Rött sekret
Min hona, Max, den mobbade. Är över ett år, fick henne inte för så länge sedan.
Hon utsöndrar rött sekret, hela tiden. Det stinker fruktansvärt..
Hon utsöndrar det nästan lika mycket som hon urinerar. I hennes bur har hon ett hyllplan med små kanter, där flyter det illanluktande rött sekret. Till och med när hon är ensam, när man tar upp henne.. hela tiden.
Först trodde jag att det var pågrund av att hon brunstar, men nu vet jag inte. Har aldrig någonsin haft en råtta som gör såhär, inte synligt för mig i alla fall. Men sedan så är jag inte expert på honor heller..
Kan någon snälla säga varför hon utsöndrar så fruktansvärt mycket? Är det fel på henne kanske?
Kommer det ur könsöppningen? Isf kan det vara livmoderinflammation, kanske det är blod blandat med var som gör att det luktar så illa. Men det är veterinär som gäller fort! Hur snabbt behandling sätts in är avgörande för om råttan klarar sig.

Du har inte funderat på att ta henne till en veterinär??

Hur länge har det varit så?
Tycker det låter underligt. Veterinären nästa.
Jag hade väntat mig ett foto…
Jag har själv väldigt lite erfarenhet av underlivsproblem på råtthonor, men antibiotika måste sättas in omedelbart.

Håller med, Veterinär.
Oj, jäklar. Tänkte nästan att det var normalt beteende..
Ringer vetten det första imorgon! FAN.. jag som har problem med veterinären här i Härnösand. De är värdelösa på råttor.. Vill verkligen inte dit med gnagare.. Någon som vet hur bra de är i sundsvall?
Kan försöka ta en bild så ni får se hur det ser ut..

Be att få ronaxan…
Vet inte hur det är i Sundvall men i Uppsala finns en bra veterinär som är bra på smådjur.
Hemsida: http://www.djurdoktorn.nu/
Lite långt dock men dem kanske kan tipsa dig om en bra veterinär i Sundsvall.
Hmm.. 36 mil.. Det blir nog en aning problematiskt.
Men jag ska ringa sundsvalls veterinärkliniker och fråga ut lite.
Det var svårt att få en bild, hon är inte precis lugn och fin i handen ännu. Speciellt inte när man måste hålla henne på rygg. Men sedan kom jag på idén att låta henne springa på vitt papper.. Och oj säger jag bara. Det var värre än jag trodde, så här illa var det inte förut. Inte så mycket på en gång.. Nu är det akut in till veterinären!
Det är inte lika rött som det är på bilden, mer brunt och mycket "vattenutspätt" - kan det vara så att det är en urinvägsinfektion och inte en livmodersinfektion?
Hoppas som in i h****** att det är inte en tumör.
Visst ska hon få sitta ensam nu ett tag, det kan ju vara smittrisk?

Veterinär, direkt! Tror behandligen på urinvägsinfektion och livmodersinflammation är antibiotika båda två, men skulle jag gissa (Obs. endast en gissning, jag är inte veterinär) så blödde mina honor som hade livmodersinflammation mer rena droppar blod så kanske urinvägsinfektion eller urinsten? Har för mig att de kan ha blod i urinen om njurarna lagt av också? I vilket fall som helst krävs veterinärvård som sagt. Vi håller tummarna här hemma för henne!
håller tummar och tassar att hon ska bli bra :)
#9 #10 #11 men gadd! ge henne c-vitamin mot urinvägsinfektion… vart kommer det från då? urinrör eller vagina?
Åh stackarn, hoppas innerligt att hon inte har ont. Dock tvivlar jag på att det kan komma sådan vätska ur ens slida/urinöppning utan att man har smärtor.
Jag blir lite frustrerad över att du inte har kontaktat veterinären På En Gång. Hade det varit mitt djur hade jag gjort det.

