Gpbebbar säljes

var ligger fagersta?….
Fagersta ligger i Västmanland län. 18 mil från stockholm ungefär.
kommer du napp mata ungarna något? när kommer du börja hantera dom. kommer de sel tränas?
får gp ungarna möta några andra djur under uppväxten?
kommer du "registrera" skicka med stamtavla från gp-listan?
vad medföljer varje unge. vad säljer du dom för?
kan ev vara intresserad av den andre grabben.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 jag kommer börja nappa ungarna när dom öppnat ögonen. inte hela tiden utan nångång om dagen. och jag kommer hantera dom så mycket som möjligt när dom börjar springa omkring själva i buren. vilket är snart antar jag.
Dom kommer tränas i sele ja
Dom kommer eventuellt att få träffa mina tamråttor. annars har jag bara en kanin här hemma men jag vet inte om jag vågar sätta dom nära varandra för hon kan vara lite grinig ibland (kaninen)
Alla kommer att få stamtavla. har aldrig gjort någon sån förut men det ska självklart fixas det med.
jag har tänkt mellan 1500-2000 för en unge.
nu blev det lite mer info =)
Haha, här är annonsen =) Jättesöta bebisar måste jag säga!:D Hoppas att de kommer till riktigt bra hem! Så att de inte hamnar på sånt skitställe som min gjorde (ja, du vet ju historien iaf..)! Haha, kanske kommer och snor ngn ;) Eller när, jag ska ju få hem 2 obesläktade bebisar, så det är väl lugnt för ett tag =) Fast jag kommer säkert skaffa fler senare :P Underbart med bebisar iaf!=)
#6 ja dom är helt underbara :D
Ja jag ska se till att alla kommer till seriösa personer som pluggat in massa med information om gpråttor. annars blir det inge av.
Nej jag ska absolut inte sälja till något skitställe! får jag hoppas iallafall :S
åh just ja det ska du ju få :D hoppas att dom blir små goseungar :D
Haha, ja, annars kidnappar jag dina ;) :P Nä, inte efter det som hänt mig iaf.. Hoppas att alla tar lärdom av det och att de blir extra noggranna ochförsiktiga med vem de säljer till.. Om nu jag får en kull Gp råttor ngn gång så kommer jag faktiskt först och främst sälja till de som redan har Gp råtta/råttor från början =) Säkrast så :P Litar inte på nybörjare efter detta..

vad är gpråttor? vad är skillnaden på dom?
#9 Skillnaden är väldigt stor.. I Svergie kan man säga att Gp råttan, förutom sin förkortning, heter Afrikansk hamsterråtta, då de hamstrar. Och de blir väldigt stora 1-3 kg. De behöver mkt stimulering och är väldigt smarta! Finns en uppfödare som lärt några av sina Gp råttor några trix =) De kräver lite annorlundare matvanor än tamråttor också och behöver mer vitaminer osv. än tamråttor.. Finns fakta att läsa om dem på svenska om du är intresserad =)

Jag skulle vilka se en ordentlig bild på dom. Fakta är jag alltid intresserad av. Älskar att lära mig nya saker.
Okej, jag har rätt bra bilder på zoonen om du vill se dem?=)
Äh, skickar med länken iaf :P Här är bilder på Puggan: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=901545&gid=1034159
Här är en artikel: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=148174
Här är den andra med vanligaste frågor: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=433048
Hoppas att det hjälper!=)

jäkel vad stora dom är! :) lite coola. tycker vissa ser lite ut som älgar i ansiktet. :P
Haha =) Ja, jag skaffade Puggan för att jag älskar råttor och ville ha ngt lite större att gosa med och jag ångrar aldrig köpet!=) Ska få hem en hona och en hane som är obesläktade snart =) Så till nästa år har väl jag ev. också bebisar ;) Ska bli så roligt med de små pluttarna! Gp råttan är ett härligt djur, men om jag skulle få säga det själv, så tycker jag de är som små hundar, då de kräver nästan lika mkt som en hund :P

ok, förstår nästan det.. :P
#14 åh vad bra att du lade ut den informationen :D
#16 Så lite så =)
Du, behöver tips på namn till mina bebbor som jag ska få hem.. Är ju en hona och en hane :P Har du lite mer fantasi än jag?:D Uppfödaren hade döpt den till Daim, men jag vet inte.. Men hanen är namnlös.. Har du några bra förslag?=)
#17 hmmm jag är rätt dålig på sånt :D
Mina tamråttor har jag döpt alla efter asagudar. kan ju försöka hitta nånting sånt som du är intresserad av och se ta namnen från dem.
hehe dajm :D va sött haha
#18 Jag kommer säkert på ngt så småningom :D Fast jag hämtar dem redan nästa vecka, troligtvis iaf =)

