Knöl
Är knölarna stora som en ärta så skulle jag tro att det är abcesser. Har tjejerna bråkat med varandra. Kanske fått ett tjuvnyp där och då är det alternativet troligt.
Dom har mest brottas hsr inte sett dom slåss men mycket möjligt. Ser ut som det gått hål på knölen nu. Dock inte sett något blod eller var på varken råtta el bur. Vet tyckte att jag skulle avvakta.
Kan du se om det finns något på knölen som liknar en liten sårskorpa ? Försök att pilla bort den isåfall och se om det kommer ut något var. Du kan även klämma lite försiktigt.
Det kan vara så att om det är en abcess och inget kommer ut så kan det bero på att den inte har "mognat "än.
Imorse så var det ett gult sår och nu är det en sårskorpa och knölen är nästan borta. Så verkar gå bra :) var riktigt orolig där ett tag. Om den fortsätter vara kan man typ försöka tvätta med koksalt?
Ja, koksalt kan man skölja med, men sår som fylls med var måste alltid tömmas innan de läker ihop. Om knölarna kommer tillbaka eller ser ut som att de fylls med var skulle jag ta kontakt med veterinär.
Ska försöka se om jag trycka och hålla koll så den inte kommer tillbaka.
Har du en liten spruta utan nål? Annars finns det ofta att få gratis på apotek om man frågar i kassan. De är i alla fall toppen att använda för att skölja ur abscesser med koksaltlösning! 🙂 Bara du håller rent och försöker se till att den läker inifrån och ut (så inget smuts kapslas in och gör så att abscessen kommer tillbaka) så kommer den säkert vara borta snart.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus