Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 358 ggr
sussa08
0

Dominans?

Mina två månader gamla råttpojkar är hur mysiga som hellst mot varandra, förutöm när dom "brottas"

Det är inget båldsamt men det slutar med att ena ligger på rygg underst eller med ett litet litet pip från en av dom.

Det jag undrar är om det här är någon slags lek bröder emellan, eller om det är något mer seriöst?

Utöver dessa små brottningsmatcher så tvättar som varandra och bara gosar med mig och varandra.

Jag kommer ihåg när jag hade hamster att om de attackerade könsorganen så var det en fråga om dominans och eliminering av konkurrenter, råttora är inte nära varandras könsorgan när de brottas så jag är inte så nervös för deras små matcher. Men vill vara på den säkra sidan och kolla här :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KickanW
0

Så länge du inte ser några sår på råttorna (eller att någon attackerar dig) behöver du inte oroa dig. De slåss nog bara om rang.

sussa08
0

#1 Ok :) För det ser faktiskt mer ut som en lek när dom brottas, och det som är bra är väl att om någon piper till är fighten över. Som vanligtvis bara brukar vara araktig i max fem sekunder :) Sen är dom ju bästa kompisar igen efter det :)

Och ingen har fått något sår eller något, tror inte dom tar i när de biter varandra då det är ytterst sällan de säger ifrån med ett pip :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08