Råttrum!! Bildtråd!
Min pappa har lovat att fixa ett rum som jag kan ha mina råttor i. Helt säkrat och fixat. Då vill jag nu såklart se bilder på era rått rum! Om ni har några;) tips på saker man kan ha där inna som man kan skaffa. Bomba med bilder!
Råttrum vet jag väl inte…råtthål känns mer passande då mitt är så litet, haha😃Har precis rensat ur i min klädkammare och äntligen flyttat in två av mina råttor dit. De tre övriga är fortfarande i karantän så det tar en stund innan de får flytta in där.
I skrivande stund delar dock råttorna den lilla ytan med en marsvinsbur (kommer snart få hem en marsvinshane som ska få bo där tills han kastrerats och kan sättas ihop med de båda damer som även de snart kommer flytta hit).
När jag vet hur jag vill ha det osv. så kommer det ändras om en del men just nu har de en "kattklösmöbel/stolpe" och lite annat att pyssla med då de är ute ur buren. Ytan är som sagt väldigt liten (ännu mindre nu när marsvinsburen tar upp en stor del av ytan) och tanken är att jag sedan kommer "bygga ut" med hjälp av någon typ av hage utanför "råtthålet". Så fort jag löst hur :-)
Hittills har jag haft buren antingen på golvet i badrummet (inte helt ultimat) eller på ett skrivbord vilket då gjorde städning av buren m.m. till en utmaning eftersom jag är kort och fick klänga på en stol för att nå. Hade egentligen tänkt vänta tills det var helt fixat och klart (inklusive hage osv.) men tröttnade på att balansera på en stol osv. och flyttade in tjejerna i söndags. Vill ha råttorna där inne för att det då finns möjlighet att stänga dörren så hundarna ej går in och stör och eller skadar råttorna när de är ute ur buren (och annars också eftersom buren står på golvet). Ena råttan är dessutom väldigt nervös och har bitit mig ordentligt…inget jag vill ska hända med mina hundars nosar.
Har ingen bra bild just nu men kan ta lite bilder i morgon.
Mvh/Chinesecrestedlover
En fråga om katt stolpe. Hur får man ren den ifrån allt kiss. Det kommer lukta fruktansvärt där inne om man knte tvättar det på nåt sätt
#2 Ja du…vet inte riktigt. Har tänkt se hur den håller sig (ej använt den innan) och sen så får jag väl försöka rengöra med något om det blir alltför vidrigt, haha. Borde ju gå att använda något medel (ej för starkt luktande eller så naturligtvis) avsett för att rengöra tyg med.
I värsta fall så har de haft en rolig stund med den och sen så får jag antingen byta tyg/rep på den eller kasta ut den (var inte så farligt dyr så gör inte allt för mycket). De kissar mest i sina lådor och på plasthyllorna så hoppas den håller en stund i alla fall.
Jag hade en liten enkel "klösstolpe" till hanarna jag hade i början på 2000-talet och den höll sig faktiskt fräsch…tror till och med att den finns kvar i mitt förråd. Beror nog på hur "kissiga" råttor man har kan jag tänka mig.
Lite bilder på mitt "råtthål" 😃 (vet inte varför bilderna hamnade som de gjorde…). Tanken är att försöka mig på att fästa lite rep och annat på "kattklösmöbeln/stolpen" för att den ska bli roligare samt som sagt bygga ut med en hage för att få plats med fler roliga leksaker. Marsvinet ska bara bo där inne tillfälligt så kommer ju bli större yta sedan också.

Dörren med skydd för rymningsbenägna råttor och jaktsugna hundar :-)

Kartongen delar av så att råttorna inte ska springa in i marsvinsburen

Klätter- och lekställning i form av ett vinställ

Förvaringslådor med kartonghus på :-)
Mvh/Chinesecrestedlover
Tror nog många råttor uppskattar en stor kartong full med diverse tyg, trasor, filtar, att boa/böka runt i. Mina tjejer gör det i alla fall och har hört att andra också gör det