Hejsan, jag har några frågor om gp råttan.
1. Vilken färg är vanligast?
2. Hur länge går dom dräktiga.
3. Kan man släppa ihop en gp-råtta (tjej) med en tamråtta (tjej)
4. Är bebisarna lätta att sälja?
Någon/några som kan svara? tack.
1. jag har bara sett att dom finns i de färger du ser på bilderna som har skickats här. tror inte det är vanligt med andra färger.
2. i ungefär 30-32 dagar. kan variera mer eller mindre.
3. det kan gå. vissa går ihop med varandra.. andra inte. hon jag köpte min hane av, har både tamråttor och gpråttor i samma bur så de kan komma väldigt bra överens.
4. lätta att sälja? mja detta är min första kull och jag har redan fått intresset om mina bebisar. gpråttor börjar bli mer och mer populära bland folk. någon annan får svara på denna fråga men jag tror att det är ganska lätt. dock så tycker jag att personen som köper en gpunge ska läsa på bra mycket innan den skaffar sig en sån. krävs otroligt mycket tid för att få n gpråtta tam. är inte alls som en tamråtta. man ska aldrig sälja till vem som helst.. ska vara så seriöst som möjligt för de är djur och inga leksaker.
#20 Jag svarar på dina frågor, även om inte jag är säljaren ;)
1. De har bara en färg och det är augoti, men de har svart/vit svans och det är där det kan skilja från råtta till råtta hur mkt vitt/svart det finns..
2. De går dräktiga i ca 30 dag +/- ngn dag då. Fast man ska ju inte ge sig på avel innan man kan tillräckligt mkt om detta djur..
3. Oftast fungerar det inte.. Om det ska fungera måste de vara vana sedan de är små, fast det är ingen garanti att det fungerar då heller tyvärr. Ingen risk jag skulle ta iaf.
4. Kan tyvärr inte jag svara på, men jag tror inte att det är jättesvårt, fast det gäller ju att hitta rätt människor. Jag skulle själv aldrig sälja en unge (om det var mina ungar) till avel om det är en nybörjare! Dessa djur kräver väldigt mkt mer än tamråttor, enligt min åsikt.
Efter det som hänt mig kommer jag helt ärligt inte ge en enda nybörjare en chans.. Taskigt nog =/ Men jag vill förhindra att sådant händer igen..
Jag kan ge dig rådet att läsa faktan på de länkar jag har lagt upp här =) Mkt bra att veta så mkt som möjligt om dem, Innan man intresserar sig allt för mkt!:P Detta blir ju ändå som en kanin i storlek och kräver aktivering som en hund ;) Jag ser mina som små hundar iaf :P
:D
#20 jag tycker det verkar som att du mest är intresserad av att få mycket pengar för dom liven genom att föda upp och sälja. hoppas verkligen inte att det är så?
Honan är ändå min ifall inte allt går som jag vill :D Eller det har jag bestämt iaf :P
#25 den är din då :D
#26 Så bra :D Hade tänkt försöka hitta lite rolig inredning till buren åt dem =) Men jag får se var jag ska leta först ;) och om jag hittar ngt bra!
#27 Jag måste också fixa mera sånt. så tråkigt med djuraffären här jag bor.. har ju fan inge roliga grejer alls. ge gärna tips för jag är så dålig på sånt :D
#20 Tyvärr så är vi Gp ägare hårda, men det är för att vi vill hålla allt oseriöst folk borta + all inavel av dem i Sverige! Visst välkommnas frågor av nyfikna, men vi vill som sagt inte ha inavel eller liknande i vår krets, då det inte finns så många Gp's här i Sverige + att avelsmaterialet inte finns i så stort utbud =/
#28 Samma här, men jag gillar ju att sy, så ev. får jag väl sy ihop nått :P
mmh..
kan svara på fråga 4 iaf. resten tycker jag refdan har fått bra svar på. det är inte så lätt qatt sälja gp som man tror. är man på jakt att försöka tjäna pengar så bör man verkligen tänka på hur mycket de kostar att föda upp pch fostra.
först ska man läsa på, köpa burar som passar, massa bostads kostnader med tbh, leksaker, filtar och sånt. sedan kostar föräldrarna. med mat och då menar jag bra mat, ungefär en portion till av vad du äter varje dag. sedan ska man lägga ut ännu mer på mat för ungarna. och de gnagar sönder allt. jag har ett hål rakt igenom en dörr. flera hål nere i kanterna på mina möbler. sladdar som ryker, nätter som man får sitta uppe för att försöka vända dygnet på dom. de låter rätt bra om nätterna om de inte lyckas sova. sedan så kostar det dubbelt upp med ungar. de kan behöva napp matas om de ska bli mer tama, sel tränas. måste få extremt mycket tid för att bli tama.
sedan mest av allt. vad gör man om man inte får ungarna sålda?.. då står man där med tex 4 hulliganer som kanske alla är hanar. då kanske man måste köpa 4 nya burar. de kan ju inte gå med mamman så hon blir på smällen, pappan kanske inte går med andra hanar. och tillsist kanske de inte alls går med varandra när de blir könsmogna.
sedan kan man lägga på vetrinär och föräkring på det.
ja jag försöker måla upp lite av de mer negativa sidorna. många som skriver till mig och vil ha unge men som inte fattar det verkliga ansvaret. orkar mat ta tag i allt det där och inte blir förvånad när man står med 10 sladd stumpar och ett hål i garderobsdörre och sedan massa bajs på all ren tvätt så visst så är man på god väg att orka och ha råd med en uppfödning.
men som sagt.. innan man börjar med uppfödning.. läs läs läs!!! inget djur man bör avla på för att bara tjäna pengar. räknar man efter så går man sällan pluss. alltid nått vetrinär besök lr sak de har sönder som kostar.
men dock nyfiken.. vad har dina gp ungar för släkt?. var kommer dina ungar ifrån och vad har deras föräldrar för föräldrar?
#31 Bra svarat!=) Håller med om att man inte går + när man föder upp, även om jag själv aldrig tagit en kull.. Men folk verkar tro att man tjänar så otroligt mkt på dem bara för att de kostar kring 2000, men alla kostnader runt omkring gör att man inte går det minsta +, dessutom måste man ju ha vääldigt mkt tid och engagemang för att djuren ska må bra! Inget djur man ska avla på (som jag skrev) om man är nybörjare! Man måste få lite erfarenhet först =)
#32 Hoppas jag svarar rätt nu :P Tomtom är iaf från Rat thinks =) Sen minns jag inte var Mallory kom ifrån :P Är så glömsk!
#32 bra svarat :)
Som stjärnfallet skrev så är pappan till ungarna Tomtom och han kommer ifrån rat think och föräldrarna är Lady Brooklyn och Tommy. Jag har inte fått stamtavlan på Tomtom än så jag vet inte vilka hans mor och far-föräldrar är än. men jag kommer skriva det så fort jag får stamtavlan :)
och Mallory Knox kommer Marie och där är föräldrarna Kali och Juvi. Deras far och morföräldrar är okända men jag har namnen på dem iallafall. Farfar kallas Tulpi, farmor kallas Råtterdamm, morfar kallas Windmill och mormor kallas Red-Light. Nå mer bakåt i tiden är också okänt och jag har ej namnen på hennes äldre släktingar.
Mallory har också en bror som heter Grand Prix Mickey Knox.
Bara fråga mer om det är nånting du/ni undrar.
puttar upp den lite här bara
Puttar den lite åt dig =)
mh jo.. mååånga som frågar hur mycket jag tjänar på råttorna.
försökte räkna ut det där på förste kullen jag hade.
såg typ ut så här:
ny dörr 800:-
mat för 1.5 (1mån) 500:- - 1000:-
beräkna sedan med graviditet, 7veckor, spill, ev unge som inte flyttar direkt, mjölkersättning, vetrinär, ev kastrering ect
1200:- en ny bur för tintin gnagade hål
bottenmatria. X antal handdukar som tuggats sönder, kanske ca 300:-(jag stal på jobbet O:-) ) + kattsand ca 2-400:-
leksaker, hus och liknande. finns inge max pris på det. 1kr till flera tusen.
en tv möbel som är genom borrad. inte köpt någon ny ännu men måste, faller snart isär. den kostade 2500:- (2år gammal)
En transport som sällan man får någon ersättning för. Vet en perdson som åkt land och rike men inte fått ett öre extra för att leverera sina ungar. TEX. ern unge hon sålde för 500:- lämnades flera mil hemifrån. resan med tåg dit kostade 800:- ungefär sedan hotell och mat.
sedan ger man även med massa til varje råtta.
