Slö råtta
En fråga….. Hämtade hem mina prinsar (Gizmo & Bob) tidigare idag och allt verkar bra med dom. Förutom att Bob varken har ätit eller druckit sedan 15.00 tiden idag och bara sover hela tiden. Han smakade endast lite på en gnagpinne. Är detta vanligt i början när dom kommer till nytt hem? Gizmo har däremot både druckit,mumsat i sig massa gott och utforskat buren 😊 Är lite ovan därav min frågan. 🌸🌸🌸
Vart kommer råttorna ifrån?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Han äter och dricker lite men sover/ vilar typ hela tiden, han gick runt lite i soffan hos oss förut och efter det har han legat i hängmattan. Han åt lite ägggula och sedan när brorsan blev på bushumör och stojade runt honom gick han in i huset och la sig. Antar att dom kanske sover mycket på dagen, men han sover typ hela dagarna.
Jag köpte dom ifrån en zooaffär i Göteborg (Göteborgs zoologiska). Nu när jag läst mycket inlägg på sidor så kanske man skulle handlat gossar från ”säkrare” ställen. Men iom att jag är ny med råttor så visste jag inget annat.
Är han fortfarande slö så bör du kontakta veterinär. Det är tyvärr inte helt ovanligt att man får hem sjukliga djur från djuraffärer. :(
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag gjorde samma sak som du när jag inte visste något, jag köpte två från en djuraffär. Mina båda var lugna i början och väldigt skygga, det släppte efter ett tag dock. Jag vet inte om det är därför dina är så lugna men det kan ju vara det. Hade nog tagit dem till en veterinär om jag var du, bara för och vara på säkra sidan.
Ja, jag får nog göra det. Han vill lixom hålla sig undan även ifrån sin bror nu ikväll. Kan det även var så att han har extra svårt att anpassa sig till sitt nya hem? Och att han kanske håller igång mer på natten, å därför äter ytterst lite på dagen? För på morgonen när jag vaknat så är all den färska maten borta och jag tror inte att den andra gossen har ätit allt själv.
Hej jag har också fått hem två tjejer från Göteborgs Zoologiska, anledningen till varför blev det därifrån var för att vi inte kunde hitta någon uppfödare i Västra Götaland, letade i flera veckor men hittade ingen (kollade även här och hittade EN uppfödare, som nu lägger av och hade inga ungar kvar, kunde inte heller rekommendera någon i Västra Götaland)så till slut bestämde vi att ta därifrån ändå, men det blev måånga frågor till dem i affären innan vi bestämde oss dock.
Våra tjejer är friska dem är mycket aktiva under natten och ibland även under dagen, men dem första fyra dagarna var de vääldigt lugna, vi började att tro att dem var sjuka men den femte dag började dem springa mer o leka med varandra och jag antar att det är för att dem inte var riktig vana vid buren och nya miljön med människor som pratar nära buren hela tiden osv.
Jag är super van vid hamstrar och kaniner, hamstrar har jag haft både från uppfödare och från djuraffär och alla har blivit jättebra och världens gosigaste djur, men råttorna har vi haft i snart tre veckor nu och jag kan knappt få ut dem… Vet inte hur jag ska göra för att få dem tama :/
En av dem är räddare än den andra så hon gömmer sig så fort hon hör att nån kommer nära buren, och om jag försöker få ut de så håller dem sig på gallerna i buren, jag vill inte skada dem och vill inte heller att dem ska tycka att handen är något obehaglig. Hur gör man?
Ursäkta att jag lägger frågan här men eftersom vi köpte råttorna på samma ställe du kanske ha samma problem med dina. Hoppas att dina killa blir lite mer pigga snart❤️
här få ni en bild på dem :)
Söta dock. Ge det lite tid. Tyvärr vet man inte hur de blivit hanterade innan. Vad de har bakom sig i släkten.
Kanske inte så vana med annan omgivning än litet djur rum på zoo och kanske inte hanterade så mycket. Även risk för mer sjukdomar när de kommer från zoo.
Bara hålla koll på allmäntillståndet.
Rossel, andnöd, rinniga ögon/nos(mer rött sekret än lite mindre). Sår i huden, kan antyda på ohyra och kan dra ned orken på råttor.
Matt, fet "sjuk päls känsla". Överdrivet varm eller kall.
Har du en hushållsvåg. Så kan du väga. Hålla lite koll på om vikten går upp eller ned.
Men troligen släpper det mer och mer nu underkommande dagarna.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu är mina inte alls blyga längre och båda är mycket aktiva. Visst blir dom rädda vid hastiga rörelser eller vissa ljud. Men dom börjar bli riktigt vana vid mig och klättrar gärna upp på mig och nosar mig i ansiktet, ligger och knastrar å ploppar bredvid mig 😍 Jag brukar försöka klappa dom innan jag lyfter dom, och passar på att göra det när dom inte är nära själva gallret.
#8 Man kan inte bara leta några veckor utan får vara ute i god tid. Honor går dräktiga ungefär 3 v sen ska bebisarna bli 6 - 7 v. innan dom ens är redo att flytta & då finns där flera som kanske väntat längre än en. Man får ta på sig tålamod om man vill ha råttor från vettiga uppfödare.
Finns dessutom en uppfödare i Örebro som åker till Götet minst en gång i månaden så det är knappast omöjligt om man verkligen vill ha råttor från annat än djuraffär.
Det kan vara lite av en roulette med djuraffärsråttor. Jag har genom åren adopterat 7st djuraffärsråttor efter att deras tidigare ägare fått andra prioriteringar. De är alla speciella på sina egna sätt.
Vissa har aldrig hanterats ordentligt och kan trots ett år av rehabilitering fortfarande vara rädda för händer. Andra har varit "sista råttan kvar i butiken" och klarar inte längre av att bo med andra råttor. Stamtavlorna är helt obefintliga och lite vad som helst kan dyka upp. En del får tumörer redan efter 6 månader. Det är mycket mer jobb med råttor från djuraffär.
Att dina råttor är tillbakadragna är med andra ord ingen överraskning.