Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 601 ggr
Melden
0

Frigåeende råttor

Oj nu kommer jag igen men har så fruktansvärt mycket frågor och hittar inte svar på dessa när när jag söker på nätet. Min fråga är om de går att ha råttor frigåeende i ett rum istället för bur. Då jag har som en liten hall typ innan jag kommer in i mitt sovrum. Jag tänkte då ha råttorna där ifall de går. Så de kommer inte vara några möbler eller sladdar i det rummet som råttorna kan förstöra. De är ju så mycket roligare att ha de i ett rum istället för en bur. Golvet i de rummet är ett plast golv så om det er sker olyckor så förstörs inte golvet. Frågan är då om de kommer bita sönder tapeterna, eller kommer de inte göra detta ifall man fyller rummet med leksaker? Saken är den ifall jag skaffar bur så kommer jag inte kunna ha en sån stor för de hade tagit lite för mycket plats.

illyriia
0

Det skulle jag inte säga är någon bra idé, råttor hålls mest i bur för deras egna säkerhet. Plus att i en bur finns det många klättermöjligheter, någon råttor bör ha.
Rekommenderar dig starkt för en ordentlig bur istället :)

[134643]
0

Jag tror att en bur är bra att ha, då får du automatiskt klättermöjligheter tack vare gallret, har lättare att hänga in inredning som rep, sovplatser osv. Råttor måste också få gräva, vilket bottenströ ofta ger möjligheten till. Det kan absolut hända att de tuggar på både tapeter, lister, väggar, kläder osv och då är det guld värt att ha en bur att stoppa in dem i för en time out. 

Det blir också skitigt. Även om de är toatränade kommer de antagligen kissa där de sover, revirmarkera lite överallt osv och en bur är bra mycket enklare att hålla rent än ett helt rum. 

Sen kan ju buren alltid så öppen, men det är lite en annan sak då du ändå har möjligheten att stänga den och råttorna har något som är deras eget. Platsbrist är jobbigt, jag vet, men man får suck it upp helt enkelt och trängas lite. Jag bor på 20 kvadrat och har en stor bur (laglig till många fler råttor än de jag har). Man får det att funka, helt enkelt.