transportbur 250:-
1kg mat pris?
leksak, sele mm från 1:-
slutsumman försöker jag ha på 500 per unge. men vissa har bara varit 300:-
sedan är det bort med nattsömnen. de leker och piper massor.
massa energi på napp matning. inget man kan göra då och då om man vill ha en tam. måste göras ofta. gärna 1gång per dag. det blir lång tid att försöka mata 4 ungar.
sedan även fortsätta stimulera förldrar och umgås med dom.
ja orkar inte längre men det är iaf mycket mer än vad folk tror när man räknar på det. jag ahr kommit lindrigt undan med mina ungar. men jag lär åka på värre räkningar.
Sedan för att lägga till så är det sällan man får dom sålda för 2000 st. ju äldre de blir ju svårare. hanar är svårare. händer något som gör deom lite rädda och påbörjade vilda igen så sänks priset mer.
aldrig garanti man kan få ut 2000:- för dom. många som sålt för 500:- och tycker det ärhelt okej. OM nu rycktena om imazoo är sanna så kommer de sälja gp för 500:- då är det slut för att få ersättning av det man lägger ut på ungarna.
förste kullen fick jag in 5500:- på. men jag hade unagrna lite längre och de hade sönder två burar, en dörr, lite kläder, mat, leverans kostnader, massa leksaker.
det mest viktiga att komma ihåg är givetvis påfrestningarna på mamman. viktigast är att lära känna sin råtta och veta hur hon klarar sig med en kull. Min senaste kull blev för många om minnemi klarade inte ta hand om dom. blev bara 3 st av 6 som överlevde första veckan. Nu kommer hon inte avlas mer på om hon inte kan bevisa sig orka med sånt. dvs få upp massa vikt, ett gott humör och massa därtill.
jag är ev intresserad av en grabb. du får gärna att mig på msn lr maila till widerkrantz@hotmail.com
zickan, ang kostnaden för transportbur så måste jag bara tipsa om ÖB, där har de billiga transportburar för smådjur som passar GPs. Heltäckta sidor, plastlock med hål, bärrem osv. Blir mörkt och gott i de samtidigt som de isolerar bra om det är blåsigt eller så, och om det regnar eller snöar är det bara att lägga över en tröja, handduk eller annat. Axelremmen har jag själv inte testat, tycker att den kändes så osäker ifall den lossnar men det går nog bra om man fäster den med nåt, typ ståltråd eller annat. Låset på framsidan har en benägenhet att åka upp men kör man bara i nåt så fungerar det alldeles utmärkt, och man kan öppna buren utan att behöva plocka bort det iom att det är som ett lock i locket liksom.
Hur som helst skitbra transportburar :) Fick en sån med när jag köpte Anders, om jag inte minns helt fel stod det ca 250 kr på prislappen då, men på ÖB får man en sån för 59 kr så det finns helt klart en del pengar att spara där trots att det är en bra bur som ger mer skydd mot tex vind än exempelvis de flesta kattransportburar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
mh jag vet gott och väl om öbs. men den är bara skit. lås knappen går sönder. gilalr den inte alls. kan lika gärna bekosta lite vettigare ting som går att andvända..
den du fick kostade 250. det finns en modell som är hårdare plast och dyrare. troligen den du fick. även så är den oftast beige. öbs är blå. den modellen håller skit bra. vettigt märke, köps på zoo
jag gillar iof inte modellen.. gillar den som finsn i olika stl från liten till stor. öppnas bara på taket(locket) heltäckande sidor som är mörka.
jag kommer köra på den i fortsättningen. kostar iof runt 300 för den modellen jag brukar köpa men jag får lite rabatt och så håller den en livstid :-)
#37 shit då vet jag vad jag har att se fram emot de senaste veckorna då hahaha!
Har lagt till dig nu :D
#42 Haha, håller med :P Man har mkt att se fram emot med de små liven :P Man får ju hoppas att de inte tuggar/äter upp allt för mkt :D
#42 haha nej man får väl hoppas på det :D jag har en helt nu bur nu och där sitter gallret för plasten, så hopppas dom inte hittar nåt sätt att förstöra det på :D
#40: Ok. Ja det är en beige jag fick med, men det är samma märke som den jag köpte på ÖB :P Iaf enligt klistermärket som satt på…
Låset går iaf hur enkelt som helst att fixa, bara att köra i ett snörlås eller nåt. Använder mina typ jämt och är skitnöjd med de, de är så smidiga ^^
Vad är det för modell du brukar köpa, har du nån bild? De enda burarna man kan hitta här är just ÖBs, och så kattransporter, petboxar och de där runda färgglada sakerna man hittar på djuraffärer. Den enda jag hittat som jag varit nöjd med är den från ÖB och en faunabox som fanns här tillfälligt, den passar dock bara för djur i storleken typ mus, hamster osv. Tycker att de färgglada sakerna blir för små, och kattransporterna blir så stora och klumpiga att bära runt på, och petboxar har jag aldrig hittat med handtag så orka liksom :/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
PUUUUUUUUUTTT
Hur går det?=) Är det ngn seriös som är intresserad?
#47 Zickan är lite intresserad iallafall. ska nog sätta ut annons på zoonen också :)
GP-råttor verkar faktiskt lite spännande. Jag charmas mer och mer av dom. :) Men än har jag inte riktigt platsen tyvärr..
Hur är det, blir de som tamråttor i temperamentet? Förutsatt att det är vettig avel på dom och att de har blivit hanterade på ett bar sätt sedan de var små. GP's är ju ändå rätt "nya" som husdjur, så det skulle vara kul att veta hur långt man kommit med domesticeringen.
#48 Okej, vad bra =) Och jag är ju ev. intresserad av honan :P Men enda problemet skulle ju vara hämtningen för min del =/ Fast sånt brukar ju alltid gå att lösa ;) Jag håller tummarna för att jag får bebisarna på tisdag, men får jag dem inte, så är jag helt klart intresserad av tjejen!=) Kan ju säga till på tisdag hur det blir =) Ja, det kan du ju göra :D
#49 Om jag jämför Puggan med mina 3 dumbo tjejer, så är det rätt stor skillnad.. För när jag gick i skolan och hade 3-4 prov samma vecka, så kunde jag ju inte ge lika mkt tid åt råttorna som annars och det märktes Tydligt på Puggan medan mina dumbotjejer var lika glada som vanligt =) Så där ser man vikten av att man verkligen måste hålla på med Gp råttor varje dag.. Dessutom så har jag läst att hanar är svårare att få tama om de är vuxna. För att en Gp ska bli tam, så måste man hålla på med dem från att de är små, annars vet jag inte om de blir lika tama(?).. Har själv aldrig aft en kull, så det får ngn erfaren svara på :D Älskar Gp råttan även om de kräver det lilla extra!=)
Ska få hem 2 pluttar själv nu på tisdag som jag ska stödmata eller "nappa" som det kallas ;) En sak jag också märkte på Puggan var att han var jättefäst vid Marie, men kunde aldrig riktigt bli lika fäst vid mig =(
Fast nappar man dem, så blir de jättetama :D Så jag hoppas att dessa 2 blir lika fäst vid mig som Puggan var med Marie =)
*Putt* =)
#49 ja det är väldigt olika det där. vissa gps kan bli hur underbara som helst medans andra är lite mer skygga och rädda. vet inte om det har med gener att göra eller om ägaren gör fel? tror mest på generna faktiskt. man måste hålla på väldigt mycket med en gp för att få den så tam som man vill. som en tamråtta då. är väl som en hund ungefär. måste ha nästan lika mycket uppmärksamhet
#50 japp jag ska hålla henne till dig tills på tisdag :D men jag tror allt att du kommer få de andra gpbebbarna :)
#52 Vad snällt :D Haha, ja, man kan ju hoppas :P Är lite smått stressad nu, då han inte hört av sig på 4 dagar =/ Och jag måste ju veta hur vi ska göra med matningen på tåget =/ Jaja, få se hur det blir =) En tanke slog mig faktiskt idag som jag inte tänkt på innan… Med tanke på att jag inte fått svar på så länge..
#53 hmm jo jag förstår det :( fan hoppas verkligen att det löser sig och att den där killer är allmänt seg på att svara bara.
Haha, åååh, vad söta de är!:D Riktigt söta små charmtroll!=) *Vill ha* :P

