ensamråtta? Han är ju inte mycket äldre än 10-12 veckor och uppvisar inga tecken på myko, men risken finns ju alltid..
Jag beklagar! Jag hade absolut skaffat en kompis till honom. Mycoplasma är något alla råttor bär på, det har mer med dåligt immunförsvar, gener, stress, miljö osv huruvida det bryter ut eller inte. Så om killen ni har kvar nu inte verkar sjuk på något annat sätt hade jag skaffat honom sällskap så snabbt som möjligt.
Tack för svar! Glömde skriva att vetten ordinerade metacam även till pixel i 7 dagar, så det är kanske lika bra att vänta ut det iaf? Blir så villrådig och har läst både positiva och negativa inlägg om huruvida man ska skaffa en kompis eller ej.. Fördelarna är ju åldern på pixel och att han slipper vara ensam, nackdelarna är ju om han är bärare och den andra inte är, eller om de båda blir sjuka. Är det som du säger om mycoplasma spelar det ju ingen roll alls.
#2 Som sagt, i princip alla råttor bär på myco, det smittas oftast redan från mamman. Den här artikeln har några år på nacken men är väldigt bra! https://rattor.ifokus.se/articles/4d717406b9cb462221084cc5-rattors-sjukdomar-mycoplasma Alltså du sitter ju i en lite krånglig sits, för Pixel är ung och är i den perioden där han skulle må bra av att få leka med artfränder. Busa och brottas, för det är så de lär sig att kommunicera och hantera konflikter på att bra sätt, vilket är extra viktigt för djuraffärsråttor som inte avlas på mentalitet. Så det bästa hade ju varit om han kunde få nya kompis/ar så snart som möjligt. Och tyvärr har ju de allra flesta uppfödare en lång kö. Kanske att du kan hitta någon som kan tänka sig att låta dig gå före andra i kön pga din situation. Eller om du kan hitta några omplaceringar, gärna inte allt för gamla då han som sagt mår bra av att busa :) För att rekommendera att du köper en till råtta från djuraffär kan jag inte göra.. Sen är det ju inget som säger att det faktiskt var myco som Elis blev så dålig av heller, om något tycker jag att det verkar otypiskt att han blev så sjuk så snabbt och så drastiskt. Så det kan ju ha varit något helt annat, som inte ens kunde smitta Pixel. Så summa summarum, jag tycker absolut att han ska få en vän, eller allra helst flera ;)