biten!
igår bet min råtta mig kanska hårt så det började blöda och gör jätte ont :(
tänkte bara kika med erfarna råttägare om de kan vara farligt på något sätt eller om de är ngt ja bör tänka på?
Jag har blivit biten, då ett djupt sår i fingret som det bara rann blod ur. Det blev svullet en dag, sen vart det bra igen :) Det beror nog på lite vad du är för typ av människa ^^ Endel vill ju kolla upp minsta lilla sak hos läkare, o endel går aldrig dit, jag hör till de senare. Hur pass farligt det är vet jag inte, men jag antar att det är i handen, och där är det ju väldigt lätt att det kommer in bakterier o så. Hur som helst, så se till att det är rent hela tiden, jag tvättade, o satte över ett plåster för att det skulle skydda lite grann.
När jag var 16 år fick jag ta en extra stelkrampspruta vid ett råttbett. Vet inte om de kan va lönt o kolla upp sånt för säkerhets skull…
8 år senare har jag fortfarande kvar två tydliga ärr i handen. se ut som om man blivit knivskuren.

okej, nä misstänke attd et inte skule vara ngon fara mer än att tvätta och se till att de inte blir infekterat som vilket sår som helst! men lika bra att höra sig för i förebyggande syfte. kan ju ringa och kolla om jag bör få en spruta!
tack för hjälpen ni båda!
Jag har inte blivit biten så det uppstått blodvite på över 10 år. (Bara en viktig parantes sådär! :-P)
När man blir biten intill benet så ska man ha eller snabbt ta stelkrampsspruta.
När man blir biten och såret stängs fort, dvs bakterierna blöder inte ut ordentligt, och svullnad uppstår, ska man dränka handen och en bit upp på armen i alsolsprit för att förhindra inflammation (i lymfkörteln?). Speciellt vid musbett.

okej, nu blev jag lite nervös :S
jag blev biten till benet men de blödde hur mycket som helst så bakterierna rann nog ut… men hmm stelkrampspruta fick man väll i skolan om jag inte minns fel.. är 20 nu,

#5 Jag har blivit biten några gånger av en av mina råttor innan jag lärde honom att inte göra det,men hur som helst så var alla i min omgivning rädd för allt och ringde om stelkramp,men där fick de veta att jag har fullt skydd för det efter att fått sprutorna i skolan,så även om jag älskar sprutor och gärna tar igen så blev jag alltd besviken då jag ej behövde ta någon eftersom alla sköterskor sa att jag har fullt skydd.Så jag tycker du ska ringa och höra med sjuksköteska på en vårdcentral.Där ser de om du har skydd eller ej.De hjälper dej!

okej, tack så mycket för hjälpen! jags ka ringa sjukvårdsupplysningen!
Jag rekommenderar att ta en extra stelkrampsspruta. Jag fick också en när jag var liten men när jag blev biten när jag var 21 menade de på akuten att jag var tvungen att ta en stelkrampsspruta till eftersom verkningsgraden efter den första inte fanns kvar. Dessutom bör du hålla koll på fingret, har varit med om att fingret svullnat upp till dubbla storleken och var då tvungen att gå på en 10-dagars pencillinkur. Så kolla upp, det är mitt tips, även om det inte är roligt med väntetiderna inom vården (jag var för övrigt på akuten ett dygn efter det att jag blivit biten, och det var ingen fara, men kolla upp för din egen skull!)
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

#8 Nu blir jag verkligen ledsen!!!Jag älskar sprutor och så,men jag som verkligen skulle vilja ta en får ingen då de menar på att jag har fullt skydd,men alla andra får en till när de blir med i något,men men bara att acceptera att jag ej får någon tydligen ;P
Jo det ska alltid hållas koll på och tvätta det regelbundet även om sjukvården ej säger något om det,så ha alltid koll,man vet ju aldrig vad som händer,alla reagrar olika.
min kompis blev biten förut av min degus, och hon fick en liten blodförgiftning och fick pencillin. sen blev jag biten också, men jag fick aldrig nån blodförgiftning men jag fick äta pencillin iaf i förebyggande syfte tror jag…

Ojj jag har nog haft tur i mina dagar… har haft många gnagare sen jag var liten… och blivit biten en herrans massa gånger… både av katter, hamstrar (superilsken dvärghamster) tillomed en av mina föredetta hästar naffsade till så att det gick hål… men jag e mer typen som tar en Ipren o sköljer med lite vatten…
tror inte det är så stor risk.. fast sen vet man ju Mormor, hon stack sig på en rostagg och fick blodförgiftning.. så det beror nog helt o hållet på hur olycksdrabbad man är :D
När jag har blivit biten har det blivit infekterat på sin höjd. Det var dock några år sedan och stelkrampssprutan var inte lika gammal som den är nu..

