Är jag redo?
Idag har jag varit och träffat mina två bebis hanar som jag hämtar hem nästa lördag 😍
Jag känner mig hyfsat redo med inköpslistan. Bur, burinredning så som skålar, vattenflaska, leksaker, toalett, hängmattor, bottenströ osv osv…
MEN har ni något tips på vad som är viktiga att köpa som man ofta glömmer? Något speciellt man ska tänka på? Bomba gärna med lite tips, om det är något ni tycker jag ska köpa och så. Mottager svar mer än gärna! ❤️
Har du koll på maten? vilket foder du tänker ge? :)
#1 jag har foder från Brit Animals för råttor. Kan man ge det till bebisar? Det känns som bitarna är för stora!
Om det inte är så att du hämtar dem i en transportbur som du ska behålla, så är det bra att skaffa (minst) en att ha stående hemma så det inte blir problem om någon behöver åka på veterinärbesök så småningom :) Och på tal om veterinärbesök så rekommenderar jag försäkring också! :)
Många glömmer att de även ska ha färskmat varje dag. Jag brukar köpa barnmat för det ändamålet, ifall grönsaker saknas hemma.
Jag brukar ha extra vattenflaskor och hängmattor om det blir dags att byta.
Ett annat, extremt viktigt tips: Kolla upp vilka veterinärer du har i ditt område! Läs på om dem och kolla vilka som är bäst på att hantera råttor. Kolla vad det kostar för undersökningar hos veterinären. Kolla även upp djurförsäkringar ifall olyckan är framme. Ju mer av det du får gjort nu, desto mindre panik den dag dina råttor behöver vård.
Börja redan nu att lägga undan minst 200-500 kr varje månad enbart ämnade för sjukvård. Enligt min erfarenhet brukar råttorna drabbas antingen vi 6 månader, 1 år, eller 1,5 års ålder och senare. Undersökning kan gå på 700 kr, operation på 5000 kr, beroende på hur allvarligt läget är.
#5 Bebisar ska ha färskfoder varje dag men medan dom blir äldre så är det inget behov varje dag utan snarare några gånger i veckan. Barnmat är ofta fet dock så se upp med det & har mycket protein. Färska grönsaker & 1 msk matrester/råtta som max ger jag men jag ger inte varje dag till mina vuxna hanar.