Dorkey Har din hona fått någon tid hos veterinären idag?:)
#15 men hon trodde att honan brunstade:S det är inte lätt att veta allt och hon frågade här för hon var osäker, vilket jag tycker är bra att hon gjorde:)
Jag tror redan att hon ångrar en hel del att hon inte kontaktade veterinär direkt..
Vi får hoppas på att hon får tid hos veterinären så fort som möjligt och att honan kommer bli bra igen :)
#16 Absolut bra att hon frågade här. Det har jag inte sagt någonting om och tycker inte heller att jag hade någon barsk ton i mitt inlägg ;) Yes vi hoppas självklart på det bästa för Dorkey och råttisen.
#7, varför?
#13, tack :)
#14, Det har hon redan fått. Går inte att se, när man väl håller i henne så kommer det inget sekret.
#15, Hon har nog ont, ont som fan. Usch vad jag skäms.
Jag vet, och jag skäms varje sekund. Det är skam i hösta grad..
#16, Har ringt flera olika veterinärer då Sundsvalls Djurklinik inte hade någon tid idag. Det slutade med att de andra erkände att de inte hade bra erfarenhet av smådjur, så jag ringde Sundsvalls Djurklinik igen, satt i kö i ca 20-30 minuter innan jag kom fram. De har två veterinärer som är ganska bra på smådjur, den ena som jobbar dag är sjuk, och ingen vet när hon kommer tillbaka.. Den andre killen jobbar kvällar, det fick bli så, vill inte ha felbehandling igen. Så klockan 17.20 imorgon hos en (iaf vad de säger) en kunnig smådjursveterinär.
#17, Jag ångrar det varje sekund. Men det är ingen fara, ingen skada skedd och jag har inte tagit illa åt mig :) Klart du kan skriva att du blir frustrerad av det du hör, det är ju hemskt. Så ingen fara, det är bara bra att höra sådant.
Vad ska jag göra tills imorgon? finns det något jag kan göra för att underlätta detta för henne?

Jag tycker det är så hemskt när man inte kan få akuttid. För många av de bokade tiderna för djurbesök är inte jätte akuta vilket jag anser detta vara! Men det är bra du fick en tid och att veterinären (förhoppningsvis) är kunnig :)
#18 klart det går att se, men du får väl hålla i henne tillräckligt länge…
tumören du skriver om i annan tråd, vart sitter den?
#20, det är också problemet.. Hon blir vild av att vara upp och ner, det är fortfarande inte så enkelt att hålla henne överhuvudtaget.
Men jag ska försöka igen.
Den sitter under vänster framben, inte riktigt i armhålan, utan på sidan, lite bakom - hurså?
nyfiken bara, ok, en juvertumör alltså

#18 För att det är det bästa mot livmoderinflammation, men nu var der ju inte det så du kan strunta i mitt inlägg :)
Lycka till imorgon hos veterinären!
Nu har jag varit hos veterinären. Han var jätteduktig tycker jag, kunde inte speciellt mycket sådär, men lyssnade jättenoga på vad jag sade och var verkligen intresserad i det han gjorde.
Det första Max gjorde på veterinärbordet var att blöda något fruktansvärt, det var ju ganska bra egentligen då veterinären kunde se hur illa det var. Sedan blev det en ultraljudundersökning, Max var jättejobbig. Inte så konstigt egentligen, men jag har fullt med rivsår över hela händerna efter att ha fått tjurhålla henne i 20 minuter, minst. Det visade sig att det var massa vätska i livmodern, alltså.. livmodersinfektion. Han skrev ut en medicin som heter Baytril och som skulle ges oralt två gånger om dagen i 7 dagar. 0.15ml per gång, och det lät ju väldigt rimligt faktiskt.
Måste få skryta lite, Max vägde 350g :D det hade jag aldrig gissat på. Hon var så ynka liten när hon kom till oss, nu har hon i alla fall lagt på sig och börjar bli normal :)
Så fort vi kom hem fick Max dosen, inga problem där. Så fort jag lade ner henne i buren igen sprang hon till matskålen, "maat mamma!" så jag måste snart gå och handla, hon får nöja sig med torrfodret en timme till :P

åh vad skönt att det gick så bra. Hoppas nu medicinen hjälper. Eftersom hon blött så mycket kan det vara ide att ge henne järnrika saker, som lever, blodpudding etc.
Åhhh härligt! Hoppas att medicinen hjälper och att allt blir bra. Det är lätt att vara efterklok. Nu har du säkert lärt dig av ditt misstag och det är ju bra.
#25, Det finns ju fortfarande en risk att livmodern kan "stängas igen" och fyllas med vätska, utan att kunna bli tömd. Då finns det endast två alternativ - Operera eller Avliva.
Hoppas vi inte kommer dit.. *håller tummarna*
Jag tänkte precis gå och handla sådant faktiskt :)

Så det var livmoderinflammation ändå? Usch, hoppas verkligen hon blir bra på baytrilen!

All lycka till er! *håller alla mina tummar och tår för att det ska gå bra*

¨Hoppas verkligen det går bra!!!! Tänker på er båda!!
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/