tuggummi
alltså är det farligt för råttorna att få i sigg tuggummi!? min nakenfis har käkat det tror jag… :I :/
det är väl farligt för alla djur, tom människor. Iom att det är så pass kletigt om det är så kan det sätta sig i tarmen, eller i halsen.
Därför inte små barn får äta det
tror du det var en större mängd tuggummi? =/
fast satt och läste nu på internet och de står inte så mycket om att det skulle vara farligt:/
enda jag hittade var att xylitol är jättefarligt för hundar..
ska kolla vidare:)

Min mamma sa alltid att morfar sa till henne när hon var liten att "det som inte fastnar på vägen ned i magen fastnar inte på vägen ut"
Vet dock inte om det gäller råttor :/
Tuggummi kan ha en laxerande effekt, det brukar stå på förpackningen. Sen så har jag alltid blivit tillsagd att ett svalt tuggummi kan fastna i magen men hur sant det är vet jag inte.
Hah, jag sväljer alltid mina tuggummin, har aldrig haft problem.
Men som sagt, med råttor vet jag inte. Men så länge det inte fastnar på vägen ner så tror jag inte det är någon fara. Råttor är ju duktiga på att smälta det mesta.
#5 he he en till som sväljer tuggumin

Jag hade åkt till vetreneren. direkt. För säkerhets skull då! (:
Man kan ju alltid ringa dom o höra efter ialla fall om man e orolig…

Även om det inte är farligt för dem direkt så kan det ju fastna i halsen eller i tarmen. Skulle också ha åkt direkt till veterinären.
Skall alltid vara försiktig med tuggummi :P
Jag tror inte att tuggummi fastnar i magen =S Somnade med tuggummi en gång och när jag vaknade så var det helt smulit och smakde BLÄÄÄK i hela munnen… om det smulas sönder på råttor vet jag ju inte.. men fastna tror jag inte riktigt.. ;)
Tuggummi har ju både lite laxerande verkan och löses upp efter ett tag i smulor ifall en unge eller dylikt skulle få i sig ett. Och därmed så tror jag att om det inte fastnar i halsen på vägen ner så borde det inte vara någon fara då det kommer lösas upp, om det inte gör det av magsyrorna så gör det det ändå sedan automatiskt, och bajsas ut.

-funderar- vad skulle en veterinär göra om man nu åker till dom?

#12 haha.. ingenting?! ja förutom att ta betalt förståss.. :P .. men jag tror inte det är någon fara.. varför skulle just tuggummi fastna i magen för?
Tror faktiskt heller inte att det är farligt. Jag har hört att människor som sväljer tuggummi kan få tarmvred men har aldrig hört talas om att någon gjort det, har själv svalt tuggummi och vet många som gör det och de har aldrig haft problem. Och som någon sa att det var jätte farligt för hundar tror jag inte stämmer heller då min hund har satt i sig ett ex antal tuggummi påsar extra, de med 21 eller 25 bitar i varje påse och hon lever & mår bra. :P
Haha, hund med fräsch andedräkt :P

på tal om temat äta grejer så har de på blåstjärnan i gbg en "monter" med grejer som de tagit ut från diverse djur.. ha ha.. helt sjuka saker ibland.. ex: handdukar, armégubbar jättestora puttekulor..mm.. det mesta var ju ur hundar såklart:)
usch, jag vill inte tänka på vad som passerat genom mina föräldras hund :/

om en människa sväljer ett tuggummi så är det kvar i magen i 7 år har jag hört… XD
men mina bebisar mår prima så det gör nog inget att dem fått i sig lite, ^^ =) tack för svaren :'D
#18 Det kan jag inte tänka mig… Däremot kanske det tar så lång tid att bryta ned tuggummit, men vanligtvis skiter man väl ut det långt innan… 

Mvh Stephanie 

#18 Så det är därifrån extrakilona kommer 

haha precis! xD