Hon bara dog
Hej! För bara 4 veckor sen dog en av min älskade råttor: Heidi. Nu i söndags kom jag upp och hittade systern: Love död på ett hyllplan. Det är fruktansvärt jobbigt och när jag slås av att dom är borta får jag sån ångest. Men det som är allra jobbigast är att se min minsting: Noomi, ensam kvar i buren (hon får snart 2 kompisar). En till grej som ger mig sån ångest är anledningen till att de dog. 2 dagar innan Heidi dog upptäckte jag en knöl bakom örat, hon haltade ibland och var lite mer seg än vanligt (hon var bara 1,5år). Men jag åkte inte in till vet. för att jag inte hade möjl. just då. Och sen ringde pappa och hittade henne. Hon låg som att hon sov, på burgolvet, ihopkrupen&såg så fridfull ut. När jag hittade Love så var det inte riktigt så. Hon låg raklång, munnen lite öppen och det såg ut som att hon hade kämpat mot något på ett sätt. Hon var väldigt blå runt nos&öron och det hade runnit näsblod.(inte snor) Hon var dessutom inte så stel när jag hittade henne, så det kan inte vart längesen hon avled. SNÄLLA hjälp, hon verkade så himla pigg och så bara dör hon. Tänker att hon kanske kvävdes? Eller kan en råtta dö av sorg? Vad kan anledningen vara? Hon såg ut att ha lidit och jag mår så dåligt av att jag isf kan ha missat det. Kramar från mig (på bilden ser ni Love)
Hej Jag tror inte att hon dog av sorg så plötsligt. Råttisar kan ju dö akut av hjärnblödning eller hjärtinfarkt som är vanligast. När hon låg utsträckt så skulle jag tro på att det rör sig om en hjärtinfarkt. Det brukar gå fort så dom lider inte.
Som #1 och #2 säger. Det är svårt att veta hur en råtta mår. Råttor är inte alltid så självmedvetna och reflekterar nog inte över varför de mår som de mår. När de väl får ont någonstans eller börjar bli krassliga så döljer dem det eftersom det ligger i deras natur att inte visa svaghet.
Därför är det svårt som matte/husse att lägga märke till problem i ett tidigt skede. Man kan känna efter tumörer och lyssna på andningen efter tidiga tecken, men ett besök hos veterinären kan hjälpa att upptäcka saker ännu tidigare. Skaffa en veterinärvårdsförsäkring hos Agria för 50 kr/månad så täcker den en stor del av dina utgifter.
Låter som någon form andnöd. Blå ton brukar antyda till syrebrist. Kan va sjukdom. Någon virus/bakterie som både hade. Eller mer kanske genetiskt. Något som gjort att både gick bort i samma veva lite för tidigt i livet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.