Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 870 ggr
MajaJuniRats
1

Snuva? Rossel?

Hej! Vi har haft våra råttor i en vecka nu och redan i bilen på väg hem så nös den ena råttan flera ggr. Nysningarna fortsatte och det var när hon nosade på saker som hon nös. Vi läste att vissa råttor gör så, nyser för att rensa näsan och känna dofter bättre. Nysningarna lugnade ner sig under veckan men hon låter snuvig när hon nosar på saker. När hon bara andas är hon tyst men så fort hon ska lukta på ngt så låter det snuvig. Det har inte blivit värre utan snarare lite mindre för varje dag. Hon är pigg och nyfiken och verkar inte må dåligt. Hennes kompis låter inte alls men är väldigt mycket lugnare. Vit dock lite oroliga för att hon ska veta sjuk, den "snuvig" råttan alltså. Man ser inget slem eller så på henne. Försökte filma lite för att kunna visa ljudet. https://m.youtube.com/watch?v=UuW6qyPA2yE Hoppas länken funkar. Vad tror ni?

Mysan_
1

Precis sådär var en av mina råttor också när jag fick hem henne. Det gick över efter några veckor. Råttor brukar kunna bli "snuviga" om dom är stressade eller byter miljö eller så. Så länge hon mår bra i övrigt behöver du inte oroa dig 🙂

tanglytails
0

Vad säger uppfödaren? Har du testat en förkylningskur?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

MajaJuniRats
0

Mysan_Tack för svar! Vad skönt att höra att det antagligen går över. Hon är som sagt pigg och nyfiken och verka rinte alls må dåligt. Hennes kompis är i jämförelse jätte lugn och men verkar även hon må bra, hon gillar nog bara att sova (somnar gärna när man kelar med henne) och ta det lite lugnare. Tanglytails Tack för svar! Jag har skickat en fråga till uppfödaren (ungefär det jag skrev här) och även bifogat videon men ej fått svar ännu. Nej vi har inte provat någon förkylningskur. Har läst lite om te, men inte så mycket mer. Har du något bra tips eller länk? Vill ju inte göra mer skada än nytta… .

tanglytails
0

Hoppas uppfödaren svarar snart, kan vara bra för uppfödaren att veta samt för er ifall andra syskon också varit snuviga. 

Vanliga råttfrågor har en text men jag har en egen text här med, den ska skrivas om men tills vidare får den duga.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)