#65: Jag som trodde det hette Giant Pouched rat, inte Giant Punk rat :D
#66 hahaha dom har nog blandat ihop det där lite :D:D
#63 Vänta bara!;) Snart börjar de hitta på hyss och djävulskap :P
Haha, bilden i inlägget #65 var ju bara för söt!:D Verkligen snygg frilla du!:P Vad har du gjort?:P Vill du så gärna bli frissa att du övar på djuren?;) Haha, nä, men det var en rolig bild!=) De är verkligen pluttiga! Tycker de ser så små och söta ut, men man vet ju aldrig vilka hyss som döljer sig bakom deras söta ansikten ;)
Gud vad söta! Man blir ju sugen på att köpa en själv, hur fullt det än är ^^
#68 haha det är inte jag som gjort frillan på honom. var så bara :D h*n hade nog nyss haft nå bus för sig ;D
#70 Haha, nä, jag vet :D Snygg var den iaf ;) Länge sedan jag såg en så söt bild!
#70 hihi jag med faktiskt :D
har tagit hur mycket bilder som helst på ungarna. har överflöd :D men det är ju kul. har köpt en stor ram som jag kan sätta in massa olika bilder å sätta upp på väggen :D
#72 Ja, sånt är kul =) Blir säkert jättefint!
pöött
mäh
Haha, jag kanske snor allihop om du lägger upp fler bilder :P De är verkligen söta! Vi får hålla tummarna att alla oseriösa håller sig borta bara ;) Vi vill ju inte att det som hände min älskling ska hända dina bebisar ju =( Men jag är helt säker på att de kommer till bra hem!:D Haha, du får ha extra höga krav, så de oseriösa inte tycker att det är intressant :P
*Putt* =)
#76 jo jag har stora kvar på köparna :D
#78 Ja, det är bra :D
ägndsogkfa<sd
mip mip
möh
Är de svårsålda GPs? Är alla GPs i Sverige släkt?
#83 mja det kan vara rätt svårsålda. vissa velar väldigt mycket om det. är ju inte gratis att skaffa en så :)
vissa har tur att få sålt de snabbt, andra blir lite svårare för.
nej alla gps är inte släkt med varandra i sverige. då hade vi inte kunnat skaffa flera kullar, för då blir det inavel oh det är inte bra. vissa kommer från danmark andra tyskland, lite andra länder och vissa är infödda i sverige, så det är ju bra =)
En del kommer väl också från Holland skulle jag tro?=) Om jag minns rätt då ;)
#85 jo från holland också skulle jag tro :)
Ingen mer som är intresserad!
? skulle det vara
ingen som är intresserad av en liten pojke?
mitt par kommer från danmark och holland.
rat thinks som hon hade kommer från sverige och danmark. hennes och min tjej kom från samma kille men olika föräldrar.
#90 kul när de kommer från så många olika länder :)
putt
putt
segt

