Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 625 ggr
jessi_twini
0

Små sår igen!

nu har min ena råtthane små sår igen! vad kan detta beropå? Han har haft det tidigare men det gick över.. då var det inte så mycket sår men nu har han jätte mycket, nästan hela ena sidan! och vad kan det då vara och vad kan jag göra åt det? veterinär?! Eller kanske är han allergisk mot spån, isåfall vad är bra att använda annars?

zimzon
0

Kliar han sig mycket också? I så fall är dte nog skabb/löss och det måste behandlas hos veterinär. Om han inte kliar sig så kan dte kanske bero på allergi, eller att någon har bitit honom.

Vanligt spån är inte bra att använda till råttor, det är dammigt, innehåller terpentin, kan ge allergi och ger ofta ohyra eftersom att vildråttor ofta springer i spånet innan det paketeras. Det finns bättre bottenmaterial som tex toa-lätt, aspflis, aspspån osv. Jag använder aspspån, det är både billigt och bra (ca 125 kr för 50 liter). De flesta djuraffärer har inte aspflis men man kan be dem beställa hem det om de har Gibbon som leverantör.

Så om han kliar sig mycket, ta honom till veterinären. Annars kan du testa att byta bottenmaterial och se om dte gå över, annars får du ta honom till veterinären iaf.

jessi_twini
0

njae.. jag har inte märkt att han kliar sig mera men han kliar sig just på det ställerna han har såren. och ingen kan ha bitit honom eftersom han e ensam… men jag ska testa något annat botten material och se om det hjälper! =)

Daydreams
0

Sår på hela sidan, då har det gått långt. En veterinärs kontroll snarast.

jessi_twini
0

okej. Men vart kan man få tag på exempel. aspspån? isf om jag måste byta också.

Allamej
0

Aspspån kan alla djuraffärer ta hem, be om det direkt om dom inte har det hemma.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ninja
0

Vanligt spån som är gjort av barrträd innehåller ju terpentin som är irriterande för hud och slemhinnor, så javisst kan såren bero på det.

Jag har för mig att jag även sett hö i din bur som du visat på bild i någon tråd förut, eller minns jag fel? Hö kan nämligen medföra ohyra.

dorkey
0

Det kan ju iofs vara från bråk också. Bor han med många andra hanar? småbråkar de något?

Allamej
0

#7 Läs #2

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CamillaS
0

jag tänker skabb när jag läser det där, men som ninja säger så kan han ha blivit allergisk… men det bästa är nog att ta honom på en veterinär kontroll :)

jessi_twini
0

#7 nej det är det inte. eftersom han är ensam.

Men jag ska ringa till en veterinär å höra! sen byter jag botten material och går sedan till veterinären.. =D ja om det nu inte blir bättre då. men förra gången jag var hos veterinären när han hade små sår så sa hon om någon infektion.. inte skabb utan infetkion.

jessi_twini
0

Nu har jag varit hos en veterinär och fått en medecin som jag ska droppa i nacken på honom. jag hoppas att det hjälper! =)

BettySue
0

Lycka till!

jessi_twini
0

Men veterinären sa att det inte berode på bottenmaterialet. Utan parasiter. fast dom hittade inte något i pälsen som tydde på parasiter. men försej kan ju veterinären ha fel när det gäller bottenmaterilalet! eller?

camilla85
0

Veterinärer är tyvärr inte så hemma på råttor så lita på oss som säger att vanligt spån inte är bra för dem. Tror det finns många trådar som handlar om detta om du vill läsa mer. Bara att använda sökfunktionen.

Det behöver inte vara spånet som gett honom ohyran men du bör ändå byta.

Engagera
0

Men är det lätt att råttor får skabb eller loppor… & var kommer det ifrån isåntfall? Fundersam
Tycker ju att det låter lite konstigt att de helt plötsligt kan få  skabb..

Ha deRäcka ut tungan

TienMu
0

det är väldigt vanligt med skabb/löss kvalster överhuvutaget hos råttor…..speciellt hos råttor som kommer från en zoo affär….de finns ett kvalster som suger blod som ofta finns på fåglar/höns som råttor kan få….å vad finns på zoo om inte fåglar…..en vetrinär förklara även för mig att skabb kan de få vid årstids skiftning ex. höst till vinter…..råttor är ju rätt känsliga för kraftiga klimatförändringar så då får de sämre imunförsvar å då passar alltså skabben på att bryta ut…..

Engagera
0

allright.. bada och tvätta alltså Räcka ut tungan bla…