Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 892 ggr
RosaByxor_
0

Bumblefoot

stavas det så? :)

Iallfall, har lite frågor kring detta, inte för att det är så att någon av mina råttor har detta, men håller på att lära mej lite om sjukdommar, det är alltid bra att kunna! :D

Så, jag undrar vad man ska ha för salva?
Någon som har haft en råtta med detta? Lider dom, el. har ont av det?

gulzebra
0

Jag har haft en hane med bumblefoot. Smorde in med Helosan varje dag, hade mjukt underlag i buren och gjorde rent extra ofta. Bumblefooten botades inte (har för mig att det ska vara obotligt? Har dock läst om en som lyckats bli av med det helt och hållet) men lindrades rejält.

De kan lida av det men sköter man det ordentligt så ska de klara sig utan lidande eller att ha ont.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

Ja, jag tror att de lider av det och har ont. Dock har råttor mycket hög smärttröskel, eller snarare de VISAR inte smärta. Det är helt enkelt inte deras natur att visa svaghet och smärta, i o m att de då blir ett lätt byte för rovdjur.

Jag brukar likna bumblefoot, klumpfot, vid tryck/liggsår och precis som sådana är det mycket svårbehandlat.

Salva kan du eg ta vilken som helst, fast naturliga örtsalvor föredras givetvis speciellt sådana med lindrande, antiseptiska och läkande egenskaper (propolis, aloe vera mm). Det som är viktigt är just själva insmorningen - att massera klumpfoten dagligen, flera gånger dagligen!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️