#94 hur många är det som inte är tingade nu då :) ?
#95 jag har en liten kille kvar

*puttar*
okey, hoppas han oxå får komma till ett bra hem =)
jo jag med :)
Fortfarande ingen intresserad?
Det verkar som det e svårt att bli av med dem. Vill själv ha men behöver läsa på lite mer först… Har läst på i drygt ett år men har långt ifrån kunskapen som krävs :/
#100 jo faktiskt så är det lite svårt. i början så var det flera stycken som var intresserade men nu verkar det ha sjunkit… min ena tjej vet jag iallafall 100% att hon ska till en annan.
bara hanarna kvar nu.
om du har läst på i ett år så känns det nästan som du kan ha en gpråtta?
Det som krävs är att spendera mycket tid med den. skämma bort den mycket i början så han förstår att du ej vill nångontin illa. ha en stor bur. ge mycket kärlek. de kan ju ibland vara på väldigt dåligt humör men det ska man nog inte ta personligt haha. är mest när de är nyvakna ;P
sen mycket av detta har vi ju skrivit också.
du har inte haft iller innan? är ungefär samma sak.
Är det GP - råttorna som är skyldiga till tapeternas utseénde, he he 
haha jo lite med det är mest Kaninen jag hade där innan. hon var en jävel på att bita sönder mina tapeter.
putt
Så om man har haft iller så kan man ha en gpråtta?
eller du menar bara humörmässigt?
har ju både råttor och illrar…samt läst en hel del om gpråttor
vill ha en i framtiden:-)
Ja det är ungefär samma att ha en iller. jag har aldrig haft illrar men folk har sagt det som har gpråttor och illrar.
ja humörsmässigt :D
oh men de är ju bra jättebra att veta det:-D
yes :D
de flesta som har gps i sverige bor lite längre upp i landet va?
har inte hört någon som bor i skåne som har det (hade varit roligt att hälsa på en) :)
iofs har det inte med denna tråden att göra men det skadar inte att fråga ifall du vet

