Råttor på semestern
Hejsan!
Vem passar råttorna om man åker på semester utomlands?
Vecka 8 ska jag och min familj iväg och åka skidor i Alperna. Kan man lämna bort råttorna till någon uppfödare eller privatperson? Var hittar man människor med råttvana?
Hur stressande är det är för råttor att byta miljö? Kan man ha med dem till kompisar eller släckt?
Börja med att säga vart du bor någonstans i landet så att man kan avgöra om man bor nära nog eller inte. Men annars så skulle jag säga att det beror mycket på råttorna. Personligen föredrar jag att ha råttorna kvar i hemmet och be folk att komma dit då jag har stora svårflyttade burar och ett rum anpassat för att de ska få springa runt i när man öppnar burarna. Det man skall tänka pä är att det kan bli väldigt tråkigt om de är vana med att ha dig runt sig flera timmar om dagen så med tanke på de kanske det är bättre att flytta på dem, men det beror ju också på vart buren kommer hamna hos djurvaktaren, är det ett hörn i källaren där de ändå bara hälsas på när de ska få mat så kanske hemma är bäst ändå. Förra året så hade jag en vecka då jag åkte på en forskningsresa till Norge och blev tvungen att flytta dem till en kompis. Hon hade absolut ingen råttvana men jag anser att inte alltför mycket kan hända på sju dagar som en okunnig inte kan hantera, oavsett om de är i deras hem eller mitt. Mina killar behöver under en vanlig vecka mat, vatten, städning och självklart gos och bus, inget av detta är något jag anser att man behöver några sjukt avancerade kunskaper för, man får berätta för djurvaktaren vad som gäller och kan vara viktigt. Om de skulle bli sjuka eller liknande så kommer nog djurvaktaren se om råttorna är tillräckligt sjuka för att behöva veterinär och om de skulle missa en sjukdom så är det nog mest troligt att veterinären skulle be en avvakta eller att det kommer gå bra tills du kommer hem och kan åka in med dem själv. Det är iallafall så jag har sett på det
Vem passar råttorna om man åker på semester utomlands?
Helt upp till er & vilka ni känner.
Vecka 8 ska jag och min familj iväg och åka skidor i Alperna. Kan man lämna bort råttorna till någon uppfödare eller privatperson? Var hittar man människor med råttvana?
Lägg ut en annons & se, fördelarna med att köpa från uppfödare är många men en av dom är bl.a. råttvakt. Facebookgrupper & här kan du annonsera.
Hur stressande är det är för råttor att byta miljö? Kan man ha med dem till kompisar eller släckt?
Beror på dina råttor. Råttor är individer. 🙂
Kolla med släkt och vänner, eller gå in på facebook-gruppen "Råttorna" och se ifall det är någon där som kan tänka sig ställa upp. De flesta förväntar sig nog betalt.