Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 882 ggr
safira
0

Ohyra del 2

Har läst om skabb nu och jag tror det är det min råtta har. Kan det smitta till människa? Så orolig här då min vän säger att det gör det. Usch vill ju absolut inte ha det. Räcker med att råttan har det. Men nu kliar det överallt på mig!!! Ledsen

Ninja
0

Nej skabb är artbundet, det smittar inte till människor, hundar eller katter osv,

safira
0

Ok, men hur säkert är det att det INTE gör det? Min kompis och hennes familj fick ta behandling (skabb medel,salva. Sanera kläder osv) för att hennes katt hade skabb. Och enligt henne fick katten det av en råtta ("ute" råtta) Denna skabben smittade sen till människa, alltså till min kompis och hennes familj. Fundersam

Ninja
0

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för typ av skabb, för det ska inte vara möjligt. Skabb kan sätta sig tillfälligt på en annan art men inte överleva eller föröka sig, så detta är högst någon dag, om ens det.. med andra ord behöver man inte något medel eftersom det försvinner av sig själv.

Är du säker på att det var skabb då? Vår katt var upp i ett skatbo en gång. Han och min bror som hämtade ner katten fick fågelloppor som kliade något så fruktansvärt..

LeTigre
0

Alltså, jag har hört av vetrinären att skabb KAN smitta mellan arter men att de inte kan föröka sig hos annan art än den som det specifika kvalstret är "designat" för. Så man kan ibland få skabb av sina husdjur men det går över utan behandling. (dock är det ju hemskt otrevligt med skabb så man behandlar nog gärna ändå)

Från wikipedia tex: "Det kvalster som hos husdjur orsakar skabb kan sprida sig till människor, men kan där inte fortplanta sig, så sådana besvär är ofta övergående då kvalstren till slut dör."

LeTigre
0

såg nu att #3 redan sagt ungefär samma sak :P

Daydreams
0

Rävskabb tex kan smitta hundar så helt omöjligt är det inte, viss skabb är inte artbundet. Men jag vet ingen skabb som råttor kan få som smittar till människor. Låter mer som loppor eller löss.