tror _Stj3rnfallet_ bor i arlöv och har gp
jaha..:P..jag trodde hon flyttat till kiruna igen (eller var hon nu är ifrån)…hon skulle ju eg ha köpt en iller från camillas kull med (där mina illrar är ifrån) men hon va inte i skåne då o de va något annat så de blev inte:/…
får kolla om hon e där nu..hade varit kul att hälsa på en:)
#117 hon skulle bara till kiruna å hälsa på sin familj. Hon har väl bott där i hela sin uppväxt. men nu bor hon i skåne.
oki:D tack så mkt^^! ska pm henne:)
putt
fortfarande ingen som är intresserad :(?
Nja jag har fått ett par mail men den ena har inte svarat nå mer om han var intresserad. typiskt egentligen..
har en annan också nu som är lite intresserad så vi får se =)
jag håller tummarna :D
=)
kommer du att fortsätta att avla/föda upp Gp's ? 
#125 njaa jag har steriliserat hanen (pappan till ungarna) nu så det lär inte blir på ett tag. jag ska spara en av ungarna så isåfall blir det att jag kanske isåfall lånar någon gphane senare i framtiden. Jag har ju tre stycken gpsar nu som ska bo kvar här så det räcker nog för ett tag. dom äter mig redan ur huset :D plus de tre andra ungarna som jag förhoppningsvis får sålt snart.
men jag kommer nog inte att satsa så på att avla på gp. det är väl bara nångång isåfall. är ju rätt svårt att få sålt som du ser :(
jag hade jättegärna velat köpa eg =(
men känner att tiden kanske är lite knapp då jag fortfarande uppfostrar mina illrar (iofs e dom väl så färdiguppfostrade dom kan bli:P)
ja om man känner att man inte riktigt har tid så ska man nog vänta lite =)
haha okej :D jag har varit lite sugen på å skaffa iller men dom luktar ju så jäkla mycket ;P
ja precis..därför jag frågade om du skulle föda upp fler hihi^^
tja, rensar man lådorna ofta, tvättar deras filtar/tyger iaf 1 gång i veckan och håller rent så luktar de inte så farligt. Men sen vänjer man sig med vid lukten:P
men åker jag hem till min morsa med dem så blir dom uppspelta och då luktar dom mycket mycket mer..tvii
haha:D

