Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 592 ggr
Amfibie
0

BEW

Jag ser relativt ofta PEW, pink eyed white, men något jag aldrig ser är BEW, black eyed white. Finns det någon som föder upp dessa? Tyckte jag såg en på SRS, men Sthlm är ganska långt för min del. (45 mil) Inte aktuellt med detta nu iallafall, men kan ju vara kul att veta om det finns någon när det väl är dags.

Någon som vet?

Ninja
0

Såvitt jag vet är det bara Brisby's uppfödning i sthlm som har BEW som del av inriktningen. BEW är ganska ovanligt pga sjukdomen megacolon som är förknippad med färgen.

Amfibie
0

Så var det! Visste att det var i Sthlmstrakten jag sett det.

Oj, detta har jag aldrig hört, megacolon, vad är det för något? Låter ju inte bra iallafall.

Ninja
0

Megacolon innebär att råttan har en medfödd defekt som ger en förstorad "colon" (vet inte om colon heter samma sak på svenska som det gör på engelska)

Det är mycket plågsamt och mortaliteten är väldigt hög. Sjukdomen är kopplad till teckningar med mycket vitfläcksanlag, såsom BEW, capped, masked m.m. (PEW räknas inte hit eftersom det vanligtvis är albino, dvs den vita färgen beror inte på vitfläcksanlag)

ratguide finns mer information och bilder, men på engelska.

ratpaw
0

Hej!

När man avlar på Bew måste man vara försiktig och ha kunskap om megacolon mm.

Jag=Glimmer, hade en kull i somras med capped mm, råttor med mycket vitt på kroppen och lite svart i ansiktet, dvs. så nära Bew man kan komma.

De flesta Bew är mismarked, dvs. det är få råttor som blir helt vita med svarta ögon, åtminstone här i Sverige.

http://hem.bredband.net/glimmersr8or/kull2.html

LeTigre
0

#3 colon är tjocktarm :)