Läkare är lite för snabba med pencillin och antibiotika.De är nu mera väligt mycket som blivit resistenta mot både pencillin och antibiotika pga läkarnas ska vara så snabba på att skriva ut det.Nu menar jag inte man aldrig ska skriva ut det för det måste man,men att i många fall i förebyggande syfte gör att det blir fel ändå!Men men,de vet att det är fel och ändå fortsätter de med det.De lär sej tydligen aldrig!

jag har aldrig blivit biten av en råtta , men av en kanin och då sa de att jag inte behövde ta någon spruta. hade sen tidigare.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Man ska inte behöva ta en stelkrampsspruta för ett råttbett, de har inte så "skitiga" munnar. Däremot gäller väl som alltid att du håller koll på såret så att det inte blir en infektion.
10 år håller en stelkramps spruta är vad läkarna sagt til mig iaf
när jag blev hundbiten behövde jag inte ta nån men min sambo fick ta spruta när han blev råttbiten
om man har djur är det bra med att ha en fungerande stelkramps spruta. jag har tagit så många ggr att jag inte får ta fler nu.
att jag blir biten är oftast mitt eget fel och det händer rätt ofta. men inte så ofta råttor. mer gp råttorna lr nått djur man hjälper till med. gp råttorna biter in till benet så det hörs när de verkligen biter ordentligt :-) jag tycker det är lite charmigt på sitt sätt men jag är lite knäpp
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5.. stelkrampssprutor behöver man updatera efter ett tag. om du tog i skolan dvs typ högstadiet så bör du ta en ny. jag har för mig att jag har tagit 4 st och jag är 23. får inte ta fler på bra länge och tror inte ens jag behöver ta mer. men jag kan kolla hur det ligger till i morgon om någon här verkligen vill veta.
så här ser jag ut till och från.. för min del är det ett mellan bett som ser ut sådär. jag är dock extremt klantig och bryr mig inte för fem öre om jag blir biten.
bli biten är ingen fara att bli. bara man ser till att hålla rent. direkt under en kall vattenkran så spolar man ut det värsta. sedan är det alltid bra att ha sår tvätt lr göra sår tvätt för att tvätta med. bara tvätta torka rent med ren trasa och sedan se till att få ett plåster runt om så det inte komme rin sår. oftast kan man trycka ihop såret med plåstret lr en tejpbit så läker det fortare. ser det dåligt ut dagen efter kanman åka in och få det kollat. har inget hänt på ett dygn är man fri från bekymmer och onödiga lassis besök.
jag har gett upp poängen med att tvätta ordentligt. tvättar av direkt i kallvatten sedan på med tejpbit som får sitta tills den ramlar av lr det slutar att blöda. aldrig fått någe problem med något sår nånsin som kommit från djur.
Eftersom det är Galathils tråd: Är det någon som vet hur man får tag i Galathil annat än via denna sajt?? 
Sen tror jag att ett råttbett anses farligare än ett hundbett "av gammal vana", många betraktar ju fortfarande tamråttor som skadedjur. Vet själv när jag blivit biten i ögonlocket av min råttkille för ett år sen att det inte tog mer än 25 minuter att anmäla sig, träffa herr doktor, bli omplåstrad, få stelkrampsspruta och recept utskrivet. Och då talar vi om en fredagskväll på Sahlgrenska, jag blev alltså priorieterad framför alla andra på akuten, varför vet jag inte, men det kan ju bero på en viss råtträdsla och digerdödenassociationer ;)
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Måste blöda rätt kraftigt att bli biten där :(

Ähh…..skrock….blitt biten en massa inte hänt nå skumt…men däremot så ha ja fått skum inflammation av att råka klippa mej me saxen på jobbe (frisör) vilket man gör rätt ofta…så ja tro no inte att de har me råttan å göra…sånna fall e människor lika pestiga dom….sen så spred sej faktiskt inte diger döden via råttorna…..sådeså….utan via människa till människa….

ni som har blivit bitna av råttor, har ni bara extrem otur. jag har ju hört att råttor inte bits om de inte blir trängda. kanske inte stämmer ? jag har aldrig blivit biten själv.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Nä en normalt funtad råtta bör inte bitas det har du rått i. Om de biter finns det oftast en anledning, att de som du skrev är rädda, aggressiva eller har ont.
jag har ju div kompisar som köper lr tar emot råttor som de inte klarar, dom passerar oftast här igenom. många av dom bits.
händer även att jag köper en unge från någon som man tror är ok.
när ungen kommer hem är den endast hälften så stor, bits och flyger över allt.
sedan var det inte bara råttor jag menade tyvärr. jag sa nog mer i allmänt. jag är ju mycket för att inte använda handskar och strunta i när djuren inte vill. ska dom tillbaka in i buren lr ner från en hylla så ska dom. vi kan ha många gräl här hemma. den om biter mig mest är min papegoja. hon är jätte snäll men går löst så tv kontrollen och mobilen är ständigt utsatt och måste bändas ur hennes mun.
förutom henne har jag ju iller, gp råttor. avlen på det så det blir mycket bett i försök att fostra ungarna också. sedan har jag ett rätt stort reptil intresse som jag lagt lite på is men kommer ta upp igen när jag kan. folk har lämnat in under 2007 mellan 20-30 vanskötta lr utkastade reptiler. lite tvångsmatning utan att bry sig om att använda de hjälp medel som finns så kan man lätt siutta fast i en boas gap, har även blivit jagat av en stor leguan och varaner så råttorna är nog mindre delen av vad jag blivit biten av.
värst har nog varit leguanen, häst, gp, hund och en väldigt speciel tamråtta.