#129 de luktar inte gott hos er :P eller har jag en känslig näsa:P men man vänjer sig.. efter ett bra tag… x)
#130 nej men de är typ samma sak som när vi kommer till er.. då luktar din kanin o råttor vääääldigt äckligt>_<
Men sen vet jag med att det blir så instängt i det rummet iom att där inte finns ventilation. Räcker ju med att ha en hamster i de rummet för att de ska stinka:O
Men dom luktar mycket mer när jag tar med dem hem till er:P..vet inte varför.>_<
Har frågat olika som kommit hit ifall de luktar mkt, men de enda som sagt att de gör de e du o anna:S haha:P

#131 theo luktar bara om man inte tömt hans låda men ja råttorna luktar en del.. men de luktar godare nu när hemmabygget är kastat=)
Illrarna luktar mer och äckligare i alla fall :P de luktar nog mer då för de blir lite stressade och så? för övrigt tycker jag de luktar lika mycket.. bara ni som inte är van vid illerdoften någon annanstans.. luktar i lägenheten så då känner man inte doften från just dom? X)
Hm jag är säker på att mor och far skulle tycka de luktar iller hos er o.O för den delen vill väl inte folk vara elaka och säga att de luktar ;P wiiiiii jag ska hem till dig o sniffa i helgen hoppas jag :D <3
haha..som vi förstör tråden :/ sry!
Hur luktar en GP eg? som råttor eller de har ingen speciell doft ? *nyfiken*
#133: GPs i sig luktar lite speciellt. Inte illa dock, och inte piss som en del lata tamgrabbar… *host*
I buren odyl luktar det ingenting, där är de helt klart överlägsna tamråttor.
Nej jag tycker inte heller att gpråttor luktar speciellt illa. snarare gott. går och sniffar på mina 9 veckor bebisar hela tiden haha :D väldigt speciell doft. den är inte stark alls. och ja som gul_zebra säger, så luktar tamråttor bra mycket mer :D
#129 okej men det får nog vänta lite med en iller tror jag :D har så mycket djur nu ändå haha
#136 haha ska vi byta en iller mot en gp
nej isch va dum jag va nu:)
#136 haha ja visst :D nejdå ;P men det skulle faktiskt vara kul med lite fler olika djur, men det tag ju så enormt mycket tid. man ska inte skaffa om man ej har tid för alla. då är det bättre med lite mindre =)
Jo precis, åh jag önskar att man haft mycket mer tid:D
Själv så går jag i högskolan ca 10-15 timmar i veckan och är hemma resten av tiden
så hmm
Awh va sött:D
aha men om du har det så, så är det ju rätt lugnt om man vill ha lite mer djur :D
hihi ja dom låg så jättelänge å kramades :D
ja de tycker jag med…men de tycker ingen annan;P
:) så mysigt^_^
#143 bara man VET att man har tid så är det ju lugnt. drygt bara om du skulle börja jobba snart eller börja plugga fler timmar i veckan.

Pandae… Kontraktet???
#145 usch måste du påminna mig;P
jag vill ha en gp i framtiden:)..om sådär 1 år kanske..det låter lagom:-)
Dessutom får ju joakim kolla på tjejer hela dagarna..jag måste ju ha något nytt att titta på med;P
*önskar att detta var ett år i framtiden*

#146 om 1 år kommer du ju knappast att ha mindre djur än du har nu
nä de vet jag…men de som tar den mesta tiden är uppfostringen av illrarna, och när dom e vuxna behöver man inte uppfostra dem längre=P hoho….men de är en dum tanke;P
Nu menar jag ju inte att jag inte kommer att lägga tid på dem:O!!!!
men ni kanske förstår…fast jag drömmer nog bara.:)
putt
putt igen
ingen som är intresserad?
*knuffar upp lite*
någon måste ju va intresserad:)
Hur går det?
jag har en nu som verkar väldigt intresserad utav en av hanarna! hon verkar 100% så jag hoppas verkligen inte att hon ångrar sig.
har en hane kvar nu. ingen intresserad? ska lägga upp nya bilder snart.
Jag vill men kan inte som det ser ut nu. :( Måste flytta först så vi får mer plats. Tre terrarier, två katter, två möss och en stor voljär med åtta råttor funkar i en pytteliten trea. Men en GP med blir ohållbart 
Och jag får inte lägga beslag på köket, har redan frågat :P
åh jag håller tummarna^^!
#154: Asch, allt går om man vill! Själv har jag två voljärer med råttor, 3 GP-burar, 1 hamsterbur, 1 musbur och en petbox med snäckor i mitt sovrum på 7 kvm
Det blir lite trångt, men ändå! x'D

