Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 730 ggr
[Inana]
0

Inkallning?

Hur gör ni när ni tränar inkallning med era råttor? Kunde vara bra att veta.

Maliceangel
0

Det undrar jag med. Mina grabbar kommer när jag gör ett visst ljud, men det har jag inte tränat dom till =/ Vet inte hur jag lyckades få dom till det… Det funkar iallafall :) & jag är glad att jag slapp den där träningsfasen..

KickanW
0

Jag började använda ett visst ljud då jag ville ha deras uppmärksamhet och då jag gav dem mat.

Nu använder jag bara det mot dem så de reagerar så fort jag gör ljudet.

Bullerbytjejen
0

jag brukar smacka med tungan upp mot gommen, sen om dom e ute lösa på golvet så brukar jag smattra med naglarna mot golvet då kommer dom åxå, eller så bara om jag går på golvet så piper dom fram. men dom kommer oftast vad jag än gör, så jag vet itne riktigt haha..

Mephostapholis
0

Jag har bara en råtta som kommer vid inkallning och på henne räcker det med att ropa hennes namn. Jag började med att vänja henne vid hennes namn. Sedan brukade jag låta henne vara på golvet framför mig och samtidigt sa jag också hennes namn, tog ett tag innan hon fatta att hon skulle komma och idag kan hon vara på andra sidan rummet när jag roppar och hon kommer direkt.

Ninja
0

Jag har aldrig lärt mina råttor att komma på inkallning.. räcker med att jag rör på mig eller sätter mig ner så kommer dom studsandes.
Du kan ju muta dom med något gott samtidigt som du gör ett lämpligt inkallningsljud eller ropar råttornas namn. Sedan ropar du på dom, tar upp dom och sätter ner dom igen ofta innan du stoppar in dom i buren, annars kan dom lära sig att när matte ropar så blir man instängd i den tråkiga buren. :P

[Inana]
0

Ah, det verkar ju vara rätt vettiga grejer.
Men hur vågar ni ha dem på golvet? Försvinner de inte all världens väg då? Just nu springer mina två små runt i soffan, för tillfället verkar de nöjda med det, men det kommer väl att ändra sig. :)

Ninja
0

Jag vågar absolut ha dom på golvet. De springer runt och nosar överallt, men försvinner inte. Som sagt så kommer de direkt när man gör något spännande. :)

[Inana]
0

Fast mina är lite skrajsna fortfarande, gör ett försök när jag känner att de är tryggare.