" Vill ha vill ha vill ha!!"
Så goa är dom ju.. Men neeeej kan inte!! Gah!
Har ju redan en pojk här hemma och han tar plats -.-
Inte bara han utan alla djuren, jag får min soffa, om ens de -.-
Hade jag haft större lägenhet hade jag tagit en Gp bebis direkt! Utan att tveka! :D
Hoppas du hittar hem till dom sista nu =)
Ja jag tycker att det finns plats. Vi använder enbart köksbordet till avlastningsyta så det hade ju inte gjort nåt om det stod i förådet istället. Men sambon tycker att det räcker med min zoohörna i vardagsrummet. Han vill inte bo i en djuraffär ;)
Och om det ska in en gp här måste jag byta den mot råttorna. (Skulle bo i voljären då.) Käns inte riktigt rätt att byta ut sina älsklingar på det sättet…
Ytterligare en anledning till att han e skeptisk till att skaffa är att jag har provat endel olika djur som inte passat mig. Haft marsvin, ilsk igelkott som anföll allt. Ormar, teju (som en varan ungefär). Råttorna e det enda som varit beständigt.
#154 #157;åh så synd! men det är bättre att ni skaffar senare då, när ni har tid å rum. men som de andra har sagt, man får Alltid plats med fler djur :D det är tiden som gäller att man har tid med alla bara.
#158 haha äsch då du kan väl köpa en ny bur till gpn isåfall :D man ska inte bry sig för mycket om vad killar säger ;P man tar det man vill ha (oftast). :D

Mjo min sambo hade nog strypt mig om jag skulle få för mig att bygga ytterliggare en stor bur till :P
Har redan en stor till råtthonorna + Gp-killen och den tar upp mycket yta vill ja lova :P Sedan en till stor till Hanråttorna:P
Sedan sitter man ju här med igelkottar, hundar ,och illrar :P så jag tror han inte vill ha in mer förtillfället :P haha… Han vill som sagt inte heller bo i en djuraffär :P
Men en Gp råtta till kommer det allt in förr eller senare, dock efter studierna så om ca 6 månader kanske :D:D:D
#160 men shit, hur hann du svara så fort? kanske iofs inte var till mig :D
okej men då förstår jag att du kanske inte har tid heller haha :D men det är ju alltid kul med nya djur. lite nya erfarenheter är alltid bra å ha :D

#161 haha nja de va ju inte riktigt till dig :P hade vart imponerad själv om jag hade svart så fort asg! Men de skulle ju kunna vart de ;)
Haha tid har man alltid :P tid går alltid att skapa om inte annat ;)
Och Ohja! De är underbart med nya djur :D Gp växer ju som ogräs :P Jack är 5 månader nu och stor som ett hus minns när han va yttepytte ju :)
Det här med sambos och föräldrar, jag brukar säga att det är lättare att be om förlåtelse än om tillåtelse ;)
#162 haha tänkte väl det :D vart lite chockad där ett tag ;P
jo precis!
haha jo de helt rätt sagt, att de växer som ogräs :D blir ju helt gigantiska ju!

Ah de e helt katastrof :P Mina små råttjejer använder ju han som huvudkudde :P När slutar dom att växa egentligen? :S
Tycker han har slutat nu fast dock inte på bredden :p
Dock vill jag ha tillbaka bebis pälsen på han :P haha. när han va helt ren och fin i färgen, med åldern så börjar dom se ut som gamla gubbar :P haha… Blir gråvita i ansiktet och ser skit gamla ut :P Nee usch va hemsk jag är :P men de är ju sant … *asg*
hihi dom tycker väl att han är mysig att ligga på :) Mina ungar gjorde också så när de var i samma bur som mamman å pappan. låg alltid nästan på dem å sov :D
haha ja den lär ju bli lite svår att få tillbaka :D dom är så mysiga ändå tycker jag. men håller med om tt bebispälsen är mysigast ;P
mäh

Puttar upp =)
tack =)
putt igen
hur gick det,blev en kille såld =)??
ena är tingad så han ska iväg mellan den 16-19 november =)
åh va kul^^!!!
yes =)
putt igen ;P
putt
Nu måste dom väl vara jätte gamla? :)
de blir 12 veckor nu på tisdag